• Happy14

Får alla skyhöga värden på Kub-testen utom jag?

Överallt läser jag om folk som fått 1:20.000 eller mer men jag ser sällan dem mellan 1:1000-5000 ?

Jag är 29 år och fick 1:1519... Som BM sa var jättebra men nu blir jag istället orolig när jag läser andras resultat!
    På ultraljudet såg allt jättebra ut, magen,hjärta,hjärna, rörelser osv. näsbenet syntes fint och nackspalten var 1,6 mm.

Jag är jätteorolig nu när jag läser andras som sagt

• Svar på tråden Får alla skyhöga värden på Kub-testen utom jag?
  • ako75
    Happy14 skrev 2014-01-07 21:53:27 följande:
    Vad konstigt jag hade mkt högre på papp A och det andra, ändå har jag bara 1:1519.. Och är 29 år, ganska nyss fyllda.
    Hade du högt HGC då? "Idealet" är 1.0 på båda bad jag förstått, Papp-a ska helst inte vara mycket lägre och hgc inte mycket högre (men självklart finns det marginal), och helst ska de väl inte spreta för mycket åt varsitt håll /riktigt lågt papp-a, ttp 0.4 o under i komb med rejält förhöjt hgc ses ju som jag förstått det som en indikator på ds. OBS, indikator, inte bevis för).

Jag har en kompis som fick typ 1:35 enbart p g a spretiga blodvärden (i 30- årsåldern så inte spec gammal) o som har en utmärkt frisk unge i dag.

• Delia76

Fick 1:20 000 på barn 1 när jag var 35
    Nu 2 1/2 år senare fick jag 1:4480

Allt över 250 är ett ok resultat enligt kvinnan som gjorde mitt kub igår :)

• gbgumman

Hur kan man säga att 1:20000 inte finns. Jag kan väl läsa innan till. Man får ju papper på siffrorna.

• Happy14

Jo men jag undrar varför jag hade 6,4 i hcg. Det verkar ju ingen annan ha, det var det som drog ner mitt värde. Har pratat med bm som säger att det inte finns någon förklaring och att många har det. Ändå hittar jag endast två stycken i hela världen som haft högre eller samma när jag googlar.. Jävligt konstigt. Hon tyckte allt såg så bra himla bra ut på allt annat och tyckte verkligen inte jag skulle göra något fvp.. Att det inte finns någon förklaring räcker inte för mig.

• DevilsDaughter

happy: Med dottern så fick jag också 1:1500-nånting. Och precis som du så blev jag jätteorolig eftersom alla andra fick skyhöga siffror med mkt lägre risk.. Jag sökte runt som bara den på nätet om detta och skrev här också och frågade. Kom tillslut fram till att det är väldigt många olika faktorer som spelar in i och påverkar vad det blir för resultat på blodprovet (och det va ju blodprovet som höjde din risk eftersom nackspalt mm  var bra).
    Min läkare som gjorde KUB-testet denna graviditeten, en MYCKET erfaren man inom området sa att om nackspalten  och det övriga ser bra ut på ultraljudet så kan man dubbla siffrorna som man får som resultat på KUB-testet eftersom ultraljudet spelar in så mkt mer än blodprovet. Han sa dessutom att han brukar göra såhär att först gör han ultraljudsundersökningen, ser allt bra ut då och man får bra siffror utifrån det så brukar han rekommendera att man inte ens gör blodprovsdelen för är ganska onödigt att blanda i de siffrorna om nackspalt mm ser bra ut. 

• Happy14
    DevilsDaughter skrev 2014-01-08 14:17:10 följande:
    happy: Med dottern så fick jag också 1:1500-nånting. Och precis som du så blev jag jätteorolig eftersom alla andra fick skyhöga siffror med mkt lägre risk.. Jag sökte runt som bara den på nätet om detta och skrev här också och frågade. Kom tillslut fram till att det är väldigt många olika faktorer som spelar in i och påverkar vad det blir för resultat på blodprovet (och det va ju blodprovet som höjde din risk eftersom nackspalt mm  var bra). Min läkare som gjorde KUB-testet denna graviditeten, en MYCKET erfaren man inom området sa att om nackspalten  och det övriga ser bra ut på ultraljudet så kan man dubbla siffrorna som man får som resultat på KUB-testet eftersom ultraljudet spelar in så mkt mer än blodprovet. Han sa dessutom att han brukar göra såhär att först gör han ultraljudsundersökningen, ser allt bra ut då och man får bra siffror utifrån det så brukar han rekommendera att man inte ens gör blodprovsdelen för är ganska onödigt att blanda i de siffrorna om nackspalt mm ser bra ut. 

