• Anonym (Therese)

Föräldraledig eller tjänstledig?

Hej, jag är just nu hemma med havandeskapspenning. När h-penningen är slut och innan barnets föds tänkte jag leva på sparade pengar, och sedan när bebisen kommit tänkte jag börja ta ut föräldrapenning.

Jag tänkte ta ut 2-3 dagar/vecka.

När jag jobbar, jobbar jag 40 timmar/vecka.

De dagar jag inte tar ut f-penning, är jag tjänstledig då? Kan arbetsgivaren kräva att jag tar ut f-penning 5 dagar/vecka, med tanke på semesterdagar och så? Det borde jag väl få bestämma själv...?

Jag vet att under barnets första år så behöver man inte ta ut några f-penning dagar alls, om man inte vill, är man tjänstledig då?

• Svar på tråden Föräldraledig eller tjänstledig?
  • Försäkringskassan

Hej!

Den tiden som du är hemma efter att du har fått barn är du tjänstledig från ditt arbete oavsett om du tar ut föräldrapenning eller inte. Under det första året bestämmer du själv hur du vill ta ut din föräldrapenning utan att de påverkar din ersättning eller tjänstledighet. 

När det gäller semesterdagar så är de första 120 dagarna semestergrundande. 

Hälsningar
    Petronella, handläggare

• Anonym (Therese)

Hej och tack för ditt svar. Undrar dock vad du menar med...

När det gäller semesterdagar så är de första 120 dagarna semestergrundande.

• Försäkringskassan

Hej!

Jo, det är de första 120 dagarna med föräldrapenning som är semestergrundande. Det är utifrån dessa dagar som man kan tjäna in till semester hos arbetsgivaren trots att man är föräldraledig. Detta är dock en avtalsfråga. Man bör därför kolla med sin arbetsgivare vad för avtal som gäller på just den arbetsplatsen du är på.

Hälsningar
    Louise, handläggare

• Anonym (Therese)

Hej igen, men 120 / 5 = 24... Så även om jag tog ut full f-penning så skulle jag endast tjäna ihop 24 semesterdagar, min chef sa att jag måste ta ut 25 st - vilket ju inte går....?

• Försäkringskassan

Hej!

Du bör kontakta ditt fack eller ditt lönekontor i frågan eftersom de vet hur avtalet är på just din arbetsplats.

Hälsningar
    Rose, handläggare

Svar på tråden Föräldraledig eller tjänstledig?