• mamma2007

Bör skolan ta mer ansvar?

Man läser överallt om ökat våld bland unga och lärare som anser att barn och unga idag saknar respekt för sina medmänniskor. 
    Då föräldrar tvingas jobba mer idag och barnen är längre på fritids och i skolan så är det väl rimligt att de får mer intryck och åsikter därifrån. Vore det då fel att ge skolan mer möjlighet till inflytande? 

Att lägga lite större del av skolplanen på att jobba med jämställdhet, respekt och förståelse för andra folkgrupper. 
    Att få in detta MER i ämnen som Samhällskunskap, religion och idrott. 
    Kanske lägga in en jämställdhetstimme i veckan då man fokuserar just på hur mobbade känner, hur saker vi gör påverkar andra och vikten av respekt. 

Bör man kanske införa ett gott uppförande system redan från tidig ålder där det sker lekfullt för att i senare ålder sätta betyg på detta?  Där man kan belönas för att vara en god vän istället för att gömma sig bakom de tuffa? 

Tror du att det vore en bra ide att skolan fick möjlighet och tid till att lära våra barn att man behöver inte älska alla runt sig, MEN vikten av att visa respekt för ALLA sina medmänniskor?! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-08 12:01
    Detta är en undersökning som vi söker svar på vid ett flertal håll, så din åsikt är väldigt viktig för oss!!!

Tacksam för kommentarer och att ni kryssar i de alternativ som passar er åsikt bäst!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör skolan ta mer ansvar?
  • Flickan och kråkan
    The Doctor skrev 2014-01-08 14:32:08 följande:
    Man bör absolut arbeta mer med detta ja, skolan kan naturligtvis inte avsäga sig ansvaret då det rådet skoltvång i landet.
    Men jag förstår inte detta, inte heller TS. Vaddå avsäga sig ansvaret? Har ni läst kursplaner och läroplan? Det är redan en mycket stor del av just dessa. Visst kan det finnas skolor som inte följer kurs- och läroplaner men det är ju en annan diskussion. Som lärare på högstadiet och trebarnsförälder så förväntar jag mig att man inom såväl förskolan som skolan STÖTTAR mig som förälder i fostran av mina barn, men ansvaret ligger tveklöst på mig som förälder. Skolan bör handfast agera när mitt barn är i skolan och ge mina barn de kunskaper som de har rätt till enligt läroplan och kursplan (däribland demokratiskt tänkande, respekt för andra människor och deras olikheter etc.) men att det är fel att göra någon annan illa exempelvis det är värderingar som de ska ha med sig från mig och sin pappa. 
  • SIN74
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-08 14:47:34 följande:
    Men jag förstår inte detta, inte heller TS. Vaddå avsäga sig ansvaret? Har ni läst kursplaner och läroplan? Det är redan en mycket stor del av just dessa. Visst kan det finnas skolor som inte följer kurs- och läroplaner men det är ju en annan diskussion. Som lärare på högstadiet och trebarnsförälder så förväntar jag mig att man inom såväl förskolan som skolan STÖTTAR mig som förälder i fostran av mina barn, men ansvaret ligger tveklöst på mig som förälder. Skolan bör handfast agera när mitt barn är i skolan och ge mina barn de kunskaper som de har rätt till enligt läroplan och kursplan (däribland demokratiskt tänkande, respekt för andra människor och deras olikheter etc.) men att det är fel att göra någon annan illa exempelvis det är värderingar som de ska ha med sig från mig och sin pappa. 
  • Natulcien
    puss skrev 2014-01-08 13:11:23 följande:
    Det verkar som att folk tolkar ts olika. Ingen har tex föreslagit att skolan ska uppfostra barnen, så föräldrarna kan leka med sina telefoner istället.

Jag tog fasta på detta:
    "Att lägga lite större del av skolplanen på att jobba med jämställdhet, respekt och förståelse för andra folkgrupper.
    Kanske lägga in en jämställdhetstimme i veckan då man fokuserar just på hur mobbade känner, hur saker vi gör påverkar andra och vikten av respekt. "

Det som står i ts gäller, det blur svårt att diskutera om alla blandar in annat.
    Ja, kanske lite olika tolkingar...men TS är väldigt otydlig och förvirrad.

Och allt det där görs ju redan i skolorna..?
  • Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-08 14:47:34 följande:
  • fluu

Det är föräldrarnas sak att uppfostra ungar. In med mer disciplin i skolan istället.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • elyse

Har du läst läroplanen för grundskolan, TS? Det tror jag att de flesta inte har och har man inte gjort det så inser man inte hur mycket skolan redan jobbar med etik och moral. Nej, jag tycker inte att skolan behöver lägga ännu mer tid på det. Jag tycker att oavsett hur lite tid föräldrar har med sina barn så måste man förstå att det mamma och pappa säger och gör smäller väldigt högt för ett litet barn och att man kan göra mycket med de få timmar man har tillsammans till vardags. 

• MamaSniff
    puss skrev 2014-01-08 13:15:08 följande:
    Tror du inte att gott uppförande bidrar till bättre inlärning? Och för de barn som saknar vettiga, ansvarsfulla föräldrar blir ju skolan extra viktig.

