• xetxet

HJÄLP!!!!!! Vilken syskonvagn ska man välja i denna djungel??!!!

Hej allihopa!

Jag har förvirrat bort mig i barnvagnsträsket och behöver alla tips jag kan få!

Saken är den att våran familj ska ut och resa i tre månader- vi ska bila runt i Europa och Marocko har vi tänkt. Vi ska ha med oss våra två barn- killen kommer vara 3,5 år och lilltjejen 9 månader när vi åker.

Nu har vi plötsligt insett att storkillen (som inte har använt vagn på minst ett halvår nu) inte kommer orka gå runt så mycket som vi skulle vilja gå på denna resa såå nu letar vi efter en syskonvagn. Dock visade det sig att det förstås finns miljarder vagnar, så nu ber jag er om tips!

Våra kriterier för vagnen är:

* två barn ska få plats (uppenbarligen ..)
    * kunna användas på grusvägar, skog etc (detta kommer inte att vara en stadssemester, vi är mer för skog o berg..)
    * kunna fällas ihop till någotsånär liten storlek (vi har redan en massa grejer med oss så det kommer vara lite platsbrist)
    * helst så smal som möjligt då trottoarer är ganska smala i många länder
    * billig !

Snälla, kom med förslag eller era erfarenheter av olika vagnar, jag är tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden HJÄLP!!!!!! Vilken syskonvagn ska man välja i denna djungel??!!!
  • Lindsey Egot the only one

Jag gillar ABC ZOOM men den kanske är för lång och för små hjul.

• Echo

Bärsele/bärstol? Tar minst plats och funkar i all terräng. Jag bar vår fyraåring i sele nu i julas, funkar utmärkt om man har en bra sele.

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Sommaren12

Är inte så bra på vagnar men tänker att man möjligen annars skulle kunna ha en bra ergonomisk sittvagn som även den lilla kan sitta i och kombinera med ståbräda och bärsele? Lillan kan åka och pojken kan stå eller ibland kan pojken åka och lillan kan sitta i bärselen?

• Vickan I

Men inte en bugga för en kille på 3.5 år?! Ts efterfrågade även en billig vagn! Inte en Zoom heller iofs. Känns som det äldsta barnet är för gammal för sådana modeller. I en pt-vagn eller liknande så har du som en singelvagn men med plats för två när stora barnet behöver åka. Huvudsitsen är också större och rymligare än i vagnar med skålad sits. Då slipper ni också rulla en syskonvagn på bredden när endast ett barn åker.

• cabrera

bugaboo är grymma när det gäller att vika ihop till bilen..tar knappt någon plats!

• Sommaren12
    Echo skrev 2014-01-07 22:55:28 följande:
    Bärsele/bärstol? Tar minst plats och funkar i all terräng. Jag bar vår fyraåring i sele nu i julas, funkar utmärkt om man har en bra sele.
    Ja bärstol är super! När du sa det nu kom jag att tänka på att mina vänner var på vandring i bergen i Österrike med sin pojk på 8 månader i bärstol hela tiden och det funkade bra.
  • xetxet
    Vickan I skrev 2014-01-07 22:59:43 följande:
    Men inte en bugga för en kille på 3.5 år?! Ts efterfrågade även en billig vagn! Inte en Zoom heller iofs. Känns som det äldsta barnet är för gammal för sådana modeller. I en pt-vagn eller liknande så har du som en singelvagn men med plats för två när stora barnet behöver åka. Huvudsitsen är också större och rymligare än i vagnar med skålad sits. Då slipper ni också rulla en syskonvagn på bredden när endast ett barn åker.
    Vad är en pt-vagn ? Hänger inte riktigt med i vagnspråket ...
  • Echo

Jag hade inte velat ha den lilla i en phil and teds (pt). 

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • xetxet
    Echo skrev 2014-01-07 22:55:28 följande:
    Vi kommer ha med bärsele o bärstol, men lilltjejen måste nog ha vagn iaf- kan inte bära runt på henne i 3 månader i streck... plus att vi kommer åka i mars-april och åka söderut så jag är rädd att det blir rätt varmt för barnen i sele/stol..
  • Vickan I

Detta är en av Phil & Teds vagnar. Nej det är ju för och nackdelar med alla vagnar. Skulle inte ha den som hemmavagn men på en resa tycker jag det fungerar. iaf som ts beskriver det med att de mest ska gå i skog osv vilket begränsar intryck för en liten. Dessutom tänkte jag att den stora inte skulle åka så mkt så då kunde lilla sitta mest uppe i huvudsitsen. Svårt få rejäla hjul som klarar skog men som ska vara smal och liten ihopfälld och ta två barn. Dessutom kan man få den till bra peng på Blocket eftersom nya modeller kommer hela tiden.
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • Echo
    xetxet skrev 2014-01-07 23:06:24 följande:
    Vi kommer ha med bärsele o bärstol, men lilltjejen måste nog ha vagn iaf- kan inte bära runt på henne i 3 månader i streck... plus att vi kommer åka i mars-april och åka söderut så jag är rädd att det blir rätt varmt för barnen i sele/stol..
    Klart du ska ha vagn! Men om ni har ståbräda kan ni ju alternera med sele/stol där det är som svårast att ta sig fram. Och jag tänkte stora barnet, inte lilla...
  • Echo
    Vickan I skrev 2014-01-07 23:12:47 följande:

Detta är en av Phil & Teds vagnar. Nej det är ju för och nackdelar med alla vagnar. Skulle inte ha den som hemmavagn men på en resa tycker jag det fungerar. iaf som ts beskriver det med att de mest ska gå i skog osv vilket begränsar intryck för en liten. Dessutom tänkte jag att den stora inte skulle åka så mkt så då kunde lilla sitta mest uppe i huvudsitsen. Svårt få rejäla hjul som klarar skog men som ska vara smal och liten ihopfälld och ta två barn. Dessutom kan man få den till bra peng på Blocket eftersom nya modeller kommer hela tiden.

Och jag tänkte precis tvärtom . Att det blir nya miljöer HELA tiden och VARJE dag... 

(Sedan ogillar jag de vagnarna öht, så jag kanske är jävig.)

• xetxet

tror ni denna klarar en del terrängkörning? jag kollade lite på urban jungle mountain (eller vad den nu hette) o babytravel- nån som har några tankar om dom??

• Vickan I

Fast det blir det ju i bärsele på ryggen också. Nya intryck alltså. Skog och mark känns inte lika jobbigt som en myllrande stad tänkte jag. Men i sele på rygg eller i framåtvänd vagn blir det inte den betryggande konstanta ögonkontakten. Men vagnen är inte ngn favorit för mig heller. Men tyckte den passade ts "kravlista" och vet många andra som är nöjda med den.

• Vickan I

Både UJ och BT vagnar blir ju lite bredare som syskonvagn. Om det var du vek du tittat på. Kan inte tänja mig att en PT skulle vara sämre i skog än de. Jag gillar BJ vagnar (Babyjogger).

• Sommaren12

Tycker det sur ut att vara en lovande vagn! 
  • Vickan I

Telefonen och jag stavar inte överens ser jag...om det var syskonmodellerna som du tittat på, menade jag och tror de klarar terräng lika bra. Dags sova tror jag!

Svar på tråden HJÄLP!!!!!! Vilken syskonvagn ska man välja i denna djungel??!!!