• Anonym (Vafan!!)

Jävla dubbelmoral från bioföräldrar!!! Semester.

Två familjer! Där familj nr 1 har fem barn, mamman har två och pappan har tre! Den andra familjen har 3 barn, mamman och pappan har ett och pappan har två till barn. Mamman familj nr 1 har aldrig åkt med sina bonusbarn utomlands, hon åker på flera semester varje år och har under 6 år tagit med sina egna barn 2 g med sambon fast utan hans barn. Hon lämnar ofta bort ett av barnen för att få egentid med sin det äldsta. Men nu ska familj nr 2 åka för första g med det gemensamma barnet, familj nr 2 som varit på semester varje år med de två äldre barnen och aldrig lämnar bort dem på helgerna och absolut inte bara ett av dem. Men den här gången så har behöver de vuxna så mycket ensamtid de kan få då skilsmässa kommit på tapeten och bebisen är förliten för att lämnas. Men då slår mamman i familj i nr ett bakut och tycker det är otroligt dåligt gjort och exkluderande och säger att så ska man aldrig göra som förälder!!! Håller helt med att man inte ska göra så och familj nr 2 kommer inte att göra detta till en vana, men är det inte extremt dubbelmoral och jävligt knepigt att kräva detta då man själv inte lever i närheten upp till dessa krav?? Nu kan man tro att det är bebisen som är kruxet för mamman, men icke, hon får totalflipp varje g familjen utvecklas och gör påhopp vid bröllop, födsel, om bonusarna har för bra relation till bonusmamman är det inte heller bra. Vilken jäkla dubbelmoral det är från biomammor!! Hur kan man kräva mer ön man gör själv!!!

• Svar på tråden Jävla dubbelmoral från bioföräldrar!!! Semester.
  • Fosfor

Om det stör dig att barnens mamma har åsikter om din semester får du ju säga det till henne.

Rimligtvis gör du och din man som ni behagar utan att hon kan göra något åt det om det inte är så att ni bokat en tre månaders resa som innebär att hon får ha barnen på heltid helt oförhappandes. Det enda hon kan göra då är ju egentligen att begära underhåll för den tiden. Hon lär väl knappast låsa ute barnen av ren princip varannan vecka eller vad det nu är ni normalt har.

• Litet My

Varför lägga energi på det? Så länge ni åker på pappans umgängesvecka har hon inget med det att göra (varflr berättar ni ens det för henne, eller frågar om lov?)

Gäller det däremot att ni är borta och att hon får ta barnen extratid kan jag däremot förstå om hon blir sur ifall ni tagit henne för givet.

I övrigt håller jag med Brumma

• Anonym (?)

Ts försvann av nån anledning , var nog så att hon tyckte dom skulle åka på sin barnvecka o barnen skulle vara i den andra familjen då

• nymedlem
    Brumma skrev 2014-01-08 23:35:17 följande:
    Ibland kan man bara vilja göra ngt ensamma - som vuxna.. Även i kärnfamiljer är det ju inte helt ovanligt att föräldrarna gör ngt ihop.
    Jag o min man har även vi väldigt små barn men när de blir större skulle jag mkt väl kunna tänka mig att åka på en kortare resa helt själva.
    Vi har även innan vi fick egna barn åkt enbart vi utan bonus samt att jag o bonus rest iväg utan pappan.
    Min exsambo tog med sig MITT barn och lämnade sina hemma på en golfresa. Jag var alltså inte heller med. Bara han och min son. Jag tycker det var mkt fint gjort eftersom min son inte har någon pappa i sitt liv.

Jag har bara ett barn så jag kan inte göra skillnad och jag åker ingenstans utan mitt barn. Skulle kännas konstigt.

Men för att återgå till exet så åkte han vid ett senare tillfälle utomlands med bara sin dotter.
  • Brumma
    nymedlem skrev 2014-01-09 15:30:12 följande:
    Min exsambo tog med sig MITT barn och lämnade sina hemma på en golfresa. Jag var alltså inte heller med. Bara han och min son. Jag tycker det var mkt fint gjort eftersom min son inte har någon pappa i sitt liv.

Jag har bara ett barn så jag kan inte göra skillnad och jag åker ingenstans utan mitt barn. Skulle kännas konstigt.

