• Gravid 2008

Hur ska jag tänka angående jobb. Slutkörd. ingen tid med dottern

hej. Har det egentligen hur bra som helst. har en underbar dotter och ett fast jobb och hus,

men jag känner att mitt jobb tar all min kraft. jobbar inom vården på ett äldreboende och har ca 40 turer på 7veckor och min dotter bor i stort sätt på dagis. jag är trött för det mesta och jag tycker att vi inte får någon tid tillsammans. ändå tar jag på mig extra jobb för att man behöver pengar och för att man har hus.

snart ska dottern börja skolan och vi kommer ses mycket mindre. De här turerna som man har på jobbet knäcker mig. en sak om det bara hade funnits dag eller kvällstur som jag hade på mitt tidigare jobb där jag var timmanställd. olika turer gör att ens vardag blir hattig och man kan inte slappna av eller göra något av dagen och man stressar fram och tillbaka.  

Någon som har förslag på hur man ska göra. Byta jobb, till vad? Prata med chefen om att ändra schema ell?

Hjälp.

• Svar på tråden Hur ska jag tänka angående jobb. Slutkörd. ingen tid med dottern
  • mia maria

Jag har varit/är i liknande sits.

Skiftarbetande, ensamstående med två barn. 
    Har det egentligen också jättebra, med fast jobb, radhus osv - det går ingen nöd på oss!
    Men visst har det varit jättetufft med arbetstiderna.

Jag gjorde tillslut valet att börja plugga, så sen i höstas så håller jag på att utbilda mig till socionom för att kunna fortsätta inom den bransch där jag arbetar nu men kunna söka andra tjänster med bättre arbetstider.

Mitt tips är att du ser över dina val o ser vad du kan göra för att minska din stress o så att du får mer ork.

Går det att byta jobb? Vidareutbilda dig? Se över rutinerna hemma o förbereda kvällsmat osv så att du får mer tid med dottern att bara mysa i soffan o umgås tex?
    Ta till vara på tiden då ni är lediga o göra saker som ni båda gillar?

Det är iaf ett av mina nyårslöften - att vara utomhus mer med barnen o göra något skoj på helgen när vi är lediga (frisk luft mår man bra av!), gå till badhuset oftare (det tycker både jag o barnen är roligt) o spela sällskapsspel med barnen oftare (vi har massor med spel hemma men vi "hinner" aldrig spela.
    Sådana småsaker försöker jag att se över, så att man ska känna sig gladare i vardagen o känna att man gör roliga o "bra" saker med barnen

• aurora1827

Det finns ju bara två sidor att titta på egentligen om man ska kunna jobba mindre eller mer regelbundet.
    Antingen byta jobb (helt och hållet eller till bättre schema), eller minska utgifterna och jobba mindre.
    Att ha fast jobb är ju värt ganska mycket om man kan få ihop det så att det funkar. Det är absolut värt att ta upp med chefen. Att söka nytt jobb när man har ett som tar all ens kraft är jobbigt...

Boendet är ju oftast den största kostnaden man har, och många ser det som drömmen att ha ett hus, men om man inte hinner vara där eller ha tid med sitt/sina barn kanske det inte är så himla bra i alla fall...samtidigt är det svårt, beroende på vart man bor finns det inte alltid något vettigt sätt att sänka sina boendekostnader, det beror ju på.

• mia maria
    aurora1827 skrev 2014-01-13 18:38:22 följande:
    Det finns ju bara två sidor att titta på egentligen om man ska kunna jobba mindre eller mer regelbundet.
    Antingen byta jobb (helt och hållet eller till bättre schema), eller minska utgifterna och jobba mindre.
    Att ha fast jobb är ju värt ganska mycket om man kan få ihop det så att det funkar. Det är absolut värt att ta upp med chefen. Att söka nytt jobb när man har ett som tar all ens kraft är jobbigt...

Boendet är ju oftast den största kostnaden man har, och många ser det som drömmen att ha ett hus, men om man inte hinner vara där eller ha tid med sitt/sina barn kanske det inte är så himla bra i alla fall...samtidigt är det svårt, beroende på vart man bor finns det inte alltid något vettigt sätt att sänka sina boendekostnader, det beror ju på.
    Ja det där med huset glömde jag - är det något alternativ att kunna bo billigare TS?
  • chiapudding

Du skriver du bor i hus. Är ni två i ett hus finns förmodligen nåt extra rum som kan avvaras. Om du som jag älskar ditt hus och inte vill flytta till mindre kan du annonsera efter inneboende. Beroende på var du bor får du x antal tusenlappar extra i månaden. Detta gör att du inte behöver jobba extra lika mycket. Se då också till att inte göra det av gammal vana utan ta den tiden till att vara med ditt barn. Du kommer må så mycket bättre! Sen ska du förstås fråga om det går att göra något åt schemat. Se över vad du har för önskemål. Förklara situationen. Går det så går det.

• Limpan3

Har varit i liknande situation. Jobbade med oregelbundna tider. Dag kväll och varannan helg. När sonen började i skolan han jag nästan aldrig träffa honom. Jag pratade med min chef och jobbar nu dagtid mån-fre och det känns mycket bättre. Man förlorar ju lite på att jobba dagtid och du hade ju hus så kanske blir svårt att få det att gå runt då men jag tyckte det va värt det :)

Svar på tråden Hur ska jag tänka angående jobb. Slutkörd. ingen tid med dottern