• Anonym (bonusmamma)

åhhh vad jag saknar den "hemliga" gruppen för bonusmammor

Skulle så gärna dela tankar och funderingar med någon....men det är lite svårt att beskriva situationen utan att det skulle kännas igen...

Kan bara hoppas att det blir ett bra år...just nu har det inte startat på bästa sätt....

• Svar på tråden åhhh vad jag saknar den "hemliga" gruppen för bonusmammor
  • Neelah
    Anonym (Inte bonusmamma) skrev 2014-01-13 23:11:15 följande:
    Jag är inte bonusmamma och har aldrig haft en bonusmamma.

Jag måste bara få säga att alla ni fantastiska bonusmammor är hjältar! Vilket fantastiskt jobb ni gör med andras barn.

Glöm inte det när det är pissigt. Ni är fantastiska!
    Det där värmde! Tack!
    Följ dina drömmar var de än leder
  • BioBonus

Jag har skilda föräldrar. Och skulle man fråga mina föräldrar så skulle man nog tro att de hade olika döttrar... Jag var extremt utåtagerande, trotsig och rent ut sagt skitjobbig hos min mamma, och tvärtom hos min pappa.
    Och för mig var det inte så att jag kände mig tryggare med mamma, utan jag kände mig mer hemma hos pappa. Han hade ny fru jag fick en massa syskon. Vi gjorde saker tillsammans, pappa och hans nya fru talade mycket med oss, vi umgicks mycket som familj. Jag längtade dit. Längtade till lugnet.

Så jag var tryggare hos pappa än hos mamma. Så det är nog väldigt individuellt.

Sen tror jag förvisso det är bra med lite trots - att våga testa gränser :)

• Anonym (Harley)
    BioBonus skrev 2014-01-14 10:40:41 följande:
    Jag har skilda föräldrar. Och skulle man fråga mina föräldrar så skulle man nog tro att de hade olika döttrar... Jag var extremt utåtagerande, trotsig och rent ut sagt skitjobbig hos min mamma, och tvärtom hos min pappa.
    Och för mig var det inte så att jag kände mig tryggare med mamma, utan jag kände mig mer hemma hos pappa. Han hade ny fru jag fick en massa syskon. Vi gjorde saker tillsammans, pappa och hans nya fru talade mycket med oss, vi umgicks mycket som familj. Jag längtade dit. Längtade till lugnet.

Så jag var tryggare hos pappa än hos mamma. Så det är nog väldigt individuellt.

Sen tror jag förvisso det är bra med lite trots - att våga testa gränser :)
    Det låter ju lite som vår situation. En skillnad är att bonus har två syskon både hos mamman och hos oss. Hos mamman är det tydligen ganska mycket bråk mellan syskonen och mamman uppmärksammar inte det inte. Hos oss är vi noga med att hjälpa till att medla om barnen inte själva kan lösa konflikten och se till att det är någorlunda rättvist och att alla blir sedda och hörda och får vara ifred om de vill det. 
  • Iam
    Brumma skrev 2014-01-14 00:37:12 följande:
    Hejsan :)
    Kul att du tittar in ;)
    Ville bara påpeka en sak... Jag är rätt nöjd med mitt liv - väldigt faktiskt som du säkert redan vet :D O jag är här inne o härjar ändå. Tror inte det var så du menade men det kändes lite som om vi som är här är det för att vi inte har ngt bättre för oss o inte trivs...
    Eftersom JAG vet att du inte menar så (eller hur ;) ) så tänkte jag att det är bättre det kommer från mig än att ngn känner sig trampad på.
    Kram.

Det var absolut inte så jag menade! Förlåt om någon uppfattade det så. 

Jag syftade till att min medverkan på detta forumet var ständig kändes det som, och det berodde ju dels på att jag gick hemma och att jag behövde en flykt från alla problem och sjukdomar och skit som fanns runt mig. 
    Det var därför JAG hängde så mycket här, det var MINA behov och då dom inte finns kvar på samma sätt har jag inte heller hängt här. Sen har jag haft mycket att ta tag i mitt liv också.

Så det var enbart mig jag syftade på. Jag vet ju att det finns många många anledningar till att man är aktiv här och tur är väl det :) För i vissa stunder är det ju ett stort stöd för många! 

