• Anonym (Bonus svartsjuk?)

Hur hantera/göra? Behöver råd

Lever i ett samboförhållande och har en bonus på elva år. Han är en härlig kille på alla sätt och vis och har MASSOR med energi. Oftast glad och sprallig, full rulle helt enkelt. Det är inga problem mellan honom och mig, vi funkar bra ihop (så klart har vi våra duster). Men, nu till problemet: Han är på sin syster HELA TIDEN. Hon är snart elva månader, och jag är glad att han vill leka med henne och vara med henne så mycket, men ibland ska han in och ta över. Typ när hon ska ha mat, byta blöja, bada, han ska ta vagnen när man går... Egentligen så är det så att så fort man gör nå med henne (spelar ingen roll vem det är) så är han framme. Man kan inte leka med henne el ge henne uppmärksamhet utan att han är där och "tar över" el hur man nu ska säga.
    Har funderat på om det är svartsjuka så vi har försökt ge honom mera uppmärksamhet. Han har fått börja alla sporter han vill, vi har varit på alla träningarna, men han har slutat allt. Vi försöker ha myskvällar när syster har lagt sig, försöker hitta på saker med bara honom men hans beteende fortsätter. Vi har pratat med honom och sagt att det är super att han älskar sin syster så mycket men att vissa saker måste han låta oss föräldrar göra. Men han lyssnar inte på det örat så tillslut måste man säga till på skarpen, vilket inte är roligt för vi vill ju inte att han ska tro att han inte får vara med sin syster. Ursäkta rörigt inlägg :)

• Svar på tråden Hur hantera/göra? Behöver råd

Råden är bra, bara synd att vi redan provat involvera honom i allt. Hade det inte varit för att det bara blir bus och lek av allt dom gör så hade det inte varit ett problem, jag är ju glad att han vill vara med henne så mycket för snart är han tonåring och då kommer nog inte syster vara lika intressant längre :p

• Fånga dagen

Jag håller med alla andra som menar att detta kommer säkert att lägga sig med tiden. Snart kommer lillasyster att hänga honom i hasorna, och får se dörren stängas framför näsan när storebror pysslar med något som han inte vill att lillasyster ska sabotera. Det är väl ganska typisk?

Han är säkert glad och stolt över sin lillasyster, och jag skulle inte göra detta till ett stort problem, och jag skulle definitivt inte säga till honom på skarpen att han ska backa. Du beskriver honom som en härlig och glad kille som du kommer bra överens med. Så det är synd att detta ska lägga smolk i glädjebägaren.

Jag har lite svårt att förstå din irritation över att han vill vara med när du och din sambo leker eller sysselsätter er med er dotter. Ni måste väl ha en massa tid med henne när storebror inte är där och "tar över"? Om det är nåt som ni anser att ni måste få sköta själva när det gäller den lilla, så förklara det för honom, och erbjud sen hundra andra saker som han kan få i uppdrag att göra.

Som sagt.........snart är säkert detta problem ett minne blott. Jag skulle personligen vara mer bekymrad och orolig om problemet varit det motsatta, dvs att han skulle visa sin lillasyster ringa intresse.

Om vi leker el sysselsätter henne och han kommer med i leken spelar ingen roll alls. Men om jag byter bajs blöja och då försöker hålla henne så stilla som möjligt för att det inte ska fara överallt och så kommer han in och börjar busa med henne så hon börjar flaxa runt och rulla över på mage och börjar krypa i väg, så ja, då blir jag irriterad. Eller när man ger henne mat och hon äntligen äter och han kommer och antingen rycker skeden ur handen på en och gör matningen till en lek eller bara kommer och busar med henne så hon tappar intresset för att äta, ja, då blir jag irriterad. Och vi har pratat, och pratat, och pratat med honom om detta. Han fick förslaget att byta bajs blöja men det ville han inte. Jag har sagt att han får vara med men inte liva upp henne. Han har fått försöka natta henne, men även detta slutar med en uppskruvad bebis som inte kan komma ner i varv förrän hon står och gallskriker.. Ja, detta blir då problem.

• Fånga dagen

"Man kan inte leka med henne el ge henne uppmärksamhet utan att han är där och "tar över" el hur man nu ska säga".

Att du skriver så måste väl betyda att det är mer gånger än vid blöjbyten, matning och nattning som du blir irriterad på killen?

I din trådstart beskriver du honom som en härlig och glad kille som du kommer bra överens med, men i dina inlägg får man känslan av att du stör dig på mycket hos honom. Att han sprallar upp den lilla vid mindre lämpliga tillfällen är nåt jag kan känna igen från egna erfarenheter. Klart det kan bli irriterande, men jag tycker det är synd om det får sådana konsekvenser så du kanske mer eller mindre ständigt retar dig på honom och hans "beteende". Hoppas verkligen det inte är så!

Sen får ni väl prata med honom om detta igen, och få honom att förstå och respektera när det inte är läge för skoj och bus tills han börjar lyssna på det örat. Jag hoppas ni kan lösa detta problem.