Men för att återgå till exet så åkte han vid ett senare tillfälle utomlands med bara sin dotter.
    Men om du tycker det var fint gjort av din sambo att åka med enbart ditt barn - inte med sina, hur kan du då tycka att det är konstigt att TS sambo åker med minsta barnet som ju är för litet att lämnas hemma?
  • nymedlem
    Brumma skrev 2014-01-09 15:36:58 följande:
    Men om du tycker det var fint gjort av din sambo att åka med enbart ditt barn - inte med sina, hur kan du då tycka att det är konstigt att TS sambo åker med minsta barnet som ju är för litet att lämnas hemma?
    Jag har bara sagt att JAG personligen inte skulle vilja åka med bara 1 av mina barn. Men jag har bara ett barn, så jag kan inte relatera till det.

Jag har även skrivit att jag tyckte det var tråkigt när vi reste utan sambons äldste son, jag anser att han hör till familjen även om han bor själv. Han flyttade hemifrån som 17 åring då han blev värvad av ett hockeylag.

Att jag tyckte min sambo gjorde en fin sak som tog med sig mitt barn är för att han på det viset visade att barnet betyder massor för honom.

Hans biobarn behövde inte den bekräftelsen, dom vet att dom är allt för pappan. Förra sommaren gjorde mannen en tattoo på utlandssemestern. Han skrev in födelsedatumet på hans båda barn och mitt barn!

Han träffade tyvärr en ny kvinna 3 dagar före jul förra året så vi lever inte ihop längre.....

Men det finns styvföräldrar som verkligen älskar sina bonusar - tror att både du och jag tillhör den gruppen?!
  • Brumma
    nymedlem skrev 2014-01-09 15:43:34 följande:
    Jag har bara sagt att JAG personligen inte skulle vilja åka med bara 1 av mina barn. Men jag har bara ett barn, så jag kan inte relatera till det.

Jag har även skrivit att jag tyckte det var tråkigt när vi reste utan sambons äldste son, jag anser att han hör till familjen även om han bor själv. Han flyttade hemifrån som 17 åring då han blev värvad av ett hockeylag.

Att jag tyckte min sambo gjorde en fin sak som tog med sig mitt barn är för att han på det viset visade att barnet betyder massor för honom.

Hans biobarn behövde inte den bekräftelsen, dom vet att dom är allt för pappan. Förra sommaren gjorde mannen en tattoo på utlandssemestern. Han skrev in födelsedatumet på hans båda barn och mitt barn!

Han träffade tyvärr en ny kvinna 3 dagar före jul förra året så vi lever inte ihop längre.....

Men det finns styvföräldrar som verkligen älskar sina bonusar - tror att både du och jag tillhör den gruppen?!
    Beklagar att ni inte lever ihop längre - tror hans barn går miste om en fin bonusmamma (även om jag för barnens skill hoppas den nya är bra hon med).

Ja, jag tror både du o jag älskar våra bonusar - jag gör det iallafall :)

Vad gäller vad du skrev.... I inlägget jag först svarade på skrev du

"Jag kan förstå att Du vill resa utan bonusarna, men förstår inte att din sambo vill lämna sina förstfödda hemma."

Alltså att du inte förstod hur pappan kunde åka utan alla barnen. Du ifrågasatte även varför de nödvändigt behövde åka på en egen semester.

Jag svarade på det ;)
  • nymedlem
    Brumma skrev 2014-01-09 16:09:11 följande:
    Beklagar att ni inte lever ihop längre - tror hans barn går miste om en fin bonusmamma (även om jag för barnens skill hoppas den nya är bra hon med).

Ja, jag tror både du o jag älskar våra bonusar - jag gör det iallafall :)

Vad gäller vad du skrev.... I inlägget jag först svarade på skrev du
    "Jag kan förstå att Du vill resa utan bonusarna, men förstår inte att din sambo vill lämna sina förstfödda hemma."

Alltså att du inte förstod hur pappan kunde åka utan alla barnen. Du ifrågasatte även varför de nödvändigt behövde åka på en egen semester.
    Jag svarade på det ;)

Japp, jag förstod ditt inlägg.

Jag är väl precis som de flesta andra som skriver här färgad av mitt eget liv. Jag hade ingen barnfri tid när jag levde med sambon eftersom mitt barn bodde med mig/oss på heltid.

