• HugoMaja

Första gången till Thailand -tips tack!

Vi planerar just nu vårt livs först Thailandsresa nästa vinter, troligtvis till Khao Lak.
    Har två barn som då kommer att vara 6 och 10 år gamla.
    Tar gärna emot alla insidertips från er som varit i Khao Lak tidigare :) Vi vill såklart bada/sola/snorkla/slappa men även hitta på saker. Var är maten bäst? Finns det någon bra rundtur i de närliggande nationalparkerna (sonen älskar djur och hoppas få se både ödlor och större djur)? Funkar det med kanotpaddling eller är 6-åringen för liten?

Hur brukar det funka med flygresan för er som har lite större barn? Jag tänker på öronvärk vid start/landning t ex.
    Brukar man märka av mycket krängningar på dessa stora flygplan (har bara flugit kortare sträckor med mindre flygplan tidigare),  funderar på om jag och dottern ska ta varsin åksjuketablett innan resan då vi båda har lätt för att bli åksjuka.
    Är det okej att ta med egna kuddar till barnen på planet?

Har ni valt att ta Dukoral innan resan eller stått över? Har ni blivit magsjuka/matförgiftade? Vad bör man akta sig för lite extra att äta/dricka (förutom kranvatten)?
    Jag är magsjuke-fobiker av stora mått och just oron för att vi ska bli sjuka där nere är stor... Kommer att ladda med handsprit såklart och vara noga med handhygienen.

Hur har ni tänkt med tidsskillnaden/jetlag? Har ni planerat sömnen/dygnsrytmen en tid innan avresa för att underlätta?

Många frågor och undringar blev det :) Supertacksam för alla svar!

• Svar på tråden Första gången till Thailand -tips tack!
  • Dixie

Vi skippade dukural när vi åkte till Thailand, vi köpte istället probiotika tabletter på Apoteket och klarade oss utan magsjuka!

• Kina79

Maten brukar vara fantastisk på alla ställen i Thailand - jag är helt frälst i thaimat!
    Akta er för västerländsk mat, det kan många gånger vara det man blir magsjuk av.
    Vi tar aldrig Dukoral.
    Tidsskillnaden brukar vara lättare där än på hemvägen. Både vi och barnen ställer lätt om.

Svar på tråden Första gången till Thailand -tips tack!