• Anonym (oj)
    Anonym (Bonus svartsjuk?) skrev 2014-01-10 12:16:03 följande:
    Om vi leker el sysselsätter henne och han kommer med i leken spelar ingen roll alls. Men om jag byter bajs blöja och då försöker hålla henne så stilla som möjligt för att det inte ska fara överallt och så kommer han in och börjar busa med henne så hon börjar flaxa runt och rulla över på mage och börjar krypa i väg, så ja, då blir jag irriterad. Eller när man ger henne mat och hon äntligen äter och han kommer och antingen rycker skeden ur handen på en och gör matningen till en lek eller bara kommer och busar med henne så hon tappar intresset för att äta, ja, då blir jag irriterad. Och vi har pratat, och pratat, och pratat med honom om detta. Han fick förslaget att byta bajs blöja men det ville han inte. Jag har sagt att han får vara med men inte liva upp henne. Han har fått försöka natta henne, men även detta slutar med en uppskruvad bebis som inte kan komma ner i varv förrän hon står och gallskriker.. Ja, detta blir då problem.
    Jag kunde nästan identifiera mig med dig, har också en bonus som lagt sig i, men inte riktigt som din, min lyssnar åtminstone, fast vissa saker kan vara svåra att förklara. Här verkar det tydligt att han går för långt.
    Hur är han annars? Har han svårt ta till sig vad man säger i andra avseenden också eller är det bara när det gäller lillasyster?
  • Fånga dagen
    Anonym (oj) skrev 2014-01-10 14:15:42 följande:
    Jag kunde nästan identifiera mig med dig, har också en bonus som lagt sig i, men inte riktigt som din, min lyssnar åtminstone, fast vissa saker kan vara svåra att förklara. Här verkar det tydligt att han går för långt.
    Hur är han annars? Har han svårt ta till sig vad man säger i andra avseenden också eller är det bara när det gäller lillasyster?
    Jag ser inte att detta är ett problem som har något att göra med att han är ett bonusbarn. Så här kan det också vara i en kärnfamilj. Så jag tycker inte att man ska fokusera för mycket på det. Tycker därför heller inte att denna tråd egentligen hör hemma i "Styvföräldertråden".
  • Anonym (oj)
    Fånga dagen skrev 2014-01-10 14:28:21 följande:
    Jag ser inte att detta är ett problem som har något att göra med att han är ett bonusbarn. Så här kan det också vara i en kärnfamilj. Så jag tycker inte att man ska fokusera för mycket på det. Tycker därför heller inte att denna tråd egentligen hör hemma i "Styvföräldertråden".
    Fast nu är det ju ett bonusbarn. Det är sant att man kan lägga ut tråden under tex föräldraskap men du menar väl inte att det är fel att lägga den här? Om jag går till mig själv så tycker jag det var svårt att säga ifrån just för att det är ett bonusbarn. Nu vet jag inte hur det är för ts men är man till exempel förstagångsförälder så kan det vara extremt jobbigt att komma underfund med vad det innebär att vara förälder samtidigt som man har ett närgånget bonusbarn. Bara för att nämna något. Jag ska inte svara för ts men jag tycker inte det är konstigt att man tar upp problem här som man kan ha även i kärnfamiljer och det är väl bra om de som upplevt samma problem i sin kärnfamilj kan dela med sig men min erfarenhet är att de ofta glömmer att det inte är exakt samma sak i bonusfamiljer.
  • Fånga dagen
    Anonym (oj) skrev 2014-01-10 15:18:47 följande:
    Fast nu är det ju ett bonusbarn. Det är sant att man kan lägga ut tråden under tex föräldraskap men du menar väl inte att det är fel att lägga den här? Om jag går till mig själv så tycker jag det var svårt att säga ifrån just för att det är ett bonusbarn. Nu vet jag inte hur det är för ts men är man till exempel förstagångsförälder så kan det vara extremt jobbigt att komma underfund med vad det innebär att vara förälder samtidigt som man har ett närgånget bonusbarn. Bara för att nämna något. Jag ska inte svara för ts men jag tycker inte det är konstigt att man tar upp problem här som man kan ha även i kärnfamiljer och det är väl bra om de som upplevt samma problem i sin kärnfamilj kan dela med sig men min erfarenhet är att de ofta glömmer att det inte är exakt samma sak i bonusfamiljer.
    Okej, fel tänkt av mig då!
  • Anonym (ps)
    Anonym (Bonus svartsjuk?) skrev 2014-01-10 10:56:16 följande:
    Skälla på honom får vi göra när vi har sagt åt honom fyra, kanske fem gånger att inte busa upp henne för att hon ska varva ner så hon kan sova. Han har fått byta blöja men det blir tyvärr slarvigt gjort. Mata henne och bada henne osv får han göra hur mycket han vill, men jag accepterar inte att han bara kommer in och tar över när man gör något.
    Men gud, han är 11 år, då ska man inte behöva säga tll 4-5 ggr. Är det bara med bebisen han är så ohörsam? Jag skulle aldrig acceptera att min 11åriga bonus behövde mer än 2 tillsägelser, och 2 är ett undantag.

Han har svårt att lyssna när man säger till honom, men det är inte hans fel. Man har inte varit konsekvent med honom och han har då lärt sig att han kan göra lite som han vill.

