• klkklk

    Gravid, drack alkohol i vecka 2 och 3.

    Hej alla!


    Har precis fått veta att jag är gravid. Problemet är att jag innan jag visst hunnit festa 2 gånger (i vecka 2 och 3), plus att jag drack två glas vin i vecka 4 (är nu i vecka 5).


    När man läser i olika forum påstår många att det inte är något problem då fostret i de tidiga veckorna inte tar näring via navelsträngen utan att den ligger i gulesäcken, vilket innebär att fostret inte ska bli påverkad av alkoholen eller nåt annat man äter. Det låter ju lugnande.


    Problemet är att när man läser på diverse faktasidor så nämns aldrig detta. Där står det att man ska undvika alkohol under HELA graviditeten. Man nämner inte ens de första veckorna som "ett slutet system".


    Var får folk informationen om att fostret inte påverkas av alkoholen i de tidiga veckorna?


     


    /Orolig

  • Svar på tråden Gravid, drack alkohol i vecka 2 och 3.
  • klkklkk
    La Lola skrev 2014-01-08 14:37:43 följande:
    Nä vad tusan skriver jag! Räkna från mensens första dag.

    Vilken mens? Den som skulle ha kommit? 


    Låt säga att barnet blev till den 1 i månaden, och mensen innan kom den 15 månaden före och den efter barnet blev till skulle ha kommit den 15. Vilken räknar jag ifrån?

  • 2013

    Anledningen till att det inte finns någon seriös information om hur embryot får näring från gulesäcken är för att det inte stämmer. Embryot är inte självförsörjande utan försörjs av modern via direkt diffusion från det att embryot fäst i livmoderväggen.

    Huruvida dina två glas vin har påverkat embryot kan ingen säga säkert. Men det är en väldigt liten mängd och för de flesta går det bra.
    Det finns ingen vinst  att oroa sig för det som redan är gjort.

  • klkklkk
    2013 skrev 2014-01-08 14:42:47 följande:
    Anledningen till att det inte finns någon seriös information om hur embryot får näring från gulesäcken är för att det inte stämmer. Embryot är inte självförsörjande utan försörjs av modern via direkt diffusion från det att embryot fäst i livmoderväggen.

    Huruvida dina två glas vin har påverkat embryot kan ingen säga säkert. Men det är en väldigt liten mängd och för de flesta går det bra.
    Det finns ingen vinst  att oroa sig för det som redan är gjort.

    Det är så alltså...Skit.


    Drack tyvärr inte bara två glas vin, snarare två fyllor och en kväll av vin till maten.

  • Defeateris
    klkklkk skrev 2014-01-08 14:41:23 följande:

    Vilken mens? Den som skulle ha kommit? 


    Låt säga att barnet blev till den 1 i månaden, och mensen innan kom den 15 månaden före och den efter barnet blev till skulle ha kommit den 15. Vilken räknar jag ifrån?


    Du räknar från sista mensens första dag - alltså den sista mensen som kom. Hade du mens den 15 december och sedan tillverkade på nyår så räknas graviditeten från 15 december..
  • klkklkk
    Defeateris skrev 2014-01-08 14:46:09 följande:
    Du räknar från sista mensens första dag - alltså den sista mensen som kom. Hade du mens den 15 december och sedan tillverkade på nyår så räknas graviditeten från 15 december..
    Tack!
  • 2013
    klkklkk skrev 2014-01-08 14:45:28 följande:

    Det är så alltså...Skit.


    Drack tyvärr inte bara två glas vin, snarare två fyllor och en kväll av vin till maten.


    Ja, och det är som det är. Det är inte lönt att du har ångest för det du gjorde innan du visste bättre.
    Det alla troligaste är ändå att allting går bra.


  • fyrabarnsmor4
    klkklkk skrev 2014-01-08 14:25:33 följande:

    Grattis!


    Ja, det är nog rätt vanligt att man hinner dricka innan man får reda på att man är gravid. Men det är just det här med bäbisens "självförsörjande" jag inte riktigt förstår. För forumen säger en sak och "faktasidorna" en. Var har alla fått det ifrån om det inte står någonstans.


    Har du pratat med någon barnmorska om det?


    För gulsäck är med bebisen fram till ca vecka 10 det där då moderkaka och navelsträng "anslutar sig" till modern.
    Gulesäcken funkar ungefär som kyckling i ägget. De får näring av gulsäcken som bildades vid befruktning.

    Precis för bebisen. När du har ägglossningen och ÄL hade dejt med herr svansen. Så därefter bildas gulsäck medan bebisen utvecklas från embryo till småbebis på ca 10 veckor sen är gulsäcken slut på näringen.

