• Missermajser

    Kan man sluta med heroin utan substitut resten av livet?

    Finns du som slutat använda heroin och även är helt fri från subutex/subuxone eller metadon?

    Jag skulle vilja höra vad ni som är helt drogfria från opiatberoende har att säga då många hävdar att det inte går.

  • Svar på tråden Kan man sluta med heroin utan substitut resten av livet?
  • Anonym (jaa)

    klart de går om man vill JÄTTE MYCKET OCH ÄR MOTIVERAD precis som alla andra beroenden...

  • Anonym (Ja)

    Ja, det går. Genom mitt jobb har jag sett flera som inte velat ha substitutionsbehandling utan istället gjort på andra sätt, tex samtalsbehandling. Om det inte varit för mycket av andra problem i livet så har det fungerat.

  • LillaNovaK

    Min bror missbrukade heroin i flera åring lyckades bli helt drogfri. I början gick han på Subutex men bara under en period.

  • Queenie70

    Ja men det är jävligt ovanligt . Därmed inte sagt att man måste ha sub el metadon hela livet. Men man ska nog ha en vädigt etablerad livsstillsförändring i form av jobb, boende nätverk familj innan man börjar fasa ut substitutionen.

  • Queenie70
    Anonym (Ja) skrev 2014-01-12 15:19:52 följande:
    Ja, det går. Genom mitt jobb har jag sett flera som inte velat ha substitutionsbehandling utan istället gjort på andra sätt, tex samtalsbehandling. Om det inte varit för mycket av andra problem i livet så har det fungerat.



    Påstår du att det är vanligt förekommande att ett heroinmissbruk med hjälp av samtalsbehandling kan lösas på ett varaktigt sätt? Då undrar jag hur lång uppföljning ni haft på patienterna?
  • LillaNovaK

    Min bror var en av stans största dealare och var tvungen att flytta från Skåne för att komma bort från all skit. Än i dag,10 år senare då han bara är i stan på besök några dagar börjar folk höra av sig och "dra" i honom.

    Idag lever han ett hyfsat vanligt liv, med jobb, bostadsrätt, tjej.

  • Missermajser
    LillaNovaK skrev 2014-01-12 17:29:24 följande:
    Min bror var en av stans största dealare och var tvungen att flytta från Skåne för att komma bort från all skit. Än i dag,10 år senare då han bara är i stan på besök några dagar börjar folk höra av sig och "dra" i honom.

    Idag lever han ett hyfsat vanligt liv, med jobb, bostadsrätt, tjej.
    Det värmer verkligen att höra om din bror och din erfarenhet av förändring. :)
    Varför valde han bort subutexet?

    Önskar mer av detta!!
  • Katten333

    Ja. Har slutat med heroin utan substitution behandling, efter 15 år.

  • Katten333

    Ja, det går. Jag har slutat utanför substitution behandling. Give på heroin i femton år. 

  • felicityporter

    Mina erfarenheter säger mig att det är väldigt svårt för de flesta. De som går på programmet och slutar med sin substitutionsbehandling syns nästan alltid på gatan i mindre bra skick efter ett tag för att sedan komma krypandes tillbaka till behandlingen ett halvår senare i sämre skick än de var när de började.
    Mitt tips är att inte lägga nån prestige i att klara sig utan substitutionsbehandling, du är lika mycket drogfri på Subutex som om du slutar utan nån sån hjälp.

  • felicityporter
    Anonym (Kattzzz) skrev 2023-09-22 13:40:30 följande:

    Ja.


    Om du skriver samma sak om dig själv flera gånger i samma tråd som om du aldrig skrivit det förr ser det ut som du är djupt nere i benzoträsket istället, vilket inte ger en bra image för dig, fyi!
Svar på tråden Kan man sluta med heroin utan substitut resten av livet?