Det lät ju bra.. Jag antar att din dotter är frisk ? Men jag är så himla orolig för hcg:n iallafall. Hittade bl.a. Detta: Senare sjunker proportionerna av fritt beta-hCG. Hos gravida med foster med trisomi 21 är koncentrationerna i blodet av fritt beta-hCG ca dubbelt så hög som hos kvinnor med friskt foster i samma graviditetsvecka. Hos kvinnor med foster med trisomi 13 eller 18 är däremot koncentrationerna i blodet ca 40% lägre än hos motsvarande kvinnor med friskt foster. Fritt beta-hCG i serum stiger dessutom vid vissa trofoblasttumörer utgående från placenta eller testiklar och kan användas för monitorering av dessa tumörformer.
  • langtarefterbarn78

Vi fick 1:669 på down syndrom och en frisk pojke! Ditt resultat är superbra! Antingen är barnet friskt eller inte, mitt barn är inte sjukare än en som fick 1:20000, bry dig inte så mkt....

• Happy14
    langtarefterbarn78 skrev 2014-01-08 14:44:50 följande:
    Vi fick 1:669 på down syndrom och en frisk pojke! Ditt resultat är superbra! Antingen är barnet friskt eller inte, mitt barn är inte sjukare än en som fick 1:20000, bry dig inte så mkt....

Skönt! Gjorde du fvp?
  • www angelicas se

Jag fick 1:30 och fick världens chock! (Då va jag 21år). Gjorde ett fvp och mådde piss i väntan på svaret.

Dottern har inga kromosomfel, dock så har hon ett syndrom som b.la innebär att hon har en kraftig synnedsättning (som ej går att korrigera med glasögon, linser, op). Hon är blind på ett öga och ser 8% på det andra ögat.

I övrigt är hon en "normal" envis 4åring som älskar Pippi.

Ja juste, dit jag ville komma var - även om jag va rädd för att få ett barn med kromosomfel (därav kub/nupp) så fick jag ett barn med andra funktionsnedsättningar som inte syntes på ett prov. Så jag känner att jag genomgick kub-nupp-fvp och all oro / risk för mf som det innebär i "onödan" då jag ändå fick ett speciellt barn. Nästa gång kommer jag skona mig från alla "extragrejer" och bara utgå från rul.

• Happy14
    www angelicas se skrev 2014-01-08 15:03:19 följande:
    Jag fick 1:30 och fick världens chock! (Då va jag 21år). Gjorde ett fvp och mådde piss i väntan på svaret. Dottern har inga kromosomfel, dock så har hon ett syndrom som b.la innebär att hon har en kraftig synnedsättning (som ej går att korrigera med glasögon, linser, op). Hon är blind på ett öga och ser 8% på det andra ögat. I övrigt är hon en "normal" envis 4åring som älskar Pippi. Ja juste, dit jag ville komma var - även om jag va rädd för att få ett barn med kromosomfel (därav kub/nupp) så fick jag ett barn med andra funktionsnedsättningar som inte syntes på ett prov. Så jag känner att jag genomgick kub-nupp-fvp och all oro / risk för mf som det innebär i "onödan" då jag ändå fick ett speciellt barn. Nästa gång kommer jag skona mig från alla "extragrejer" och bara utgå från rul.

Jag förstår din poäng! Kram
  • pgw
    Happy14 skrev 2014-01-08 14:41:28 följande:

Fritt beta-hCG i serum stiger dessutom vid vissa trofoblasttumörer utgående från placenta eller testiklar och kan användas för monitorering av dessa tumörformer.
    Googlade, och hittade dokumentet där du hade läst detta. Inte speciellt informativt. På engelska heter det Gestational trophoblastic disease (GTD). Det tycks vara ovanligt, och förekommer dessutom oftast i samband med onormala graviditeter, s.k. druvbörd. "All forms of GTD can be treated. And in most cases the treatment produces a complete cure."

Hittade också följande: "Normal hCG values vary up to 20 times between different pregnancies."

Om fostret växer som det ska, och du mår bra, så gör det kanske ingenting att moderkakan hos dig producerar mera hCG än hos genomsnittskvinnan.

• Happy14
    pgw skrev 2014-01-08 22:34:36 följande:
    Googlade, och hittade dokumentet där du hade läst detta. Inte speciellt informativt. På engelska heter det Gestational trophoblastic disease (GTD). Det tycks vara ovanligt, och förekommer dessutom oftast i samband med onormala graviditeter, s.k. druvbörd. "All forms of GTD can be treated. And in most cases the treatment produces a complete cure." Hittade också följande: "Normal hCG values vary up to 20 times between different pregnancies." Om fostret växer som det ska, och du mår bra, så gör det kanske ingenting att moderkakan hos dig producerar mera hCG än hos genomsnittskvinnan.

