• Äldre 7 Jan 14:54
    41246 visningar
    21 svar
    21
    41246

    Trassel i symaskinen!

    Jag har problem med min symaskin och blir galen! Hoppas innerligen att nån kan hjälpa mig :)

    Jag försöker inte ens göra nåt avancerat, bara sy en raksöm i vanligt bomullstyp, men så börjar maskinen "hacka" och den går liksom inte framåt, bara står och stampar och så blir det trassel. Vad gör jag för fel och hur kan jag fixa det? Nån som har några tips?

    Det är en Husqvarna PRISMA 945, rätt gammal maskin och jag har ingen manual för den.

  • Svar på tråden Trassel i symaskinen!
  • Äldre 7 Jan 19:34
    #11

    Det går inte att sätta in underspolen på något annat sätt, jag provade men då får den inte plats.

  • Äldre 7 Jan 22:34
    #12

    Är det rätt storlek på undertrådsrulle? Klickar den när du trycker in den? Snurrar rullen medsols om du drar i tråden när den sitter i hylsan?

  • Äldre 7 Jan 22:37
    #13

    Så där höll min på också. Jag lämnade in den på service och efter det har den gått som smort. Var mycket damm och ludd i den och den behövde en ordentlig oljning.

  • Äldre 9 Jan 11:08
    #14

    Ja den passar, det är samma som jag alltid har haft det har alltid funkat.

    Jag lämnade in maskinen förra året så jag hade hoppats att inte behöva lämna in den igen. Går det inte att fixa detta själv?

  • Äldre 9 Jan 14:10
    #15

    Så där brukar det se ut vid felträdning,men har du alltid trätt rätt innan fattar jag inte vad som är fel nu. Kolla trådspänningen också,nån knapp är det ju. Du har ju inget att förlora på att ändra lite här och där för så där kan du ju ändå inte sy. Eller också är maskinen slut,jag hade en som funkade perfekt tills den började krångla,lämnade in den,funkade nån gång,sen var det finito. Fick en ny i julklapp ett år av maken! Glad

  • Äldre 9 Jan 14:51
    #16

    Åh nej jag hoppas verkligen inte att den är slut, jag har ju så många saker jag vill sy nu i väntan på bebben!


    En fråga till bara, hur ändrar man trådspänning? Känns som om det är en enkel sak men jag har ingen aning :S

  • en rund boll
    Äldre 9 Jan 15:03
    #17

    Här har du manualen om du inte har den http://webshop.husqvarnabutiken.se/product_info.php?products_id=157
    Kan kanske vara bra att ha. 
    Det brukar finnas nån liten ratt på sidan eller uppe på maskinen som är för trådspänning. Kan du lägga upp en bra och detaljerad bild på maskinen? Har svårt att hitta en bra på google. 

  • Äldre 9 Jan 18:28
    #18

    Föreslår också att du lägger upp en bild på symaskinen, som visar hur du har trätt övertråden. Med övertråden så lös, undrar jag om den har någon trådspänning alls.

  • Äldre 10 Jan 10:00
    #19

    Jag fick den att fungera igår!! :D
    Det var spolhylsan det var fel på, den där lilla "spaken" (eller vad man nu kallar den) var lite slapp, det kändes inte rätt och den ska ju låsa fast spolen i maskinen men det gjorde den inte, det kanske ska vara en liten fjäder eller nåt där. Men jag fixade det med en liten liten bit kartong!

    Nu kan jag äntligen sy igen!

    Tack så jättemycket för era svar, det har faktiskt hjälpt, jag har lärt mig rätt mycket om min maskin. TACK!

  • Äldre 10 Jan 13:44
    #20

    Suveränt! Glad Ibland hjälper det att vara lite "hemmatrixfixare". Bara sy på då!

  • Wed 20 Oct 2021 16:06
    #21

    Hade samma problem och för mig visade sig nålen vara ovass!

Svar på tråden Trassel i symaskinen!