• Anonym (hmm)

Vad gäller?

Innan mitt barn föddes gjordes en beräkning och min sgi fastställdes. Detta beräknades på min inkomst då.
    Sen var jag hemma o föräldraledig. Började jobba lite. När barnet var 1år så jobbade jag och/eller tog ut dagar för att täcka upp till motsvarande arbetstid jag haft innan. (som någon handläggare hos er sa att jag skulle)
    Sen, började jag att studera på heltid med bidrag från csn. (jobbat några dagar under denna tid)

Om jag vill ta ut fp nu, ska min sgi omberäknas eller är det den summa som fastställdes innan som gäller? Jag har trots allt "skyddat" min sgi så som man ska göra. Eller?

• Svar på tråden Vad gäller?
  • Försäkringskassan

Hej!

Har du skyddat din sgi hela tiden sen barnet blev 1 år är den även skyddad under tid du studerar med studiemedel. Så länge du har studiemedel skyddas sgin. När du sedan söker föräldrapenning under studietiden kommer vi att utreda detta för att se om du har skyddat din sgi.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym (hmm)

Okej. Men, den handläggare som jag fick hade inte samma inställning. För hon räknade ut en ny sgi baserat på vad jag tjänat halvåret innan jag börjat studierna, och lyssnade inte på mig. Detta medförde att min sgi blev rejält sänkt då jag bara jobbat lite under den tiden. 

• Försäkringskassan

Hej!
    Om du samtidigt som du arbetade fortsatte att ta ut föräldrapenning borde inte din SGI sänkas.
    Du kan begära att beslutet omprövas och det ska du göra inom 2 månader efter du fick beslutet.
    Om det är mer än 2 månader sedan du fick beslutet bör du kontakta kundtjänst. Det kanske finns en förklaring i ärendet varför handläggaren har beslutat om en sänkning.

Hälsningar
    Britta, handläggare

Svar på tråden Vad gäller?