• Oleg

Förslaget om 10-årig skola, vad tycker ni?

Jag vill gärna ha en seriös diskussion om fördelar och nackdelar med det nya förslaget som lagts fram om att införa en 10-årig obligatorisk skola, där alltså förskoleklassen blir ettan, och får en ny skolplan med andra krav på lektioner och ämnesinnehåll än nuvarande plan för förskoleklass.

Det vore intressant att höra olika aspekter från både föräldrar, mor/farföräldrar, skolpersonal och politiker.

VAD TYCKER NI?

• Svar på tråden Förslaget om 10-årig skola, vad tycker ni?
  • Punkster

Som verksam inom skolan (jobbar med bland annat f-klass) så tycker jag att förslaget att göra f-klassen obligatorisk är bra. Att däremot göra den till det första skolåret med lektioner osv. tycker jag är ett ganska ruttet förslag. Det kommer kosta massvis med pengar (tänk bara på all personal i f-klass som behöver vidareutbildas för att bli behöriga som 1-3 lärare) som jag anser kan användas bättre. Alla barn är dessutom inte skolmogna som sexåringar. Då är det bättre att ha kvar f-klassen som den är idag, och istället individanpassa så att det barnet som behöver stimulans när det gäller att läsa, skriva och räkna kan få det. Samtidigt som det barn som behöver social stimulans och en mjukstart in i skolans värld kan få det.

• viskeslopme

Min erfarenhet som resurslärare (alltså Fk-6an) har visat att barn i 6års åldern inte är redo att få direktören förskola till skola. Många som börjar 1an är inte redo att sitta still så mycket som dagens skola kräver och efter att antalet timmar matematik höjts för de yngsta barnen så ökar pressen på barnen som inte ännu kan tänka "åhe matte ska jag lära mig för det är bra att kunna".

Min erfarenhet av FK när jag jobba i en sådan klass första gången var att det verkligen stimulerade barnen att lära sig saker på rätt sätt. Barnen lär sig att vilja lära sig mer och blir inte låsta att sitta still i en stol i 1 1/2 timme och försöka läsa (vilket lämnar inlärningen ännu mer).

Om man ska göra något vore det kanske att ha ett extra år på FK i 5års åldern, men eftersom jag inte jobbat på förskola kan jag inte säga om barn i den åldern skulle vara redo för FK.

• elyse

Jag tror inte på en 10-årig obligatoriskt skola, men jag tror att det skulle vara en bra idé att erbjuda 10 år till den som behöver det, eller rent krasst, visa på för vissa att "Du behöver läsa ett 10:e år, annars får du inte börja gymnasiet". Är man inte godkänd från 9:an så är det något man bör ta tag i innan gymnasiet. 

• modsey

känns som en ogenomtänkt panikåtgärd faktiskt.
    Sätt mer resurser i befintliga skolan i stället.
    Gör mindre klasser
    Mer personal, utbildad såklart
    inför obligatorisk lärarlegitimation med återkommande tester för att behålla den och självklart där högre löner till personalen
    Bland annat.

• Mumin80

Jag tror inte att förslaget löser det riktiga problemet i skolan, som mera handlar om bristen på vetenskapligt förankrad pedagogik, individuellt anpassad undervisning (och omgivning anpassad till individerna), lågt söktryck till lärarutbildningar, låg status på läraryrket, bristande kompetens/kravprofil hos rektorer och mycket annat. 

Däremot så tycker jag inte att möjligheten att anpassa skoltiden till individerna i sig är fel. Både i den mening att barn som är skolmogna tidigt ska få börja tidigare, att barn som inte är mogna ska få börja senare. Och också att barn som behöver lite mer tid ska få gå skolan på 10-11 år istället för att alla måste klara allt på 9 år. 

Min främsta erfarenhet är a finska gymnasieskolan,  där det är möjligt för elever att ta studenten på mellan två och fyra år. Så vissa snabba blir i praktiken klara på 1,5 år, andra kan behöva närmare 4,5 år. Dessutom finns möjligheten att läsa upp betygen på kvällstid i vuxen ålder. 

I det finska gymnasiet läggs visserligen ansvaret på individen att välja studietakt, vilket inte är så smart i grundskolan. Men jag tycker inte att det är en dum idé att skola, föräkdrar och elever i samverkan kommer överens om vilka mål eleven behöver nå, och på vilken tid. Och att den tiden ibland ska få vara både mer och mindre än nio år. 

