• tingeling72

även vi mammor är utsatta när det gäller umgängesrätten!

har två barn boende hos sin pappa och hans nya och dom skiter totalt i om barnen vill träffa mig, Jag har gjort vad jag mäktat med , men den nya sambon anmäler mig för ofredande , olaga hot hon har även sökt kontaktförbud på mig vilket inte gick igenom. vet ej hur jag ska gå tillväga utan att bli polisanmäld för att jag vill ha mina barn HjärtaGråterGråter

• Svar på tråden även vi mammor är utsatta när det gäller umgängesrätten!
  • Philippa

Du ska ansöka om umgängesrätt via tingsrätten. Ordna en advokat som kan hjälpa dig!

• Ramborg
    tingeling72 skrev 2014-01-10 12:42:01 följande:
    har två barn boende hos sin pappa och hans nya och dom skiter totalt i om barnen vill träffa mig, Jag har gjort vad jag mäktat med , men den nya sambon anmäler mig för ofredande , olaga hot hon har även sökt kontaktförbud på mig vilket inte gick igenom. vet ej hur jag ska gå tillväga utan att bli polisanmäld för att jag vill ha mina barn

Vad har ni för avtal när det gäller boende och umgänge?
    42.
  • tingeling72

vi har inget avtal barnen bor med honom då jag flydde därifrån för drygt ett årsedan pga psykisk misshandel fick ingen bostad  och kunde därför ej ha barnen med mig när jag fick hoppa runt hos släkt och vänner för att sovaGråter

• Ramborg
    tingeling72 skrev 2014-01-10 12:49:53 följande:
    vi har inget avtal barnen bor med honom då jag flydde därifrån för drygt ett årsedan pga psykisk misshandel fick ingen bostad  och kunde därför ej ha barnen med mig när jag fick hoppa runt hos släkt och vänner för att sova

Då måste du skaffa det.

Antingen ett skriftligt avtal som är godkänt av soc (viktigt!) Eller en dom från tingsrätten. Båda är rättsligt bindande och om den andra föräldern inte följer den kan du begära samhällets hjälp med verkställighet. Tex vitesföreläggande, och i sista hand polishämtning. (Ovanligt att det behöver gå så långt.)

Avtal kräver ju att du kan tala med ditt ex. Går inte det får du stämma honom vid tingsrätten.

Tänk igenom hur du vill ha umgänget. Skriv ner exakt vad du vill ha, vilka tider, var och när ska överlämningen ske osv. Hur ska ni göra med jul, nyår, påsk, midsommar, födelsedagar, semestrar? När du har skrivit ner vad du vill ha om du får precis som du vill, funderar du igenom vilka delar du kan förhandla om ifall han krånglar.

Om jag hade varit du hade jag anlitat en advokat.
    42.
Svar på tråden även vi mammor är utsatta när det gäller umgängesrätten!