• Gung Ho

En fråga: Är det så lätt att bli 'identifierad' när man är anonym? Jag menar, jag har skrivit mkt känsliga saker anonymt i olika trådar... Har dock varit öppen i denna typ av trådar, även så nu när jag är separerad och träffar ny tjej med barn (så nu har jag både bonusbarn, en bonusmamma till min son samt ett ex/biomamma

Känner igen det där med mängden tid man 'hänger' här. Har skrämmande många inlägg, de flesta från för ngr år sedan när jag levde mkt ensam trots att jag var i ett förhållande (inte mitt ex fel, vi bara kom ifrån varandra)...

• SupersurasunkSara
    Gung Ho skrev 2014-01-18 17:39:34 följande:
    En fråga: Är det så lätt att bli 'identifierad' när man är anonym? Jag menar, jag har skrivit mkt känsliga saker anonymt i olika trådar... Har dock varit öppen i denna typ av trådar, även så nu när jag är separerad och träffar ny tjej med barn (så nu har jag både bonusbarn, en bonusmamma till min son samt ett ex/biomamma

Känner igen det där med mängden tid man 'hänger' här. Har skrämmande många inlägg, de flesta från för ngr år sedan när jag levde mkt ensam trots att jag var i ett förhållande (inte mitt ex fel, vi bara kom ifrån varandra)...
    I den hemliga gruppen var man ju inte anonym. Och vi presenterade oss för varandra där och någon använde som sagt info därifrån i öppna forumet.

Tror inte det är så lätt att bli identifierad annars faktiskt, men jag kanske är naiv Har vid något tillfälle för länge sen skrivit anonymt och blivit beskylld för att vara någon annan och ha startat trådar förut om samma ämne.
  • Brumma
    Gung Ho skrev 2014-01-18 17:39:34 följande:

En fråga: Är det så lätt att bli 'identifierad' när man är anonym? Jag menar, jag har skrivit mkt känsliga saker anonymt i olika trådar... Har dock varit öppen i denna typ av trådar, även så nu när jag är separerad och träffar ny tjej med barn (så nu har jag både bonusbarn, en bonusmamma till min son samt ett ex/biomamma smile5.gif

Jag har på ett år identifierat två personer med fullkomlig säkerhet. Ingen av dem vet dock att jag vet, och jag skulle aldrig "outa" ngn eller använda det mot dem i forumet. Den ena skrev dock anonymt så jag vet inte vilket nick personen ifråga har, men jag vet ju om tråden...

Så visst går det att identifiera folk här. Det är det ju så att man i vissa lägen är lite extra med vad man skriver. Speciellt om man behöver "lufta" vissa känslor som man enligt många inte får ha. I det stängda forumet luftade man dessa känslor utan att riskera påhopp. Man kunde däremot få andra åsikter o få veta att man var helt ute o cyklade, men man fick det utan påhopp som sagt o mer i form av andra synvinklar o konstruktiv kritik. Då vi i den stängda gruppen var "säkra" så var man mer öppen än ute på det allmänna forumet. Tyvärr var det ju ngn (några?) som utnyttjade det o använda det vi sa i förtroende här på det öppna forumet. Personen tog även informationen ur sitt sammanhang vilket gjorde det ännu värre. Genom att delge det vi pratat om i gruppen så riskerade ju vi i gruppen att "outas" och bli igenkända.

För mig personligen gör det inte så mkt om ngn inser vem jag är - iallafall inte inom styvfamiljsforumet. Dock är jag även aktiv inom mer känsliga områden här på forumet och om ngn där skulle koppla ihop vem jag är som skriver skulle även människor i min närhet må dåligt av det.
  • SupersurasunkSara
    Brumma skrev 2014-01-18 23:13:54 följande:
    Jag har på ett år identifierat två personer med fullkomlig säkerhet. Ingen av dem vet dock att jag vet, och jag skulle aldrig "outa" ngn eller använda det mot dem i forumet. Den ena skrev dock anonymt så jag vet inte vilket nick personen ifråga har, men jag vet ju om tråden...
    Så visst går det att identifiera folk här. Det är det ju så att man i vissa lägen är lite extra med vad man skriver. Speciellt om man behöver "lufta" vissa känslor som man enligt många inte får ha. I det stängda forumet luftade man dessa känslor utan att riskera påhopp. Man kunde däremot få andra åsikter o få veta att man var helt ute o cyklade, men man fick det utan påhopp som sagt o mer i form av andra synvinklar o konstruktiv kritik. Då vi i den stängda gruppen var "säkra" så var man mer öppen än ute på det allmänna forumet. Tyvärr var det ju ngn (några?) som utnyttjade det o använda det vi sa i förtroende här på det öppna forumet. Personen tog även informationen ur sitt sammanhang vilket gjorde det ännu värre. Genom att delge det vi pratat om i gruppen så riskerade ju vi i gruppen att "outas" och bli igenkända.
    För mig personligen gör det inte så mkt om ngn inser vem jag är - iallafall inte inom styvfamiljsforumet. Dock är jag även aktiv inom mer känsliga områden här på forumet och om ngn där skulle koppla ihop vem jag är som skriver skulle även människor i min närhet må dåligt av det.
    Precis, skrev man där att man tyckte att bonusbarnet var asjobbigt emellanåt så fick man pepp tips och bra råd. Skriver man det här får man en massa påhopp om att lämna så att det stackars barnet slapp bo med en sån vedervärdig människa osv.

