• Slagathor

Namn som passar till Freja?

Freja kommer om vi får som vi vill, få ett syskon inom ett år. Vad ska hon eller han heta? Jag kommer bara på flicknamn.

Namnen ska passa ihop med freja. Dvs gärna innehålla bokstaven J och/eller sluta på A.

Mina alternativ hittills

Maja
    Lucia
    Elva
    Greta
    Hel

Junior

Men inget namn känns sådär himla hundra. Vad tycker ni?

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • Svar på tråden Namn som passar till Freja?
  • fluu

Lite mer nordiskt då:

Ask/Asker
    Arild
    Alde
    Algot
    Birk
    Ejrikur
    Eyjvind
    Enar
    Esbjörn
    Eskil
    Elve
    Folke
    Fjalar
    Froste
    Holme
    Helge
    Hjalmar
    Irus
    Idar
    Jorm
    Joen
    Jarl
    Kettil
    Lave
    Mode
    Mimer
    Nilas
    Odin
    Tyr
    Valdemar

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Alde
    Alvina
    Asta
    Atla
    Blenda
    Embla
    Eija
    Gry
    Hilja
    Hildur
    Hillevi
    Hjördis
    Ingeli
    Jorun
    Karna
    Liv
    Maj
    Nanna
    Silje
    Saa
    Senja
    Sunna
    Svea
    Turid
    Tuva
    Unna
    Öja

• Slagathor

Tyr och karna var fina. Liv är ett favvonamn men sambon ogillar det.

Svea är också väldigt fint men jag har en god vän med en jämnårig dotter till min som heter det.

Loke passar med Freja, men det är också ett namn som sambon skulle såga

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • Slagathor

Ninja är också fint men jag tänker på att det ska hålla hela livet och det gör det inte

• fluu
    Slagathor skrev 2014-01-09 19:52:21 följande:
    Ninja är också fint men jag tänker på att det ska hålla hela livet och det gör det inte
    Det liknande Mirja då? Eller Milja?
  • Amanda84
    Slagathor skrev 2014-01-09 19:50:59 följande:
    Tyr och karna var fina. Liv är ett favvonamn men sambon ogillar det.

Svea är också väldigt fint men jag har en god vän med en jämnårig dotter till min som heter det.

Loke passar med Freja, men det är också ett namn som sambon skulle såga
    I Snorres Edda är Loke ond och dödar dessutom sin bror. Därför tycker jag inte att det är okej att ge sitt barn det namnet.
  • Slagathor

Mirja låter finskt, milja associerar jag till namnet million och miljö haha. Funkar icke.

Fast isf borde jag inte fundera på namnet Hel. Det är lika oskuldsfullt som Loke ;)

• Slagathor

Idun är fint men klingar inte med freja.

Gunnar kommer väl ingen mer nånsin bära som förnamn?

Oliver är också fint...på andras barn.

Kom igen, annat än fornnordiska namn?

• Slagathor

Love är inte alls ett alternativ för mig

• fluu
    Slagathor skrev 2014-01-09 20:31:39 följande:
    Idun är fint men klingar inte med freja.

Gunnar kommer väl ingen mer nånsin bära som förnamn?

Oliver är också fint...på andras barn.

Kom igen, annat än fornnordiska namn?
    Gunnar börjar bli inne igen jo. De flesta namn återkommer i cykler många gånger om.
  • lykantrophona
    Amanda84 skrev 2014-01-09 20:01:49 följande:
    I Snorres Edda är Loke ond och dödar dessutom sin bror. Därför tycker jag inte att det är okej att ge sitt barn det namnet.
    Sin bror? Menar du Balder? De är inte bröder. Loke är Odens blodsbror (inte biologisk bror), och skulle, om något, vara Balders farbror.

Loke är en trickster - inte direkt ond, inte direkt god, däremot opålitlig. I myterna gör han ibland bra saker, ibland dåliga saker. Visst, han är ansvarig för Balders död enligt den isländska versionen av myten, och han ställer sig på Surts sida i Ragnarök. Men Loke har också hjälpt Tor och andra gudar flera gånger om. Utan Loke hade inte Sleipner funnits, hade inte Tor fått tillbaka sin hammare när den blev stulen.

Oavsett, jag skulle aldrig namnge ett barn efter en gud. Men så tror jag ju på dessa gudar. Förr, när de flesta häromkring var hedningar, så var det tabu att namnge sitt barn direkt efter en gud. Det ansågs självgott och skrytsamt. Däremot var det vanligt med sammansättningar som typ Torbjörn.
  • lykantrophona
    Amanda84 skrev 2014-01-09 19:30:34 följande:
    Hel känns väl inte som ett höjdarnamn. Det är ju som att ge sitt barn namnet Loke, Judas eller Kain.

Här är några fornnordiska namn som jag tycker är snygga:

Varg
    Du tycker att Loke eller Hel känns som dåliga namn, för att Loke är en opålitlig halvgud och Hel är dödens gudinna, antar jag... men du föreslår Varg som ursprungligen betyder våldsverkare, och fortfarande har den betydelsen i andra nordiska språk?

• ingeborg34

Loke är en mångbottnad gud men det knasiga är ju när man döper sitt barn till Loke utan att alls känna till betydelsen.

Ts, ligger rätt nära till hands att föreslå fornnordiska namn som kombo till Freja...

• idasj

Mina tvillingtjejer heter Freja och Saga. Ofta får jag höra att vi valt namn som både är fina tillsammans och klingar fornnordiskt. Skulle de någon gång få en lillebror så skulle jag vilja döpa honom till Birk

• Leonie88

Freja och Saga, Maja, Minna, Unni, Torun, Tekla, Tyr, Vidar, Loke, Erik, Frans, Frank, Ebbe, Elliot.

• myperfectlife

Freja och Meja var de första jag tänkte på. Andra alternativ 
    Freja och Otto
    Freja och Vera
    Freja och Jakob
    Freja och Ludvig
    Freja och Johannes
    Freja och Livia
    Freja och Josef
    Freja och Mira
    Freja och Juno

Jag gillar mest Meja och Otto samt Livia

Svar på tråden Namn som passar till Freja?