• monika84

    Prematur barn födda 2014

    Jag tänkte starta upp en sådan tråd och se hur era prematur barn kommer utväxlas med tiden. Själv är jag en mamma som 3 Januari fick tvillingar Ruben och Ruth i vecka 31+5. Vi har vart inne på Neo i lite mer än en vecka. Så de hade vart trevligt ifall alla prematur föräldrar skrev av sig här och berättade om hur de går för er !

  • Svar på tråden Prematur barn födda 2014
  • Louise82
    Naniismamma skrev 2014-05-24 23:03:26 följande:
    grattis till er dotter även om det vart alldeles för tidigt :/ .... min son vägde 810gram vid födsel och gick ner till 755gram som minst. förstår exakt vad du tänker.. mina tankar gick runt hela tiden. jag fäste mig inte vid honom i början alls, jag såg bara en kist ai mitt huvud.. vår son skulle inte få komma hem levandes vi skulle få bära på den minsta kistan vi sett tänkte jag.. är fortfarande rädd och han är nu 3 månader okorrigerad ålder. korrigerat är han 20 dagar.... under första tiden på neo så grät jag hela tiden nästan.. jag var så känslig, men det måste komma ut, det är normalt och skönt att kunna gråta och få prata med någon.. be gärna om att få prata med kurratorn det fick jag och det gick super bra... vart är det du ligger någonstans??
    jag skickar så många styrkekramar jag bara kan till er !!!

    vill du så får du gärna mejla till mig på porche91@hotmail.com 
    mvh caroline
    Tack så hemskt mycket! Jag blir gråtfärdig när jag tänker på att sånt här faktiskt händer annat folk och att ni faktiskt klarar av det. Jag kan tänka mig att det är en känslosam resa och precis som du förklarar, man ligger verkligen mellan liv och död. Just så känns det just nu. Jag känner mig helt tom och jag har faktiskt tänkt att prata med en kurator. Man försöker tänka så positivt som möjligt men ibland går det bara inte. Jag vet också att alla dessa sjukvårdare m.m äär så förbaskat duktiga med det dom håller på med. Dom vet vad dom gör! Men rädslan finns ändå där. 
    Det är väldigt skönt att få gråta och skriva av sig litegrann! 
    Nu ligger vi på Neontal intensivvården. 

    När jag har tid och känner för det kan jag gärna mejla
    Tack för att det finns såna härliga människor som stöttar! Kramar i massor Hjärta
  • Naniismamma
    Louise82 skrev 2014-05-25 00:41:01 följande:
    Tack så hemskt mycket! Jag blir gråtfärdig när jag tänker på att sånt här faktiskt händer annat folk och att ni faktiskt klarar av det. Jag kan tänka mig att det är en känslosam resa och precis som du förklarar, man ligger verkligen mellan liv och död. Just så känns det just nu. Jag känner mig helt tom och jag har faktiskt tänkt att prata med en kurator. Man försöker tänka så positivt som möjligt men ibland går det bara inte. Jag vet också att alla dessa sjukvårdare m.m äär så förbaskat duktiga med det dom håller på med. Dom vet vad dom gör! Men rädslan finns ändå där. 
    Det är väldigt skönt att få gråta och skriva av sig litegrann! 
    Nu ligger vi på Neontal intensivvården. 

    När jag har tid och känner för det kan jag gärna mejla
    Tack för att det finns såna härliga människor som stöttar! Kramar i massor Hjärta
    Du kommer också klara det , det är bra att du tänkt prata med en kurator, det hjälper mycket, och är helt okej att bara gråta o gråta under de första mötena, helt okej.
    ja visst är dom jätte duktiga men tyvärr undkommer man inte sina tankar :/ 
    ja det är verkligen jätte skönt att få göra det,, jag hade en jobbig dag på sjukhuset så jag la mig i sängen med musik i öronen och kudden över ansiktet och grät massvis och sedan somnade jag... musiken har hjälpt mig många gånger i livet.

    ja gör det.

    klart man stöttar :) ha det så bra det går under omständigheterna. massa styrkekramar <3
  • majken30
    Louise82 skrev 2014-05-24 13:41:53 följande:
    Hoppar gärna in här Nalle
    I förrgår föddes vår flicka, i v 26+3!
    Alldelens för tidigt, hon hade gott kunna få stanna kvar ett tag till för att växa till sig lite. Även fast vi längtat så efter att få träffa henne! Hon väger nu endast 840 g och är såå liten! 
    Tankar virvlar, vet inte hur mina känslor står till och tårarna sprutar!Gråter
    Någon annan som fött så här tidigt? 