Självklart bidrar gott uppförande till inlärning, men det betyder ju inte att skolan måste vara ytterst ansvariga för det. Jag har själv svårt att se varför inte även en heltidsarbetande förälder skulle hinna med att uppfostra sina barn. Jag tror att många lärare håller med om att skolan och vi lärare redan har en alltför omfattande roll. Precis som skrivet i inlägg innan detta så ingår mycket av det som nämns i ts redan i kursplanerna. Att ytterligare utöka detta känns för mig inte som rätt steg att ta.
  • puss
    MamaSniff skrev 2014-01-08 17:41:28 följande:

Självklart bidrar gott uppförande till inlärning, men det betyder ju inte att skolan måste vara ytterst ansvariga för det. Jag har själv svårt att se varför inte även en heltidsarbetande förälder skulle hinna med att uppfostra sina barn. Jag tror att många lärare håller med om att skolan och vi lärare redan har en alltför omfattande roll. Precis som skrivet i inlägg innan detta så ingår mycket av det som nämns i ts redan i kursplanerna. Att ytterligare utöka detta känns för mig inte som rätt steg att ta.
    Ytterst ansvarig ska skolan självfallet inte vara.

Det är individen själv.
  • Tusselina

Avstod att rösta då det inte känns helt klart vad som verkligen menas med dem. Så förtydligar vad jag tycker så får väl TS räkna det till vilket alternativ som eventuellt menade det. 

Föräldrarna är och kommer alltid vara ytterst ansvariga att fostra sina barn (dvs de har ingen ursäkt att skylla på någon annan om barnen är ouppfostrade).

Däremot ska skolan även de aktivt arbeta med frågorna och agera i situationer där det behövs, så som fler vuxna idag borde göra. Ser man barn som beter sig illa tycker jag man ska säga till (alternativt ingripa om det innebär att de i extrema fall slåss etc.). Skolan är skyldiga att arbeta med det men de är aldrig skyldiga till att någon är ouppfostrad. 

• Tow2Mater
    mamma2007 skrev 2014-01-08 11:38:22 följande:

Tror du att det vore en bra ide att skolan fick möjlighet och tid till att lära våra barn att man behöver inte älska alla runt sig, MEN vikten av att visa respekt för ALLA sina medmänniskor?!

"Möjlighet och tid till"? Det här är väl saker som varken behöver ökade möjligheter eller tid - det borde väl göras naturligt inom alla dagliga interaktioner i skolan...? Om inte borde det väl behövas mera av en attitydförändring.
  • mamma2007

Jag är tacksam för alla svar och att ni röstat. 
    Jag vill klargöra vad frågan handlar om lite 

"Att lägga lite större del av skolplanen på att jobba med jämställdhet, respekt och förståelse för andra folkgrupper. 
    Kanske lägga in en jämställdhetstimme i veckan då man fokuserar just på hur mobbade känner, hur saker vi gör påverkar andra och vikten av respekt. "

Att detta ligger i skolplanen är jag medveten om, har läst denna. Men då barn får mycket intryck från skolan vore det då en bra ide att skolan fick MER tid och möjlighet att jobba med detta?

• Litet My

Jag tycker det verkar bra, dvs att man kan baka in det mer. Höll på att tappa hakan då min 8 åring inte visste vad mobbning var häromdagen =/

(visst har vi pratat mycket om hur man bemöter andra och hur man är en bra kompis men just ordet mobbning har vi aldrig diskuterat)

Sonen har haft flera temadagar i skolan om Miljö, vatten, detektivuppdrag mm, i de ämnena känner jag att det vore perfekt att baka in mobbning, hur man är en bra kompis osv osv, såna saker går ju tex att rollspela med om man vill vilket kan vara ett kul sätt att lära sig på.

• Litet My

Kan tillägga att det ju inte utesluter att föräldrarna uppfostrar, men jag tror skolan skulle kunna gå ännu djupare in på det, i synnerhet som det är de som ser barnen i grupp och kan rikta det till vad som är aktuellt just då på ett pedagigiskt sätt istället för att det BARA skall bli mamma/pappa-TJAT.

• elyse

Med äldre elever kan temadagar och Kompis-projekt vara bra, men för yngre tror jag att det är bättre att ha kamratskap etc i åtanke hela tiden och vara där när det behövs. I stundens hetta så är den där kompis-solen man kommit överens om inte värt något alls...

• Ugge
    mamma2007 skrev 2014-01-09 13:29:44 följande:
    Jag är tacksam för alla svar och att ni röstat. 
    Jag vill klargöra vad frågan handlar om lite 

Att detta ligger i skolplanen är jag medveten om, har läst denna. Men då barn får mycket intryck från skolan vore det då en bra ide att skolan fick MER tid och möjlighet att jobba med detta?
    Lägga mer av skolplanen på det du vill skulle innebära att vi får mer problem med att barnen skall hinna med det som redan finns isntoppat över allt.

Jämlikhet etc jobbas det redan mycket med i skolan både på grundskolenivå och gymnasienivå och även då högskola- universitetskole nivå. Jag är själv lärare på gymnasienivå nu mera samt min sambo är lärare i grundskolans senare år. Så jag vet att det jobbas mycket med dessa frågor. Sen att alla skolor inte följer skolpanen etc. Well. De e skolledningens problem.
    Sen tycker jag framför allt att det är föräldrarnas problem och ensak att faktiskt ge sina barn rätta värderingar och lära dem normalt hyffs och vett. Inte skolans.
Svar på tråden Bör skolan ta mer ansvar?