• Sommarfin

Jag vill se hårdare krav på själva skolgången istället. Det ska inte vara möjligt att börja åk 7 och inte kunna läsa eller skriva. Det ska absolut inte vara möjligt att gå ut grundskolan utan fullständiga betyg, då ska man tidigt få gå om den klass man inte klarat. Man kan införa sommarskola för dem som ex inte klarat 2-3 kurser, har man fler oklarade kurser så får man gå om hela året. Men detta måste göras tidigt och då krävs det betyg tidigt. Går inte att komma som 13-14 åring och inte kunna beräkna enkla mattetal eller inte kunna skriva, då är det lite väl sent.

• W Goldberg

Lägg dom där miljarderna dom tycks ha över på att utöka resurserna och lärartätheten i skolan, så tror jag vi fixar detta utan ett extra tionde eller elfte år.

• blubbblubb
    Sommarfin skrev 2014-01-12 12:03:51 följande:
    Jag vill se hårdare krav på själva skolgången istället. Det ska inte vara möjligt att börja åk 7 och inte kunna läsa eller skriva. Det ska absolut inte vara möjligt att gå ut grundskolan utan fullständiga betyg, då ska man tidigt få gå om den klass man inte klarat. Man kan införa sommarskola för dem som ex inte klarat 2-3 kurser, har man fler oklarade kurser så får man gå om hela året. Men detta måste göras tidigt och då krävs det betyg tidigt. Går inte att komma som 13-14 åring och inte kunna beräkna enkla mattetal eller inte kunna skriva, då är det lite väl sent.

Fast "gå om" är inte en speciellt motiverande aktivitet, utan skolan måste utformas på ett sätt  där man kan ta igen missad kunskap på att annat sätt än nederlaget att gå om.

Barn har olika begåvningar och till grundskolan hör man så fort man inte är utvecklingsstörd. Den gruppen barn i nivån precis ovanför behöver snarare anpassade böcker, anpassade övningar och mer konkret och personlig vägledning. Att "gå om" skulle nog enbart lösa problemet tillfälligt.  En annan grupp är de som inte kan svenska av olika skäl. Även där handlar nog behovet mer om alternativ undervisning, än behov av att "gå om".

En skola för alla behöver ha både en version där de bästa gynnas med fördjupningar åt ena och andra hållet och en version där enbart saker absolut nödvändigt för godkänt lärs ut. 
  • Oleg

Intressant att höra olika aspekter på denna fråga.

Själv anser jag att den kommande lärarbrist (inom fem år) som redan nu är ett problem inte bör späs på av nya krav på legitimerade lärare för sexåringar.

Alla som har undervisat i en klass med sexåringar vet att det är stor spännvidd på vad olika barn i den åldern klarar av i form av krav på att sitta stilla och lyssna en hel lektion. Jag föreslår att man för de barn som klarar av det har fördjupningsuppgifter, och låter de andra barnens lust att lära väckas sakta och försiktigt. Den svåraste uppgiften i en ny klass är inte att hitta på intressanta lektioner, utan att SKAPA EN GRUPP DÄR ALLA KAN KÄNNA SIG TRYGGA OCH FÅ LUST ATT LÄRA SIG I SIN EGEN TAKT. Detta blir inte bättre av några Björklundska pekpinnar. Nej, ge förskollärarna tillräckligt med tid och resurser att möta varje barn och skapa en trygg miljö, och möjligheter att odla goda relationer med barnets vårdnadshavare, så kommer kunskapstörsten automatiskt. 

Ge varje rektor tillräckligt med resurser för att möta barn med särskilda behov och andra svårigheter (hälsomässiga, miljörelaterad problem o.s.v.) så att alla får möjligheten att lyckas i skolan, innan eleven har utvecklat destruktiva beteenden och fått en självbild som "dum i huvudet". Det hjälper inte med ett extra år som fernissa på den rostiga plåten. Skolan måste få kosta, annars blir samhällets kostnader för de elever som misslyckas mycket dyrare fem-tio år senare.

Det är tyvärr inte bara barn och ungdomar i s.k. problemområden som får för lite tid tillsammans med sina föräldrar, jag har faktiskt upplevt det ännu värre i områden med hög ekonomisk standard. Där har barnen haft fina märkeskläder och prylar men ingen vuxen att prata med på kvällar och helger. Kanske behövs även satsning på fritidsgårdar och elevhälsa rent generellt?

• blubbblubb
    Oleg skrev 2014-01-13 14:18:29 följande:
    Intressant att höra olika aspekter på denna fråga.

Själv anser jag att den kommande lärarbrist (inom fem år) som redan nu är ett problem inte bör späs på av nya krav på legitimerade lärare för sexåringar.

