• Nayara

Starta e-boksförlag?

Är så sugen på att starta ett e-boksförlag. Hur gammal måste man vara`?
    Jag vet inte heller hur man gör och vad som krävs. Har läst lite på internet men inte hittat svaret på mina frågor:

1. Behöver man en utbildning?
    2. Var och hur registrerar man sitt förlag?
    3. Kan man fixa bokomslag, korrekturläsning och så vidare själv eller behöver man någon annan som gör det om man inte är så van? Eller kan man lära sig på egen hand?
    4. Vilka kostnader finns det när man driver ett e-boksförlag?

Finns det något mer jag behöver veta?

Jag är väldigt tacksam för svar! :)

• Svar på tråden Starta e-boksförlag?
  • Eldsjäl

Har du tänkt ge ut bara sådant du själv skrivit eller ska alla få skicka sina manus till dig? Du måste ju fundera på om de ska få boken via pdf eller en app eller liknande. Hur ska det ske mer praktiskt? Om du själv skrivit manuset bör du ta hjälp av ett par andra som korrekturläser. Alla läser olika, en del ser stavfel medan en del ser syftningsfel osv.
    Lycka till :)

• Nayara
    Eldsjäl skrev 2014-01-07 10:53:16 följande:
    Har du tänkt ge ut bara sådant du själv skrivit eller ska alla få skicka sina manus till dig? Du måste ju fundera på om de ska få boken via pdf eller en app eller liknande. Hur ska det ske mer praktiskt? Om du själv skrivit manuset bör du ta hjälp av ett par andra som korrekturläser. Alla läser olika, en del ser stavfel medan en del ser syftningsfel osv.
    Lycka till :)
    Alla ska få skicka manus till mig. :)
    Tänkte att folk ska kunna köpa och ladda ned en epub- eller mobi-fil och liknande på internet.
    Bör man alltid ha flera som korrekturläser eller är det bara om man har skrivit manuset själv?

Hur gör man för att få sålt e-böcker från sitt eget förlag till exempelvis Bokus? :)
  • sportpappa

Här är ett förlag som jobbar med just e-böcker: http://typforlag.se/
    Kika på vad de gör och hur de jobbar.

Eftersom du säkert vill driva förlaget med vinstsyfte så måste du starta ett företag. För att starta företag så måste du vara minst 16 år.
    Gå in på https://www.verksamt.se/ så får du reda på allt om företagande.

1. Njae, du behöver lära dig det du ska hålla på med: Hur du skapar e-böcker i olika format, företagande, bokföring, lagstifning etc. Allt går att hitta online, men det finns säkert några utbildningar du kan gå...fast frågan är om det är värt tiden och pengarna.
    2. Ingenstans.
    3. Du kan ordna det själv eller köpa tjänsterna.
    4. Det kostar inget speciellt med just ett förlag utan det är normala företagskostnader. Kostnaderna beror på hur du driver företaget och hur mycket gör själv.

Kontakta Bokus och andra företag för att få reda på hur du säljer via dem.

Tips!
    Testa hela processen för att ge ut en bok utan att registrera företaget och gå hela den vägen. Allt är gratis.
    Starta en webbshop (https://tictail.com/), lägg upp några böcker som du gjort i olika format (med bok menar jag text du skrivit själv med omslag och illustrationer som du gjort själv).
    Då får du koll på hela processen och vad du kan göra själv och vad du behöver anlita andra för.

• kattm

Om du vill starta ett seriöst förlag räcker det nog inte med korrekturläsning, utan redigering kan nog också vara bra att erbjuda. Har du någon erfarenhet som redaktör? Du behöver nog också lära dig en del om marknadsföring för att sälja böckerna du ger ut, och om hur du ska lägga upp avtalen mellan dig och författarna.

Svar på tråden Starta e-boksförlag?