• AnnaForever

Honkatten slickar bort sin päls

Vi har en utekatt som är 13 år gammal. För ganska många år sedan upptäckte vi att hon hade en kal fläck på magen, men vi trodde att det berodde på att hon kravlade in under altanen varje dag och att pälsen slets bort då. Nu har vi dock sett att hon slickar sig helt frenetiskt på magen, nästan varje gång man ser henne (utan att hon vet att nån är där). Vi är ganska säkra på att det är psykiskt, då hon har mått dåligt under långa perioder i sitt liv (vi har haft andra katter och en hund som alla "varit på" henne). Hon är stressad och väldigt osäker. Vi försöker "vara där" för henne så mycket det går, gosa med henne på hennes villkor, se till att den andra katten inte jagar henne och stimulera henne. Det känns dock lite som att skadan redan är skedd... Hon har mycket andra problem också, vill äta hela tiden (trygghet?), fräser och bits så fort hon råkar slappna av också skriker bloody murder om hon inte har fullständigt fri tillgång till mat (ska vara ny mat hela tiden). Nu får hon dock bara mat på kvällen och morgonen, tonfisk och torrfoder (hon har aldrig ens smakat på något annat, hon är extremt envis). Hon är lite överviktig, särskilt nu på vintern när hon knappt är ute. Om vi släpper ut henne sitter hon vid ytterdörren och skriker tills hon får komma in igen, ibland i timmar. Oj det blev långt, men är det någon som har tips på hur man kan få henne att känna sig trygg och bli lyckligare? Om hon hade varit yngre hade vi nog gett bort henne till en annan familj... Vi tycker så mycket om henne och hon var inte såhär för några år sedan.

• Svar på tråden Honkatten slickar bort sin päls
  • Momalicious

Ingen familjemedlem som flyttat som hon varit fäst vid, djur som människa? Min gamla katt blev väldigt deprimerad när jag flyttade hemifrån, slickade av sig pälsen osv. När hon fick flytta till mig så blev hon som vanligt igen.

• nemo1

Varför går ni inte till en veterinär?? Känn igenom juvren på henne.Vad ger du för foder?

• AnnaForever
    Momalicious skrev 2014-01-09 16:44:17 följande:
    Ingen familjemedlem som flyttat som hon varit fäst vid, djur som människa? Min gamla katt blev väldigt deprimerad när jag flyttade hemifrån, slickade av sig pälsen osv. När hon fick flytta till mig så blev hon som vanligt igen.

Nej inte det senaste. Däremot tog vi bort vår hund i våras, kanske har med det att göra. Den andra katten saknade honom, det märktes tydligt, men jag trodde att hon som slickar bara skulle bli lättad då hon var rädd för honom. Hon är iof rädd för nästan allt.
  • AnnaForever
    nemo1 skrev 2014-01-09 17:42:09 följande:
    Varför går ni inte till en veterinär?? Känn igenom juvren på henne.Vad ger du för foder?

Vi har varit hos veterinär för cirka ett år sedan, då var det inget fysiskt fel på henne (en rutinkoll). Veterinären reagerade inte på hennes hårlösa mage, men då trodde vi ju att det berodde på att hon tog sig in under altanen. Om det blir värre får vi väl åka in igen, jag ville mer ha tips om vilka saker man som ägare kan göra för att få en katt att känns sig trygg. Hon äter som sagt tonfisk och vanlig torrfoder.
  • nemo1
    AnnaForever skrev 2014-01-09 18:35:18 följande:

Vi har varit hos veterinär för cirka ett år sedan, då var det inget fysiskt fel på henne (en rutinkoll). Veterinären reagerade inte på hennes hårlösa mage, men då trodde vi ju att det berodde på att hon tog sig in under altanen. Om det blir värre får vi väl åka in igen, jag ville mer ha tips om vilka saker man som ägare kan göra för att få en katt att känns sig trygg. Hon äter som sagt tonfisk och vanlig torrfoder.
    Tonfisk är mycket dåligt för en katt och ska endast ges som godis någon gång ibland, massor med salt som ger urinsten och tungmetaller. Vad för torrfoder?
Svar på tråden Honkatten slickar bort sin päls