Hur ska jag hantera min sjuåriga dotters utbrott?
Min dotter sju år får hemska utbrott flera gånger i veckan. Hon försöker styra och ställa hemma, och hotar med: "Får jag inte baka nu så blir jag galen" "Idag ska vi äta köttbullar och pommes, annars blir jag galen" "Jag tänker inte ha någon mössa om inte du har det" osv, osv.. strider om precis allt! suck!! Självklart, får hon inte baka när hon säjer så, och jag ger inte efter för hennes hot om att bli galen om hon inte får som hon vill med olika saker. Men ofta efter hon har hotat så kommer ett utbrott då hon skriker, tjuter, hon låter som en arg bebis som ligger och gråter (men hon gråter inte) och det går inte att få kontakt med henne när hon blir sån, hon är som i "trans", och hon far runt i lägenheten och välter saker och sliter runt med mattor och försöker provocera genom att rycka tag i saker som jag inte vill ska gå sönder, samtidigt som hon tjuter, hon tjuter och skriker "Jag vill!!! Jag vill!!! "dummisar". Kommer man i närheten så slår hon med knytnäven på mig. Försöker jag hålla fast henne och prata lugnande, sprattlar hon och slåss och blir ändå mer "galen". Dessa utbrott kan hålla på i en timme, sista stunden ligger hon bara och tjuter "waaaaa waaaa" högt med en skrällande röst. Efteråt när utbrottet gått över har jag försökt prata med henne, men det går inte att prata om händelsen, hon säjer bara "Du är dum" och går därifrån. Jag har talat om för henne att jag inte accepterar ett sånt beteende, och att hon ska försöka berätta om hon är arg istället. Men det går inte, hon verkar inte förstå.
När hon inte får utbrott är hon lugn men hon slår sin lillebror (4år) så fort hon får chansen, knuffar till han, sliter leksaken från han, eller boxar till han så han blir ledsen. Hon får tillsägelser varje gång, men det får henne inte att sluta. Hon är väldigt efterhängsen på mig och min sambo hela tiden, min sambo säjer att hon är som ett "plåster". Hon springer efter vart man en går och kan inte hitta ro till att leka, pyssla själv med något.
Jag skulle beskriva henne som sen i sin psykiska utveckling hon började prata när hon var 2½år och leker helst med yngre barn och verkar vara mer på en yngre nivå, men hon hänger med bra i skolan och beskrivs där som en lugn och blyg tjej som aldrig bråkar och är snäll mot de andra barnen, hon har lite svårt att hitta kompisar för hon vågar inte fråga om hon får vara med och leka så hon är ibland lite utanför på rasterna.
Hon är inne i en trots-period nu där hon hela dagarna går runt och kallar mig och min sambo för "dummis" eller "Du är dum" med hånfull röst, hennes lillebror har hakat på så även han går runt och kallar oss "dummisar" och boxar med knytnäven. Vi säjer till henne med bestämd röst "så säjer man inte" "sluta säja så" men det hjälper inte. Ingenting hjälper.
Någon som känner igen det här? Eller har råd hur jag ska hantera henne?
Vi blev naturligtvis vansinnigt arga både jag och pappan. Sonen fick inte spela sitt utlovade dataspel idag och han skämdes mycket i flera timmar efter den här händelsen. Arg blev han också p.g.a. dataspelet så han skrek och gapade säkert en timme. Men nu är jag säker på att han aldrig kommer att göra om något liknande. Låter ju på din beskrivning TS att dotterns utbrott är så återkommande och att ni liksom är i en ond cirkel?