• Snöflinga

    Utdrag ur belastningsregistret

    Vilken typ av utdrag ur belastningsregistret lämnade ni till era adoptionsutredare?
    Jag var på väg att beställa "För utlandsändamål" med tanken att det sedan går att använda även när vi skickar adoptionshandlingarna till landet.
    Hur gammalt kan dokumentet vara för att det ska fungera?

    Övriga utdrag är ju gratis, men det för utlandsändamål kostar 192 kr, så det känns ju onödigt att ta det nu om det ändå inte gills sedan. Jag gissar att vi kommer att skicka handlingar till landet inom 6 månader... Men man vet ju aldrig...

  • Svar på tråden Utdrag ur belastningsregistret
  • en glad
    Snöflinga skrev 2014-01-08 19:03:38 följande:
    Vilken typ av utdrag ur belastningsregistret lämnade ni till era adoptionsutredare?
    Jag var på väg att beställa "För utlandsändamål" med tanken att det sedan går att använda även när vi skickar adoptionshandlingarna till landet.
    Hur gammalt kan dokumentet vara för att det ska fungera?

    Övriga utdrag är ju gratis, men det för utlandsändamål kostar 192 kr, så det känns ju onödigt att ta det nu om det ändå inte gills sedan. Jag gissar att vi kommer att skicka handlingar till landet inom 6 månader... Men man vet ju aldrig...
    Du behöver inte begära det polisregisterutdraget själv. Det kan familjerätten göra i samband med medgivandeutredningen - gratis för dig!
  • JP01

    Om det är för hemutredning tror jag att soc gör den sortens utdrag. Om det är för ansökan till land så är det inte så stor idé fören du/ni fått ok att färdigställa ansökan. Då anger adootionsförmedlingen vilken sorts utdrag och hur gammalt det max får vara.

  • fabbemam

    Det är inte det som är på flera språk o som kostar pengar som de behöver. Vår handläggare ville att vi skulle fixa det själva men visste inte vilket hon ville ha egentligen så vi valde en gratis variant. Duger inte det får de väl be om ett annat!
    LYCKA TILL!

Svar på tråden Utdrag ur belastningsregistret