• badkrukan

Varför har man skötbord i tex sov/vardagsrummet?

har en undran så som rubriken lyder varför har ni eller ställer man skötbord i tex vardagsrum där man inte har tillgång till vatten? poängen är väl att kunna  byta blöja med tillhörande tvätt? 

Har alla haft skötbord till sina barn?

Klä på kläder klaras alldeles galant utan skötbord? Eller är det bara för att man "måste " ha ett skötbord trots att det inte får plats badrum och då ställer man det i vardagsrummet?

En som inte får plats med skötbord i badrum, ej badkar.

• Svar på tråden Varför har man skötbord i tex sov/vardagsrummet?
  • Erfdgt
    Kattflickan skrev 2014-01-07 23:44:14 följande:
    Det verkar inte vara nån av er som byter i sovrum/ vardagsrum som haft en bebis som raketbajsat typ en meter.

Jodå, vår dotter gjorde ett par raketbajsar. Hon är hjärtopererad ett flertal gånger, så det var ganska långa perioder på antibiotika dessutom under första åren och det gjorde ju också blöjbytena rätt spännande ibland ;) Det gick dock bra :) Inga förstörda golv eller saker pga det.
  • Spartacus
    Sarah3 skrev 2014-01-07 21:46:47 följande:
    Tvättar du inte alltid bebis i handfatet?

Näe? Tvättservetter som blöttes m vatten och tvättkräm tyckte vi funkade bra...

Våtservetter på språng.

Handfatstvätt utan tillgång till skötbord på bortaplan.

När de kan stå har de stått på toan och fått up & go så de slipper ligga på rygg när de vägrar, bekvämast för alla

Som sagt så skonar vi helst våra långa ryggar ( mannen har dessutom reumatisk rygg)
  • Cogito ergo sum

Har det i babyrummet ja. Använder tvättcreme eller våtservetter när babyn tvättas. varför jo..atopiskt allergi som ger prickar i kontakt med vatten.  Mina barn ska helst inte  bada mer en 1-2 ggr i veckan och måste smörjas  2 ggr varje dag.
    Ser heller ingen anledning till att böja mig i en obekväm ställning. DEn äldsta kan dock stå på toastolen eller liknande nu när man byter.  Bra förvaring i skötbordet.

• älskarlivet81

Vi har inte jättevarmt vatten i skålen. Tar inte nytt vatten varje gång. Haft vilda bebisar men skötbordet är rätt stort så det har aldrig varit några problem. Vår yngsta kissade och bajsade ocksp vid i princip varje blöjbyte den första tiden men vi tog aldrig bort gamla blöjan förrän nya var på plats så det hände nästan aldrig olyckor ändå.

Det verkar inte vara nån av er som byter i sovrum/ vardagsrum som haft en bebis som raketbajsat typ en meter. Då var jag glad att jag stod vid sidan av och bytte samt att vi var i badrummet. Dessutom bajsade och kissade vårt barn nästan varje gång vi bytte blöja de tre första månaderna.

Ni som har en skål med varmt vatten kan inte ha så rörliga barn. Den skulle varit vällt inom 5 sekunder här hemma. Sprayflaskan lät som en smart idé!

Numera byter vi på golvet, på en skötbädd, i badrummet.

Om kiss kommer på trägolv kan lukten fastna. En kollega fick bryta upp golvet i en nyköpt lägenhet pga kisslukt.

• Momalicious

Vi hade ett skötbord i badrummet, sen flyttade vi och det fanns inte plats så det stod i sonens sovrum. Nu har vi flyttat till hus och vi lär ha skötbordet på ovanvåningen och eventuellt nåt där nere, annars bara en skötbädd på undervåningen.

• Natulcien
    minerva123 skrev 2014-01-07 23:00:35 följande:

Så det finns människor för vilka begreppet raketbajs är helt okänt! Då förstår jag hur vissa kan ha skötbordet i ett rum med vit heltäckningsmatta - det har varit obegripligt förut!
    Jag har aldrig sett raketbajs, nej... Glad
    Men jag vet att min systers man blev bajssprayad en gång på stranden...till hans stora förtret, så jag känner till att det förekommer.
    Vi hade dock aldrig några sådana bajsningar vid blöjbyten. Han bajsade ju i blöjan så att det sprutade upp på ryggen, men det var ju klart när man tog av blöjan s.a.s.

Sen hade vi inte vit heltäckningsmatta på skötplasten, utan plastgov. Mycket lätt att torka upp kiss från. Glad

Jag skulle, för övrigt, inte ha vit heltäckningsmatta i ett hus med barn öht...men det är ju en annan diskussion... Flört
  • Natulcien
    Det verkar inte vara nån av er som byter i sovrum/ vardagsrum som haft en bebis som raketbajsat typ en meter. Då var jag glad att jag stod vid sidan av och bytte samt att vi var i badrummet. Dessutom bajsade och kissade vårt barn nästan varje gång vi bytte blöja de tre första månaderna.