Bonusbarn är jobbiga ibland precis som ens egna, men det får man liksom inte tycka.
  • Brumma
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-18 23:19:13 följande:
    Precis, skrev man där att man tyckte att bonusbarnet var asjobbigt emellanåt så fick man pepp tips och bra råd. Skriver man det här får man en massa påhopp om att lämna så att det stackars barnet slapp bo med en sån vedervärdig människa osv.

Bonusbarn är jobbiga ibland precis som ens egna, men det får man liksom inte tycka.
    Haha, nä.

Jag älskar mina ungar över allt annat på denna jord. ALLT! Men ibland är jag sååå tacksam över att jag kan skicka äldsta sonen till sina far eller morföräldrar. Han älskar att vara där o istället för att bli en sån där trött grinig mamma så får han vid vissa tillfällen mer än gärna lånas ut :)

Skulle jag yppa idén att BONUS skulle göra likadant - åka bort från hemmet några timmar eller över natten för att jag behövde lite "soace" skulle folk gått i taket o påpekat att "det är faktiskt lika mkt hennes hem" o "hoppas du lämnar pappan så hon slipper leva med ngn som inte vill ha henne där" - eller varför inte min favorit - "du visste vad du gav dig in på, det är bara att acceptera hela paketet eller dra"....
  • SupersurasunkSara
    Brumma skrev 2014-01-18 23:56:03 följande:
    Haha, nä.
    Jag älskar mina ungar över allt annat på denna jord. ALLT! Men ibland är jag sååå tacksam över att jag kan skicka äldsta sonen till sina far eller morföräldrar. Han älskar att vara där o istället för att bli en sån där trött grinig mamma så får han vid vissa tillfällen mer än gärna lånas ut :)
    Skulle jag yppa idén att BONUS skulle göra likadant - åka bort från hemmet några timmar eller över natten för att jag behövde lite "soace" skulle folk gått i taket o påpekat att "det är faktiskt lika mkt hennes hem" o "hoppas du lämnar pappan så hon slipper leva med ngn som inte vill ha henne där" - eller varför inte min favorit - "du visste vad du gav dig in på, det är bara att acceptera hela paketet eller dra"....
    Precis Gud nåde den bonusmamma som ens andas om att bonus är en pest då och då. Det ÄR de ju, de är ju inga superungar som bara är snälla och goa jämt bara för att de är skilsmässobarn, de är ju som alla andra ungar
  • Anonymis

Ibörjan gick det bra,barnen var 7och 8 då,flickor. Men det visade sig att deras mamma jätte gärna kritiserade pappan och mig för hurdana regler vi hade i vårt hem,mat de åt hos oss,hur vi bykte ( lutan var lång,men vi gjorde då allting fel. Blev det trubbel hos oss hämtade mamman bort ungarna. 8 åringen är nu 15 och det har varit massor med drama kring henne. Och hon hatar mig då jag någon gång fått tillräckligt av hennes fula beteende och sagt till henne att lägga av. Hon är väldigt verbal och oförskämd! Med handen på hjärtat skulle jag bli jätte glad om hon i fortsättningen enbart bodde hos sin mamma. Jag har inga positva känslor för henne. 7 åringen som nu är 14 är sen helt annorlunda,lugn sansad och man kan disskutera med henne. Inga problem. Dålig bonus mamma-säkert det,men väggen för den ena har kommit emot!

Svar på tråden åhhh vad jag saknar den "hemliga" gruppen för bonusmammor