• Anonym (pappans fp)

Pappans föräldrapenning och sgi

Hej,

Vi ska snart få barn och försäkringskassan har utrett min sgi och jag har fått ett beslut om hur stor min föräldrapenning kommer vara.
    Men kan pappan också göra det innan vårt barns födelse eller ska processen börja först när barnet är fött?
    Då kan det ta tid innan han får pengar från försäkringskassan för de här 10 dagarna..

• Svar på tråden Pappans föräldrapenning och sgi
  • Försäkringskassan

Hej!

Det finns inget som hindrar att vi utreder en sjukpenninggrundande inkomst i förväg. Den andra föräldern kan alltså skicka in uppgifter om sin inkomst redan nu. Men vi tar i första hand de inkomstutredningar där det även finns en ansökan om ersättning.

Vi behöver veta var han arbetar, uppgift om årsinkomst och årsarbetstid och från när dessa uppgifter gäller. Han skickar inkomstuppgifterna till Försäkringskassans inläsningscentral, 839 88 Östersund.

Det som tar tid är oftast om man enbart skickar in ansökan med nya uppgifter på, men inte skickar med några handlingar som styrker detta. Han kan alltså ordna med ett intyg från sin arbetsgivare och sedan skicka in det tillsammans med sin ansökan.

Hälsningar

Harry, handläggare

Svar på tråden Pappans föräldrapenning och sgi