Punkster skrev 2014-01-13 18:13:45 följande:
Att det är fler barn på färre personal kan ju iofs vara en bra träning inför skolan när det obevekligen kommer bli så. Annars så tycker jag att tanken med f-klassen är lysande. Att det sedan saknas resurser för att genomföra den på bästa sätt är en annan problematik som tyvärr delas med hela det svenska skolsystemet ink. förskolan.
Sen beror det ju mycket på hur man som pedagog i f-klass arbetar. En duktig och lyhörd pedagog gör mer av det än bara fri lek och öva på att gå till bamba på led.
Du kan väl ändå inte mena att det är bättre med större barngrupper och lägre personaltäthet!? Jag jobbar på högstadiet och drömmer om mindre klasser för att det ger helt andra möjligheter. Visst kan en duktig pedagog rodda runt en klass 15-åringar på 32, men tänk vad samma skickliga pedagog skulle göra med en klass på 15-18 elever. Med ditt resonemang skulle vi ju ha större förskolegrupper också i förberedande syfte i så fall.
Vad exakt är lysande med förskoleklassen? Eftersom det inte ska vara just skola så handlar verksamheten i mångt och mycket om samma sak som i förskolan. Skillnaden blir huvudsakligen att gruppen är större och personaltätheten lägre. Vad vinner man socialt, kunskapsmässigt och skolförberedande på detta?
Jag har en 4-åring kvar i förskolan också. De gör experiment och laborationer, de får följa med en pedagog och handla inför bakning, källsortera, odla växter etc etc. Det är möjligt för att det är fler pedagoger och för att de därmed har en annan möjlighet till gruppindelningar och så vidare. När de har fri lek är miljön och det sociala klimatet bra mycket trevligare av samma anledning - färre barn, fler vuxna. VAD är det barnen lär sig i förskoleklass som de inte skulle kunna lära sig i förskolan? I förskolan skulle man utan tvekan kunna ha 6-årsverksamhet så att de ändå fick en mjuk övergång till skolan.
Jag är inte kritisk till dem som jobbar inom förskoleklassverksamheten utan förskoleklassen som fenomen. Ett rent besparingsprojekt. Billigare att ha 6-åringarna i förskoleklass än i förskola.