Ni som har en skål med varmt vatten kan inte ha så rörliga barn. Den skulle varit vällt inom 5 sekunder här hemma. Sprayflaskan lät som en smart idé!

Numera byter vi på golvet, på en skötbädd, i badrummet.

Om kiss kommer på trägolv kan lukten fastna. En kollega fick bryta upp golvet i en nyköpt lägenhet pga kisslukt.
    Nix. Aldrig hänt. Han raketbajsade ju i blöjan. Men det var ju klart när man tog av blöjan. Kissade gjorde han ibland, men jag höll bara blöjan för. Plättlätt. Hamnade väl på golvet tio gånger under 1 års tid.

Sen ställer man ju inte vattenskålen inom räckhåll för barnet...såklart. Glad
  • Natulcien
    älskarlivet81 skrev 2014-01-08 07:53:54 följande:
    Vår yngsta kissade och bajsade ocksp vid i princip varje blöjbyte den första tiden men vi tog aldrig bort gamla blöjan förrän nya var på plats så det hände nästan aldrig olyckor ändå.
    Så gjorde vi också. Kom nästan aldrig något utanför. Glad
  • Kattflickan

Fast, även jag höll för blöjan. Hjälpte inte, för nån gång måste man ta bort den och lägga dit ny, och då raketbajsades det!

• Bebisfågel

vi har skötbädd på toagolvet och har sonen bajsat duschar vi av honom i badkaret..

För mig är skötbord bara onödigt

• YokohamaNr2

Vi har inte haft skötbord till något av barnen, även om vi har plats så kändes det som ett onödigt inköp. Vi har haft en uppblåsbar skötgrej från IKEA som man kan lägga var som helst, behövs vatten kan den vara i badrummet, eller på en byrå, flyttades runt helt enkelt. Så fort de blev lite äldre kunde jag byta på golvet, eller stående

Vi har använt vatten när de var riktigt små och senare våtservetter

• Sarah3
    Spartacus skrev 2014-01-08 07:21:15 följande:
    Näe? Tvättservetter som blöttes m vatten och tvättkräm tyckte vi funkade bra... Våtservetter på språng. Handfatstvätt utan tillgång till skötbord på bortaplan. När de kan stå har de stått på toan och fått up & go så de slipper ligga på rygg när de vägrar, bekvämast för alla Som sagt så skonar vi helst våra långa ryggar ( mannen har dessutom reumatisk rygg)

Tvättservetter skulle aldrig ha funkat på vår son, bajset var (och är ännu ibland) som klister! :) så för oss skulle något annat rum än badrummet inte vara något alternativ.
  • uglygodcilla81

Bär en skål med ljummet vatten till skötbordet bär det ska bytas. Till tvättlapparna i papper. Men oftast går det bra med rumstempererat också.

• momomo

Efter att ha fått besök av springmask i huset är jag ännu mer övertygad.

Blöjor ska vara bytas i badrummet, och dessutom ska det vara mycket lättstädat.

Bajs och nakna barnrumpor på andra ställen än toalett/badrum ska undvikas, även om olyckor givetvis kan ske.

• mammalovis

Ja, har man det badrummet vi hade med första barnet som var så litet att det bara fanns en smal gång till toan mellan handfat och hörnbadkar så var även vägghängt en omöjlighet, det vill man ju inte ha ovanför duschen med tanke på risken för mögelskador. Dessutom går det ju inte förvara kläder i duschutryrmmet! Var man magsjuk fick man ligga krokigt på toagolvet med huvudet i hallen typ.
    Så självklart hade vi det i rummet bredvid med kläder smidigt under. Våtservetter användes, en balja med vatten hade lätt åkt i golvet eller inte nåtts av mig när bebis börjar röra sig. Att byta på golvet i badrummet hade inte varit smidigt för någon.

Nu har vi plats i badrummet, men det är ju ändå knepigt när man måste sträcka sig för att ta vatten på de torra tvättlapparna, framför allt nu när bebisen snurrar runt på två röda och kan ta sig bakåt.
    Byter på golvet gör vi på öf för det är det enda jag vågar. Vid illaluktande bajsblöjor läggs de i egen plastpåse innan de slängs. Att byta på golvet på en offentlig toalett känns inte fräscht! Så allt beror väl på ålder och rörlighet hos bebisen.

Har man ännu inte haft en ettåring eller någon som börjat rulla, åla, krypa kan det ju vara svårt att veta vad man har att förvänta sig. När denna fas inträffar kan det vara en ren mardröm att lyckas byta bajsblöja utan bajs överallt med en bebis som har huvudet åt ett håll och benen åt en annat som en urvriden trasa.Självklart har vi en handduk på skötbädden som lätt läggs i tvätten direkt, då den kan fånga upp både rymmande bajs och oväntat kissande.

Svar på tråden Varför har man skötbord i tex sov/vardagsrummet?