• 19Mamma87

var hittar man bra ryggsäckar för 1åringar?

Är ute efter en bra ryggsäck åt min ettåring som precis börjat på dagis som hon kan ha när de går på utflykt. Nån som vet någon bra? Gärna med spänne i fram så den inte åker av.

• Svar på tråden var hittar man bra ryggsäckar för 1åringar?
  • Tesselajnen
    pigglet skrev 2014-01-09 21:54:17 följande:
    Haglöf har en liten, kanske den kan passa?
    www.prisvardast.se/p/haglofs-corker-xs-5l.php
    De här ryggsäckarna är toppen! Mina grabbar har haft dem till utflykter och liknande sedan de var tre år, hade de haft behov av ryggsäck innan dess hade det helt klart blivit en sådan då också. (Blivande 6-åringen har fått storleken större nu.)

Ryggsäcken har bandet över bröstkorgen som gör att det blir enklare att bära ryggsäcken och belastningen fördelas bättre. (Med det gröna spännet som lätt går upp om barnet skulle fastna.)

(Men det låter lite tidigt att 1-åringarna ska ha ryggsäck. Du kanske ska fråga hur de tänk och om det kanske inte är bättre med en stor ryggsäck till personalen?)
    Kilo för kilo ska bort! ~ fran100till60.blogspot.se/ ~
  • Rocket Mania
    Pandamamma79 skrev 2014-01-09 22:01:25 följande:
    Ett så litet barn ska inte ha en packad ryggsäck.
    De kommer aldrig att göra utflykter där barnen måste släpa med sig packning!
    Vår förskola gör utflykt en gång i veckan där alla barn, även de allra minsta, är med. Barnen bär sina egna ryggsäckar utan knot.

Det är ju ingen Himalaya-expedition med 30 kg packning utan en utflykt där delar av färden kanske går med tunnelbana eller buss och väl framme på museum/teater/lekpark tas säcken av och barnen utforskar/tittar/leker tills det är dags att äta. Vid hemresan är säcken mer eller mindre tom.

Som förälder packar man naturligtvis lätt, inga tunga matlådor eller termosar osv.
    19Mamma87 skrev 2014-01-09 21:26:35 följande:
    Är ute efter en bra ryggsäck åt min ettåring som precis börjat på dagis som hon kan ha när de går på utflykt. Nån som vet någon bra? Gärna med spänne i fram så den inte åker av.
    Köp en minikånken och komplettera med ett sådant här spänne: http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=127479 så sitter ryggsäcken bra. Tänk på att packa lätt!
  • sfe29

Vi har med en haglöfs! De är toppen! Vi har en i svart!har haft den i tre år,men den ser fortfarande ny ut! Så den är värd vad den kostar! Annars tycker jag att den är onödigt dyr.

• Litet My
    FrökenLöken skrev 2014-01-10 09:16:55 följande:
    Med "lätt matsäck" avsåg de kanske att maten ska vara enkel, snarare än fysisk lätt. Typ en ostmacka och banan framför pannkakor och fruktsallad.
    Cool
  • Studentpappa
    Rocket Mania skrev 2014-01-10 09:29:49 följande:
    Vår förskola gör utflykt en gång i veckan där alla barn, även de allra minsta, är med. Barnen bär sina egna ryggsäckar utan knot.

Gör de utflykter med ettåringar som bär sin egen packning? Cudos isf.
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Rocket Mania
    Studentpappa skrev 2014-01-10 09:48:40 följande:
    Gör de utflykter med ettåringar som bär sin egen packning? Cudos isf.
    Ja, jag skrev ju just det?
  • Studentpappa
    Rocket Mania skrev 2014-01-10 09:55:48 följande:
    Ja, jag skrev ju just det?
    Nej du skrev även de allra minsta, där vår dotter går finns inga ettåringar och där sambon knegar har de haft kids som börjat förskolan innan de kunde gå därav min undran över de minsta. Sen är det givetvis stor skillnad om man är 12 eller 23 månader.
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Mrs Firren

Jag gillar Everests ryggsäckar för de allra minsta, mycket praktiska och med bra spännmöjligheter för att få en så "lätt" upplevelse som möjligt. På vår förskola går även de mindre barnen på utflykter även om de inte har med sig just egna ryggsäckar med matsäck förrän de blir kanske två. Inte går de så långt heller, kanske 50-75 m bort mot skogen, när de bara är ett år.

Med lätt matsäck hos oss menas precis som någon sa, en liten frukt eller en liten smörgås eller liknande, det är ju bara ett mellanmål det handlar om (och det gäller alla åldrarna).

• Dr Mupp

Vaude minnie 10 www.addnature.com/product.aspx

Är anpassad till småbarn. Har ett bärsystem gjort för barn till skillnad från minikånken och haglöfs som båda är små vuxensäckar.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Rocket Mania
    Studentpappa skrev 2014-01-10 10:08:10 följande:
    Nej du skrev även de allra minsta, där vår dotter går finns inga ettåringar och där sambon knegar har de haft kids som börjat förskolan innan de kunde gå därav min undran över de minsta. Sen är det givetvis stor skillnad om man är 12 eller 23 månader.
    Jag hade citerat någon annan som syftade på så små barn.

Så, ja.
  • pigglet
    Dr Mupp skrev 2014-01-10 10:29:21 följande:
    Vaude minnie 10 www.addnature.com/product.aspx DEMINNIE10

Är anpassad till småbarn. Har ett bärsystem gjort för barn till skillnad från minikånken och haglöfs som båda är små vuxensäckar.
    Där hade de ju många fina ryggsäckar. Men den du hänvisade till rymmer 10 liter, är inte det vääääldigt stort för en 1-åring? Jag tänker att haglöfs 5-liters måste bli nog så stor?
  • Sous

Addnature har tvålitersryggsäckar med bröstrem och bra axelremmar som är gjorda för 1-2-åringar. Jättesöta med olika djurteman. Vi köpte hajen till sonen. Heter LittleLife och sitter som en smäck på sonen som är 15 månader.

• Dr Mupp
    pigglet skrev 2014-01-10 11:44:16 följande:
    Där hade de ju många fina ryggsäckar. Men den du hänvisade till rymmer 10 liter, är inte det vääääldigt stort för en 1-åring? Jag tänker att haglöfs 5-liters måste bli nog så stor?
    Missade det. Den jag tänkte på var den lilla minnie http://www.trekkinn.com/berg/vaude-minnie-4.5-marine---skyline-print/80602/p# Den har vi och den sitter bra på en ettåring.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Margaux

Bergans har fina små säckar till de minsta barnen. Vi har också minikånken men har inte köpt det där extra spännet som det tipsades om.... Det ska vi göra så sitter nog den också jättebra.

På vårat dagis har alla barn ryggsäck från start, i början bär de väl inget annat än typ vantar i men den ska med så att de vänjer sig vid att bära sina saker. Har aldrig hört att ryggen skulle ta skada. I så fall är hela Norges befolkning ryggskadade...... Ut på tur, aldri sur!

• Majken03

Vi köpte haglöfs lilla till vår tjej som dagis väska. Får plats 2 ombyten, mössa, vantar, fuskpolo o lite sånt. Den är lagom stor för henne om hon har den på ryggen.

Svar på tråden var hittar man bra ryggsäckar för 1åringar?