Alla som har undervisat i en klass med sexåringar vet att det är stor spännvidd på vad olika barn i den åldern klarar av i form av krav på att sitta stilla och lyssna en hel lektion. Jag föreslår att man för de barn som klarar av det har fördjupningsuppgifter, och låter de andra barnens lust att lära väckas sakta och försiktigt. Den svåraste uppgiften i en ny klass är inte att hitta på intressanta lektioner, utan att SKAPA EN GRUPP DÄR ALLA KAN KÄNNA SIG TRYGGA OCH FÅ LUST ATT LÄRA SIG I SIN EGEN TAKT. Detta blir inte bättre av några Björklundska pekpinnar. Nej, ge förskollärarna tillräckligt med tid och resurser att möta varje barn och skapa en trygg miljö, och möjligheter att odla goda relationer med barnets vårdnadshavare, så kommer kunskapstörsten automatiskt. 

Ge varje rektor tillräckligt med resurser för att möta barn med särskilda behov och andra svårigheter (hälsomässiga, miljörelaterad problem o.s.v.) så att alla får möjligheten att lyckas i skolan, innan eleven har utvecklat destruktiva beteenden och fått en självbild som "dum i huvudet". Det hjälper inte med ett extra år som fernissa på den rostiga plåten. Skolan måste få kosta, annars blir samhällets kostnader för de elever som misslyckas mycket dyrare fem-tio år senare.

Det är tyvärr inte bara barn och ungdomar i s.k. problemområden som får för lite tid tillsammans med sina föräldrar, jag har faktiskt upplevt det ännu värre i områden med hög ekonomisk standard. Där har barnen haft fina märkeskläder och prylar men ingen vuxen att prata med på kvällar och helger. Kanske behövs även satsning på fritidsgårdar och elevhälsa rent generellt?
    Håller helt med
    En direkt possitiva effekten med ett 11:e år väl att icke godkända elever därmed skulle generera en större kostnad (ett år till), vilken i den bästa av världar skulle ge en högre motivation att satsa på barnen tidigare.

I praktiken skulle man väl dock spara på alla år innan, för att ha råd med det 11:e

• Flickan och kråkan
    Punkster skrev 2014-01-12 10:54:45 följande:
    Som verksam inom skolan (jobbar med bland annat f-klass) så tycker jag att förslaget att göra f-klassen obligatorisk är bra. Att däremot göra den till det första skolåret med lektioner osv. tycker jag är ett ganska ruttet förslag. Det kommer kosta massvis med pengar (tänk bara på all personal i f-klass som behöver vidareutbildas för att bli behöriga som 1-3 lärare) som jag anser kan användas bättre. Alla barn är dessutom inte skolmogna som sexåringar. Då är det bättre att ha kvar f-klassen som den är idag, och istället individanpassa så att det barnet som behöver stimulans när det gäller att läsa, skriva och räkna kan få det. Samtidigt som det barn som behöver social stimulans och en mjukstart in i skolans värld kan få det.
    Men hela förskoleklasskonceptet är ju ett besparings"jippo". Ska det göras något vettigt med det året som kommer det att kosta pengar på något sätt.
  • Punkster
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-13 15:02:51 följande:
    Men hela förskoleklasskonceptet är ju ett besparings"jippo". Ska det göras något vettigt med det året som kommer det att kosta pengar på något sätt.
    Jasså? Då kan vi konstatera att våra åsikter går isär.
  • Flickan och kråkan
    Punkster skrev 2014-01-13 16:57:16 följande:
    Jasså? Då kan vi konstatera att våra åsikter går isär.
    Ja, så kan det vara. Jag hade mycket hellre sett att mina barn fortsatte i förskolans verksamhet (med 6-årsverksamhet) med större personaltäthet där man faktiskt har tid och möjlighet att nå det syfte som förskoleklassen har men sällan kan uppfylla pga de resurser man har. De gör ungefär samma sak som i förskolan men i större grupp och med färre vuxna. Lära sig gå till bamba, byta om till gymnastik etc behöver de inte ett år på sig att få grepp om. Men det är jag .
  • Punkster
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-13 17:08:29 följande:
    Ja, så kan det vara. Jag hade mycket hellre sett att mina barn fortsatte i förskolans verksamhet (med 6-årsverksamhet) med större personaltäthet där man faktiskt har tid och möjlighet att nå det syfte som förskoleklassen har men sällan kan uppfylla pga de resurser man har. De gör ungefär samma sak som i förskolan men i större grupp och med färre vuxna. Lära sig gå till bamba, byta om till gymnastik etc behöver de inte ett år på sig att få grepp om. Men det är jag .
    Att det är fler barn på färre personal kan ju iofs vara en bra träning inför skolan när det obevekligen kommer bli så. Annars så tycker jag att tanken med f-klassen är lysande. Att det sedan saknas resurser för att genomföra den på bästa sätt är en annan problematik som tyvärr delas med hela det svenska skolsystemet ink. förskolan. 
    Sen beror det ju mycket på hur man som pedagog i f-klass arbetar. En duktig och lyhörd pedagog gör mer av det än bara fri lek och öva på att gå till bamba på led.
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-09 10:59:08 följande:
    Jag har inte tagit ställning till vad jag egentligen tycker om att tidiglägga skolstarten. Däremot tycker jag att det är bra att något görs åt förskoleklassverksamheten för den tycker jag är rätt värdelös. Finns säkert undantag men generellt är den mest en besparingsåtgärd. Jag har en nybliven 6-åring som läser obehindrat, räknar och har ett jätteintresse för att lära. Han har under det senaste halvåret arbetat med siffrorna 1-10, första hälften av alfabetet och diverse grundläggande begrepp. Han har givetvis också fått leka en hel del, vilket han älskar och behöver, men detta i en större barngrupp med mindre personaltäthet än i förskolan och mindre resurser till allt.
    håller med till 100%. F-klassen är den största skandalen i det svenska skolsystemet. Har en dotter i exakt samma situation och ingen undervisning är faktiskt bättre än värdelös undervisning. 
  • Flickan och kråkan
    Punkster skrev 2014-01-13 18:13:45 följande:
    Att det är fler barn på färre personal kan ju iofs vara en bra träning inför skolan när det obevekligen kommer bli så. Annars så tycker jag att tanken med f-klassen är lysande. Att det sedan saknas resurser för att genomföra den på bästa sätt är en annan problematik som tyvärr delas med hela det svenska skolsystemet ink. förskolan. 
    Sen beror det ju mycket på hur man som pedagog i f-klass arbetar. En duktig och lyhörd pedagog gör mer av det än bara fri lek och öva på att gå till bamba på led.
    Du kan väl ändå inte mena att det är bättre med större barngrupper och lägre personaltäthet!? Jag jobbar på högstadiet och drömmer om mindre klasser för att det ger helt andra möjligheter. Visst kan en duktig pedagog rodda runt en klass 15-åringar på 32, men tänk vad samma skickliga pedagog skulle göra med en klass på 15-18 elever. Med ditt resonemang skulle vi ju ha större förskolegrupper också i förberedande syfte i så fall.

