• Finmamma

    Hjälp! Det blev fel när jag skulle ta första Gonal f sprutan!,!!

    Hej! Skulle börja med gonal f 37,5 ie idag för första gången någonsin! Gjorde precis som det stod i anvisningarna, och ändå när jag drig ut spritan UTAN att släppa den jag tryckte in så kom där två små droppar medicin utanför??? Dessutom stod det .25 i doseringsfönstret. Vad är .25? Alltså punkt 25. Varför blev det så? Snälla hjälp någon!!!

  • Svar på tråden Hjälp! Det blev fel när jag skulle ta första Gonal f sprutan!,!!
  • Finmamma

    Ingen aning lillaif, tror från kanylen Ojoj så orolig jag är nu... Och varför visas 25 med en punkt framför i dosdisplayen?? Tack snälla för att du svarar

  • LillaIF

    Små droppar utanför ska inte vara nått att oroa sig för, vet när jag tog att det ibland kom små drabbar utanför. Du fick i dig rätt dos iaf. Men i morgon kan du väl låta den sitta i lite längre för säkerhets skull. .25 kan jag inte riktigt svara på men jag jag tror på trina har rätt. Fortsätt kämpa på, vet att sprutperioden är piss och skit ;)

  • Finmamma

    Tjejer, jag tog på en nål och tryckte ut resten dvs fr punkt 25 till 0 på ett papper. Kunde dra slutsatsen att jag inte hade fått i mig rätt dos. Vågade inte ta 25 till så jag tog 12,5 ie till... Usch känns jätte jobbigt att det blev så här första gången.... Ska ringa imrogon och höra om jag gjorde rätt.. Nu sitter jag här och känner efter hur jag reagerar...

  • LillaIF

    Hmm ja uppfattade inte riktigt det. Trina vad tror du? Att hon bör ta det som i så fall finns kvar?

  • Finmamma

    När den stod på punkt 25 tryckte jag ut på ett papper till siffran noll kom. Betyder det att jag inte fick i mig rätt dos? Jag gjorde i alla fall den bedömmningen och tog ytterliggare 12,5 ie eftersom jag inte vågade med ytterliggare 25. Men är 25 ie en dos? Trots punkten noll framför?

  • Mirabell

    Det verkar som om det är en dos då, då är det 0.25 och då är det det som används för att spruta ut luft också. Då är det nog som jag trodde från början, du fick inet riktigt i dig din dos. Ring läkaren imorgon, jag tror inte att det är en katastrof om du följer resten av behandlingen rätt sen.

  • Mirabell

    nej jag menar att det inte är 0,25 utan det betyder 25!

    När du snurrar blir det då först 12,5, sen nästa steg .25, nästa steg 37,5 så är det ju så. testa!

  • misseire

    Hej,
    Jag fick så ett par gånger med Gonal-F. Jag satte dit ny nål och tryckte sista också.
    Jag tror att du hade lite kvar i sprutan.
    Men det är säkert ingen fara bara du får i dig rätt dos resten av tiden :)

  • Mirabell
    LillaIF skrev 2014-01-09 22:20:53 följande:
    Men om man inte kan trycka mer så borde väll full dos vara tagen?
    Hon kunde trycka mer. Hon testade på ett papper och det kom ut mer medicin så det var nog så att hon inte riktigt lyckats trycka ner knappen alla "steg".

    Vi hoppas det går bra med resten!
Svar på tråden Hjälp! Det blev fel när jag skulle ta första Gonal f sprutan!,!!