• Anonym (bibo)

Bio- eller bonusbarn spelar ingen roll. Jag hade blivit irriterad. Han får vara med jättemycket låter det som och då måste han acceptera ett NEJ IBLAND! Självklart ska du säga ifrån när det inte passar. Skulle vilja se dom som hade stått ut i elva månader....

Har ni en bra relation så fixar ni detta.

Kämpa på med gränser. Barn mår bra av det. Det är inte farligt att inte alltid få som man vil

Vi arbetar ständigt med gränser här hemma, att ett nej är ett nej osv, att alla (stora som små) har regler dom måste följa. Biter ihop väldigt ofta när det gäller bonus och lillasyster för jag är rädd att han ska tolka det som att han inte alls får vara med henne/hjälpa till men är samtidigt så less på att upprepa mig hela tiden. Pappan känner samma och har börjat märka att hans farmor och farfar också har börjat tappa tålamodet och på sätt och vis hamnar vi i en ond cirkel där bonus bara får höra en massa nej och att han måste lugna ner sig. Är faktiskt livrädd att han ska känna sig utanför pga lillasyster.

• Anonym (ps)
    Anonym (Bonus svartsjuk?) skrev 2014-01-10 18:52:31 följande:
    Han har svårt att lyssna när man säger till honom, men det är inte hans fel. Man har inte varit konsekvent med honom och han har då lärt sig att han kan göra lite som han vill.
    Det kommer inte bli enklare att hantera honom när han blir 13 eller 15... Dags att sätta ner foten och mena det kanske?
  • Anonym (ps)
    Anonym (Bonus svartsjuk?) skrev 2014-01-10 21:00:20 följande:
    Vi arbetar ständigt med gränser här hemma, att ett nej är ett nej osv, att alla (stora som små) har regler dom måste följa. Biter ihop väldigt ofta när det gäller bonus och lillasyster för jag är rädd att han ska tolka det som att han inte alls får vara med henne/hjälpa till men är samtidigt så less på att upprepa mig hela tiden. Pappan känner samma och har börjat märka att hans farmor och farfar också har börjat tappa tålamodet och på sätt och vis hamnar vi i en ond cirkel där bonus bara får höra en massa nej och att han måste lugna ner sig. Är faktiskt livrädd att han ska känna sig utanför pga lillasyster.
    Ok, men om ni låter honom köra på så han slipper känna sig utanför så är ju allt jättebra! Eller?
    Om han samtidigt bränner ut alla sina andra familjerelationer så gör ni honom inte en tjänst genom att dalta.
    Inte ens han kan må bra av alla nej nej nej. Bättre ett NEJ som gäller.

Vi daltar inte med honom. Det är mycket annat som rör denna lilla kille som jag inte orkar dra här, för det har inget att göra med det som jag skrev om. Men jag får väl köra på som vi gör nu och hoppas att det bara är en period som snart går över :)

• Fånga dagen

"Lever i ett samboförhållande och har en bonus på elva år. Han är en härlig kille på alla sätt och vis och har MASSOR med energi. Oftast glad och sprallig, full rulle helt enkelt. Det är inga problem mellan honom och mig, vi funkar bra ihop (så klart har vi våra duster)"

Vad hände med killen och ditt förhållande till honom som du beskrev i din trådstart? Här verkar det ju vara problem av större mått än man fick uppfattningen av från början. Både du, pappa, farmor och farfar börjar tappa tålamodet med honom.

Hur går det för honom i skolan? Är det samma problem där med att han inte lyssnar? Hur är det hos mamma?

• Anonym (x)

Helt ärligt hade jag blivit tokig om nån kommit och rykt skeden ur handen på mig vi matning. Så ja ts kämpa på med gränssättning det verkar behövas. Det blir ju inte lättare ju äldre barnen blir

Fånga dagen skrev 2014-01-10 22:35:10 följande:

"Lever i ett samboförhållande och har en bonus på elva år. Han är en härlig kille på alla sätt och vis och har MASSOR med energi. Oftast glad och sprallig, full rulle helt enkelt. Det är inga problem mellan honom och mig, vi funkar bra ihop (så klart har vi våra duster)"

Vad hände med killen och ditt förhållande till honom som du beskrev i din trådstart? Här verkar det ju vara problem av större mått än man fick uppfattningen av från början. Både du, pappa, farmor och farfar börjar tappa tålamodet med honom.

Hur går det för honom i skolan? Är det samma problem där med att han inte lyssnar? Hur är det hos mamma?

Bonus och mitt förhållande till varandra är bra, så bra som det kan vara under omständigheterna som råder. Jag tänker ju inte låta detta förstöra mellan oss, det vore ju bara onödigt. Men så klart så tär det på oss alla när vi ser att han tar på sig större ansvar för lillasyster än vad han behöver och att han ibland nästan tar på sig en föräldrar roll. Hur han är hos sin mamma el i skolan orkar jag inte börja skriva om för det är mycket som spelar in i hans beteende och det skulle bli en hel novell.
Svar på tråden Hur hantera/göra? Behöver råd