Vad exakt är lysande med förskoleklassen? Eftersom det inte ska vara just skola så handlar verksamheten i mångt och mycket om samma sak som i förskolan. Skillnaden blir huvudsakligen att gruppen är större och personaltätheten lägre. Vad vinner man socialt, kunskapsmässigt och skolförberedande på detta?

Jag har en 4-åring kvar i förskolan också. De gör experiment och laborationer, de får följa med en pedagog och handla inför bakning, källsortera, odla växter etc etc. Det är möjligt för att det är fler pedagoger och för att de därmed har en annan möjlighet till gruppindelningar och så vidare. När de har fri lek är miljön och det sociala klimatet bra mycket trevligare av samma anledning - färre barn, fler vuxna. VAD är det barnen lär sig i förskoleklass som de inte skulle kunna lära sig i förskolan? I förskolan skulle man utan tvekan kunna ha 6-årsverksamhet så att de ändå fick en mjuk övergång till skolan. 

Jag är inte kritisk till dem som jobbar inom förskoleklassverksamheten utan förskoleklassen som fenomen. Ett rent besparingsprojekt. Billigare att ha 6-åringarna i förskoleklass än i förskola. 
  • Drömtjejen
    Sommarfin skrev 2014-01-12 12:03:51 följande:

Håller med fullständigt. det ska inte vara möjligt att få komma till högstadiet utan att ha förutsättningar för det. Att klara av att läsa, skriva och grundläggande matte är mycket viktigt för hur väl eleven utvecklas. Idag skickas ungarna vidare genom skolsystemet utan att krav ställs. Lärarna kan påpeka att eleven inte bör gå vidare, men det finns inget läraren kan göra för föräldern är mest rädd för att barnet ska bli utan vänner eller sedd som annorlunda. sedan kommer föräldrarna och vill ha en massa resurser som inte finns tyvärr, för att barnet är omoget eller har för låga förkunskaper. Ett tionde år i skolan är ingen id'e.däremor gå om femman mer fungerar mer eller ha skolan mer åldersflexibel.
Svar på tråden Förslaget om 10-årig skola, vad tycker ni?