    Jag minns mycket från sexualundervisningen på högstadiet sen läste jag mycket när jag väntade min första barn.
  • LillGris

    Alltså det är väl i princip bara folk som planerar barn som vet att de är gravida i v.3. Jag tror att det är oerhört vanligt att man röker och dricker innan man vet om sin graviditet. Det är liksom inget att göra nåt åt.

  • 2013
    fyrabarnsmor4 skrev 2014-01-08 14:50:57 följande:
    För gulsäck är med bebisen fram till ca vecka 10 det där då moderkaka och navelsträng "anslutar sig" till modern.
    Gulesäcken funkar ungefär som kyckling i ägget. De får näring av gulsäcken som bildades vid befruktning.

    Precis för bebisen. När du har ägglossningen och ÄL hade dejt med herr svansen. Så därefter bildas gulsäck medan bebisen utvecklas från embryo till småbebis på ca 10 veckor sen är gulsäcken slut på näringen.

    Jag minns mycket från sexualundervisningen på högstadiet sen läste jag mycket när jag väntade min första barn.
    Jag är ledsen men det där stämmer inte. Embryot får sin näring från mamman. Gulesäcken är inte en näringsreserv utan det första cirkulationssystemet innan den interna cirkulationen börjar.
  • klkklkk
    2013 skrev 2014-01-08 14:57:11 följande:
    Jag är ledsen men det där stämmer inte. Embryot får sin näring från mamman. Gulesäcken är inte en näringsreserv utan det första cirkulationssystemet innan den interna cirkulationen börjar.
    Men hur ser kopplingen ut mellan mamma och barn i början? Tänker främst på alkoholen i blodet hos mamman. För det över på något sätt till fostret innan navelsträngen?
  • fyrabarnsmor4
    2013 skrev 2014-01-08 14:57:11 följande:
    Jag är ledsen men det där stämmer inte. Embryot får sin näring från mamman. Gulesäcken är inte en näringsreserv utan det första cirkulationssystemet innan den interna cirkulationen börjar.
    Jag kanske tog fel ord men gulesäcken funkar ungefär som "näringspåse" det är därifrån embrot får "mat" från. Fram tills bebisen anslutar sig till modern med moderkaka o navelsträng.

  • 2013
    fyrabarnsmor4 skrev 2014-01-08 15:14:15 följande:
    Jag kanske tog fel ord men gulesäcken funkar ungefär som "näringspåse" det är därifrån embrot får "mat" från. Fram tills bebisen anslutar sig till modern med moderkaka o navelsträng.

    Nej du har inte fel ord, däremot har du fel om hur det fungerar. Gulesäcken är inte någon näringsreserv. Den blir ett primärt cirkulationssystem. Näringen får embryot från mamman via diffusion.

  • klkklkk
    2013 skrev 2014-01-08 16:35:00 följande:
    Nej du har inte fel ord, däremot har du fel om hur det fungerar. Gulesäcken är inte någon näringsreserv. Den blir ett primärt cirkulationssystem. Näringen får embryot från mamman via diffusion.

    Men då är tanken att alkoholen når barnet vid denna diffusion? Eller? 
  • 2013
    klkklkk skrev 2014-01-08 15:13:00 följande:
    Men hur ser kopplingen ut mellan mamma och barn i början? Tänker främst på alkoholen i blodet hos mamman. För det över på något sätt till fostret innan navelsträngen?
    När embryot implanteras och växer fast i livmoderväggen så skapas trophoblastic lacunae, små sjöar eller kanaler med mammans blod. Genom det blodet har mamman och embryot en utväxling av näringsämnen och avfallsämnen. Det är också genom den utväxlingen som alkohol och andra ämnen som t.ex. farliga mediciner kan nå embryot.
  • 2013
    klkklkk skrev 2014-01-08 16:40:12 följande:
    Men då är tanken att alkoholen når barnet vid denna diffusion? Eller? 
    Ja precis. Sen hur mycket som går över eller hur det påverkar är omöjligt att säga.

    Men jag tycker att du ska släppa det här. Du visste inte om att du var gravid eller att alkoholen kunde nå embryot från början.
    Man gör så gott man kan med den informationen man har.

    Det allra troligaste är ändå att allting går bra. Det du kan göra nu är att försöka gå vidare och sköta din kropp på bästa sätt.

  • Miri

    Förstår din oro och vet inte om följande kan lätta den men vill ändå dela då jag är av åsikten att kunskap är makt :)
    Personligen tycker jag inte att du ska oroa dig, är övertygad om att du får ett friskt barn (i relation till din alkoholkonsumtion).
    Men som sagt, här är lite att läsa för dig och andra.
    http://wiki.answers.com/Q/Can_drinking_alcohol_within_two_weeks_of_conception_harm_a_fetus?#slide=1
    Önskar dig all lycka med ditt älskade barnHjärta

Svar på tråden Gravid, drack alkohol i vecka 2 och 3.