Jag anser att man kan ha ett bra förhållande trots heltidsbarn. Men å andra sidan - vårat förhållande tog ju slut - kan det bero på för lite vuxentid kanske?

De gånger vi hade barnvakt till mitt barn så var det hans dotters mamma som hade mitt barn hos henne och hennes man, min bonus  + nya barn.

Min son gillade den mamman jättemycket och min f.d bonusdotter är fortfarande en "syster" till mitt barn.

Jag tror att exets nya är ganska okej, även om hon gjort saker mot både mig och mitt barn som jag inte gillar.
    Men exet har bra smak (han föll ju för mig ) så jag tror inte det är något större fel på henne.

Eftersom vi inte har gemensamma barn så slipper jag henne dock och det är jag mycket glad över!

• Anonym (Vafan!!)

Hej igen! Självfallet reser vi på en vecka då barnen inte är hos oss! Jag var så arg när jag skrev mitt inlägg så jag var otydlig. Jag ska försöka skita i hennes åsikter, men det förstör så för mej, jag mår dåligt för min relation till mina bonusar är väldigt viktig för mej, samtidigt som jag har behov själv och även min man har behov. Jag tycker det är så dåligt av henne att ständigt kritisera mej som ställt upp så oerhört för barnen och även för henne, känner mej sårad.

• Anonym (Vafan!!)

Nej hon får absolut inte ta barnen extra! Vi är enbart borta den vecka hon och hennes sambo har barnen. Skulle aldrig förvänta mej att hon skulle ställa upp extra, det gjorde hon inte ens när våran bebis föddes, däremot ville hon att vi skulle ta barnen extra då! Märkligt hur vissa är.

• nymedlem
    Anonym (Vafan!!) skrev 2014-01-10 16:12:00 följande:
    Nej hon får absolut inte ta barnen extra! Vi är enbart borta den vecka hon och hennes sambo har barnen. Skulle aldrig förvänta mej att hon skulle ställa upp extra, det gjorde hon inte ens när våran bebis föddes, däremot ville hon att vi skulle ta barnen extra då! Märkligt hur vissa är.
    Vi hade sambons dotter extra när biomamman har fått bebisar. Detta för att dottern skulle få sova ordentligt och slippa bebisskrik.

Vi hjälptes gärna åt och alla var nöjda med det upplägget.
  • Anonym (bibo)

Nymedlem.

Jag blir lite nej mycket avis på dig även om jag självklart är glad för din skull hur bra det funkar för dig.

Jag hade velat att mina bonusars mamma kunde vara barnvakt till våra gemensamma hör hemma. För ett par årsen hade det funkat utmärkt, men efter dessa två sista åren skulle jag aldrig lämna våra barn i hennes vård. Skitsnack av pappa och även bedrövligt beteende mot våra små sorgligt nog (5 och 2.5 nu) så är det nog tyvärr helt uteslutet att få till en bra relation igen.

Jag sörjer att det inte längre går att fira bonusarnas födelsedagar tillsammans eller ta en liten fika mm.

Vi har inte valt det och kan inte påverka det hela heller. Tråkigt bara att personer kan ändras så hemskt och framförallt vara så otrevliga mot små barn.

Till ts åk på resan och njut!! Ni gör inte fel!

• Brumma
    nymedlem skrev 2014-01-10 16:21:54 följande:
    Vi hade sambons dotter extra när biomamman har fått bebisar. Detta för att dottern skulle få sova ordentligt och slippa bebisskrik.

Vi hjälptes gärna åt och alla var nöjda med det upplägget.
    Lite OT - ber om ursäkt..

Vi gjorde tvärtom :)

När VI fick gemensamma pratade jag med mamman om att kunna ha bonus extra så syskonen kunde "bonda" :) eftersom vi bara har henne vh så var jag lite orolig för att de inte skulle få samma syskonkänsla som om de bott oftare tillsammans. Mamman var med på noterna o året som jag var föräldraledig var bonus hos oss alla lov (förutom några veckor på sommarlovet), alla studiedagar o många fler helger än vi vanligtvis har. Det funkade o barnen har en mkt stark syskonkänsla o älskar varandra högt :)
Svar på tråden Jävla dubbelmoral från bioföräldrar!!! Semester.