    Hej Louise, grattis till er lilla tjej!
    mina tvillingar föddes tre månader för tidigt. v25+6. Detta var i höstas. I dag är dom de starkaste, finaste och underbaraste ungar vi någonsin kunnat drömma om!! Vi har nyss gått på tremånaderskontroll och läkarna säger att de inte kan förstå att dessa barn är födda för tidigt. Följer med både utveckling och utseendemässigt som ett fullgånget barn. 


    Jag är så oerhört tacksam och vill skicka dig all styrka och hopp som bara går!! För det lovar jag dig att intensiven på KS är mirakelräddare. Ni kommer att klara er igenom detta, er flicka kommer växa och må bra. Men visst förstår jag krisen ni går igenom. Jag trodde mitt hjärta skulle gå sönder, jag orkade knappt stå av sorg och skuldkänslor. Men för varje framsteg barnen gör så får man lite mer livsglädje. Vi bodde tre månader på sjukhus, i dag känns det som ett annat liv. Vi har två friska barn i dag, det är vad vi fokuserar på.


    Ett varmt lycka till, kämpa och försök att vara glada över alla framsteg, hur små de än må vara!


    /M

  • mannaejennie
    Louise82 skrev 2014-05-24 13:41:53 följande:
    Hoppar gärna in här  I förrgår föddes vår flicka, i v 26+3! Alldelens för tidigt, hon hade gott kunna få stanna kvar ett tag till för att växa till sig lite. Även fast vi längtat så efter att få träffa henne! Hon väger nu endast 840 g och är såå liten!  Tankar virvlar, vet inte hur mina känslor står till och tårarna sprutar! Någon annan som fött så här tidigt? 

    Våran lilla son föddes 20 januari v 25+3. Han var beräknad 1 Maj. 33 cm lång 904 gram. Som minst vägde han 780 gram. Vi låg på 95F i Uppsala i 2 veckor innan vi blev förflyttade till vårt hemsjukhus där vi spenderade 10 veckor följt av 4 veckors hemvård. Det var verkligen ingen rolig resa. 2 steg fram 1 steg bak ungefär. Men på något vis så fixar man det. Mycket tack vare att han kämpat så tappert och mår idag bra!!! Jag är fortfarande helt förundrad över att han andas utan hjälpmedel och inte har några apnéer eller bradykardier. Och att han idag orkar helamma! Jag slutar aldrig förundras och är så tacksam över att det gått så bra. Vi har funderat så mycket över hur det gick för de andra familjerna på intensivvårdssalarna i Uppsala, kanske någon utav dom finns här? Lycka till på resan, håll ut, det där fixar ni!
  • Franzies

    Min lilla dotter föddes 5 veckor för tidigt men var kraftigt tillväxtämmad. Hon vägde bara 1668 gram och var 42 centimeter lång. Vi fick stanna på neo i bara en vecka och skickades sedan hem med hemsjukvård i 5 veckor. Det jobbigaste var sonden i början! Men nu väger hon över 4 kg, är 56 cm lång och är snart 3 månader gammal och har sedan länge blivit av med sonden:)

  • SofiaCe

    Hej! Vårt tredje barn en liten flicka, föddes 15/6 i vecka 28+5 efter för tidig vattenavgång v28+1. Hon var 39cm och vägde 1280g.
    Vi är fortfarande kvar på neo på Näl i Trollhättan men om allt går bra får vi åka hem med hemsjukvård imorgon. Känns fantastiskt samtidigt som jag är livrädd.
    Här har hon haft RS som hon mot förmodan klarade galant, de har fantastisk vård här. Idag är sista dagen med antibiotika mot bakterier i blodet. Jag är så trött i huvudet och hela kroppen efter alla dagar här (42st idag). Tyvärr har de alldeles för många bebisar här på avdelningen sedan en och en halv vecka tillbaks så de hinner inte med oss alls knappt. Allt blir försenat och vi måste tjata flera gånger innan nåt händer. Inte personalens fel att de inte räcker till men det känns fruktansvärt för oss.
    Känner mig bara i vägen så nu hoppas jag hon fortsätter vara stabil så vi får åka hem imorn.
    Kul att läsa om era små prematurer! Hoppas det fortsätter gå bra för er alla!