Mm nej kanske inte. Men man vet ju inte. Ska försöka prata med en läkare imorgon.
  • isabellas

Jag är 25 år, gjorde kub och fick 1:138 på DS ( 1:20000 på både 13 och 18) Nackspalt var 1,7 och allt på UL såg bara fint ut. Men det var alltså mitt hcg som är alldeles för högt, fick inte exakta siffran( hon hade inte siffrorna frammr när jag ringde) men hon trodde jag hade runt 5... Jag tänkte göra fvp, men fick i v 15 träffa en läkare som gjorde ett UL där han inte kunde hitta några markörer för ds och allt såg jättebra ut. Frågade om han hade tyckt att hans fru skulle göra fvp med mina siffror och det hade han inte tyckt... Han kollade också i datorn och såg att av 13 st kvinnor med ungefär samma siffror som mig hade 6 st valt att göra fvp och ingen av dom barnen hade DS. Han sa också att av dom på vårt sjukhus där han visste att barn fått konstaterat kromosomfel efter fvp så hade alla haft under 1:10 på sitt kub!! Så jag gjorde aldrig nått fvp.. Kände också att jag inte skulle kunna leva med mig själv om det blev ett missfall pga fvp och jag sen fick veta att barnet var friskt. Jag är nu i v 22 har gjort rutinul där allt också såg bra ut :) finns inga garantier för att man får ett friskt barn ändå trots fvp, man kan bara hoppas :)

• Happy14
    isabellas skrev 2014-01-09 12:39:23 följande:
    Jag är 25 år, gjorde kub och fick 1:138 på DS ( 1:20000 på både 13 och 18) Nackspalt var 1,7 och allt på UL såg bara fint ut. Men det var alltså mitt hcg som är alldeles för högt, fick inte exakta siffran( hon hade inte siffrorna frammr när jag ringde) men hon trodde jag hade runt 5... Jag tänkte göra fvp, men fick i v 15 träffa en läkare som gjorde ett UL där han inte kunde hitta några markörer för ds och allt såg jättebra ut. Frågade om han hade tyckt att hans fru skulle göra fvp med mina siffror och det hade han inte tyckt... Han kollade också i datorn och såg att av 13 st kvinnor med ungefär samma siffror som mig hade 6 st valt att göra fvp och ingen av dom barnen hade DS. Han sa också att av dom på vårt sjukhus där han visste att barn fått konstaterat kromosomfel efter fvp så hade alla haft under 1:10 på sitt kub!! Så jag gjorde aldrig nått fvp.. Kände också att jag inte skulle kunna leva med mig själv om det blev ett missfall pga fvp och jag sen fick veta att barnet var friskt. Jag är nu i v 22 har gjort rutinul där allt också såg bra ut :) finns inga garantier för att man får ett friskt barn ändå trots fvp, man kan bara hoppas :)

Vad konstigt! Jag hade 6,4!!! Men du kanske då i förhållande till det hade lägre Papp-a värde Vilket höjde din risk, eftersom jag fick 1:1519 och är 29 år. Nä det är jättesvårt. ..
  • ako75
    DevilsDaughter skrev 2014-01-08 14:17:10 följande:
    happy: Med dottern så fick jag också 1:1500-nånting. Och precis som du så blev jag jätteorolig eftersom alla andra fick skyhöga siffror med mkt lägre risk.. Jag sökte runt som bara den på nätet om detta och skrev här också och frågade. Kom tillslut fram till att det är väldigt många olika faktorer som spelar in i och påverkar vad det blir för resultat på blodprovet (och det va ju blodprovet som höjde din risk eftersom nackspalt mm  var bra). Min läkare som gjorde KUB-testet denna graviditeten, en MYCKET erfaren man inom området sa att om nackspalten  och det övriga ser bra ut på ultraljudet så kan man dubbla siffrorna som man får som resultat på KUB-testet eftersom ultraljudet spelar in så mkt mer än blodprovet. Han sa dessutom att han brukar göra såhär att först gör han ultraljudsundersökningen, ser allt bra ut då och man får bra siffror utifrån det så brukar han rekommendera att man inte ens gör blodprovsdelen för är ganska onödigt att blanda i de siffrorna om nackspalt mm ser bra ut. 

Var du hos A Selbing?
Svar på tråden Får alla skyhöga värden på Kub-testen utom jag?