  • Nawifa

    Hej. Har letat efter en sån här tråd ett tag och hoppas jag får hoppa in här. 3 april i år föddes vår lilla Alicia med ett urakut kejsarsnitt pga placentaavlossning. Jag var då i graviditetsvecka 32+5. 3 dagar tidigare fick jag något som dem kallade för pyspunka på hinnorna och en sipprande vattenavgång. Visserligen gick det mesta av vattnet 2 april men sen bildas det ju nytt vatten hela tiden. Iallafall så drog både Alicia och jag på oss en infektion, detta resulterade i att Alicia samlade på sig vätska i kropp och lungor och vägde 2800 gram vid snittet. Ett dygn senare vägde hon 2200 gram och efter 3 dygn 1900 gram. Hon fick antibiotika intravenöst, stundvis hjälp av cpap och syrgas och jag förlorade mycket blod och vårdades på bb avdelningen ensam utan min bebis de första fyra dygnen.. Herregud så långa de dagarna var. Efter fyra dygn fick jag flytta in på neonatalavdelningen där Alicia vårdades i en kuvös på deras akutrum. Hon blev starkare för varje dag och efter en månad på sjukhus fick vi äntligen komma hem. Nu är hon 3,5 månader okorrigerat och 2 månader korrigerat. Hon är som en två månadersbebis ska vara, väger 4900 gram och är 59 cm lång och alldeles underbar. Vårt tredje barn. Vi är så glada att allt gick bra även om starten inte blev som den skulle och även om jag sörjer tiden jag missade som gravid.

  • Emaria
    Franzies skrev 2014-06-17 20:51:43 följande:

    Min lilla dotter föddes 5 veckor för tidigt men var kraftigt tillväxtämmad. Hon vägde bara 1668 gram och var 42 centimeter lång. Vi fick stanna på neo i bara en vecka och skickades sedan hem med hemsjukvård i 5 veckor. Det jobbigaste var sonden i början! Men nu väger hon över 4 kg, är 56 cm lång och är snart 3 månader gammal och har sedan länge blivit av med sonden:)


    Detta hade kunnat vara jag. Vår dotter göddes 5juli. Akut ks efter svår havandeskapsförgiftning som plötsligt upptäcktes. Hon vägde 1715g 42 cm. Neo 1,5v och sen hemsjukvård fram till igår. Sondfri sen en vecka tillbaka och väger nu 2424 och 46,5 cm. Vi kämpar vidare men skulle vilja ha någon att utbyta tankar med!
  • Morris79

    Vår lilla E föddes i v. 36 och var kraftigt tillväxthämmad på grund av min hjärtformade livmoder. Vägde 1776 g och var 44 cm lång. Fick stanna 2 veckor på Neo och hade sedan hemsjukvård i fem veckor efter det. Lilla E hade sond ganska länge, var sååå skönt när den försvann. Den 21/8 blir hon fem månader, väger nu 4505 g och är 60 cm lång! :)

  • didelido

    Hej alla!

    Vår lille är nu 5 månader, väger ca 6 kg och är 59 cm. Han föddes i mars (31+3) och vägde då 1335 g och var 40 cm. Kom för tidigt pga avlossning. Låg på neo drygt en månad, sen har vi legat på barn till och från fram till midsommar. Han har op bråck i Uppsala, haft/har kolik, reflux, allergier.. Här står vi idag, fast nu har vi börjat hitta rätt mediciner etc. Han är en jättefin kille, om än väldigt krävande.

    Hör gärna av er, det vore kul att få dela upplevelser m.m, både bra och dåliga.

  • Mammatillolleochaxel

    Fick min andra son i v 24+5 den 19 mars efter missfall av hans tvilling i v 14 och tidig vattenavgång i v 17.

    Låg inne 112 dagar på sjukhus och sedan 5 veckor med neovård i hemmet! Han har allvarlig bpd men annars är han helt frisk!! Helt otroligt!

    Syrgas hade han med hem men nu har det gått 9 dagar utan och vi är överlyckliga!

    Lycka till med era premisar!

    Kramar!

  • TheEngine

    Min lilla krigare vid namn Rijal förlöste jag i mitt badrum(i badkaret) då det kom utan förvarning. Han föddes med hel hinna som jag fick dra sönder för att sedan lägga honom på tvättmaskinen för att ge honom luft samt hjärtstimulans. Han var exakt 24+2, 31 cm och vägde 610g. Jag har varit rädd för blod sedan en tidigare händelse i mitt förflutna.. Men just då så släppte allt. Vet inte om man skall bli religiös eller nått men.. Jag har aldrig haft såhär mycket tur i oturen. Han gled längst badkaret ner till botten då min fru stod upp när han kom.. Hon fick panik då hon trodde det var kört men det gick ändå:) Vi ligger i Lunds NEO as we speak. Vet att resan är lång men vi vägrar att ge upp! De värmer att läsa denna tråden ska ni veta! Tack skall ni ha och lycka till här fram över!

    PS. Ursäkta om texten är helt osammanhängande.. Detta är vad jag lyckas formulera fram för stunden.

    <3 Engin

Svar på tråden Prematur barn födda 2014