• Ankissen

Hur många par vantar ska med till dagis?

Hej! Hur många par vantar ska man skicka med till dagis nu när det är snö? Ska man räkna med att det räcker med ett par, och att de går in med de blöta barnen och hänger i torkskåp, eller ska man räkna med att ens unge har behov av fler par. Jag har inte för vana att skicka saker fram och tillbaka så i så fall blir det att handla flera vantar som får vara på dagis. 

• Svar på tråden Hur många par vantar ska med till dagis?
  • Dixie

två par minst, det är ju inte säkert de hinner torka från fm om de ska ut på em igen, 

• Mercurialis

Min 4-åring har två par vantar på förskolan, ett par tunnare och ett par tjockare. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • IsDimma

Två par hade jag önskat föräldrar skickade med. Det är inte alltid blöta vantar hinner torka i torksåpen till eftermiddagen. Plus ett par tunna trollerivantar, tumvantar till små barn!

• momomo

2 par vinterhandskar och ett par fodrade galonhandskar har vi på förskolan nu. Tidigare i höst, och framåt vårkanten blir det några par fingervantar och ta hem vinterhandskarna. Dessutom följer ett par handskar med hemifrån varje dag, efter väderlek.

• honeydew

Minst två par tjocka, två par tunna och två galon - tycker jag iaf. Det måste ju finnas minst ett par torra av varje sort, och inte säkert de hinner torka i torkskåpet om de är ute mycket eller ofta.

• Dimitra

Säger också minst två par. Barnet kan ju lyckas blöta ner sig under uteleken och behöver byta i halvtid, då hinns det inte med att vänta på nått torkrum

The Dimitra universe.
  • Harmagedon

Med det slaskväder vi haft så har det gått tre par vantar om dagen här. Två att ha under dagen och ett par torra att gå hem i. Vi använder pop skalhandskar och har tidigare vintrar aldrig varit med om att de ens behövt ta fram reservhandskarna på dagis. Förhoppningsvis håller kallvädret i sig ett tag till och då räcker det med ett par i reserv om de tappar bort ett par.

• RöttÄrSött

Två par! Även om förskolan bara är ute en gång så kan det hända mycket som blöter ned vantarna. Om barnet drar av sig vantarna och lämnar dem i en snöhög så kan de bli fulla i snö direkt (hur vattentäta de än är på utsidan så hjälper ju inte det).

Sedan finns det barn som är expert på att gömma vantar :/ Det är pinsamt men ibland hittas inte vantarna förrän till våren trots hundra rundor på gården. Min egen son (då två år) grävde ned vantarna för att det var kul, då vi bara ägde ett par (och skulle åka buss hem) så var det bara att leta på mörka gården och tacksamt nog så hade snön blåst bort från en del av vantarna...

• Litenåfin

Vi har två par tjocka. Föredrar Hestra lr Pop. Ett par galon och säkert tre par tunna finger/tummvantar.

• violis

Minst två par, bättre med flera par tunnare vantar så barnen kan greppa tex en spade med vantarna på än tjocka som barnet inte kan greppa något med. Utevistelse blir sååå mycket roligare även för de små om de kan göra något När vi går in hänger vi det blöta i torkskåp o även om vi springer in o byter vantar så hamnar de blöta där .DÄREMOT går vi inte in med ett barn för att dess vantar blivit blöta, då byter vi vantar - har barnet inga egna torra kvar så finns lånelådan att ta till - skulle vi gå in med ett barn så blir det för många barn o för få vuxna ute på gården ( skulle det vara strax innan vi ändå ska gå in o den som dukar har hunnit hämta matvagnen redan så kan vi skicka in 1-2 barn lite tidigare men det är inget vi kan räkna med o innan någon kommer med förslaget att vi kan ta med barnen o hämta matvagnen så kan jag berätta att den hämtar vi i en annan byggnad och måste köra utomhus en bit)

• Griseknoen35

På mitt dagis är det krav på minst tre par oavsett väder. Det ska finnas ett par på barnet, ett par i ryggsäcken (dom har ryggsäcken ute ifall dom går iväg) och ett par i lådan inne på hyllan sedan ska det helst hänga ett par galon inne, sedan vill dom även helst att man ska ha tunna Ullvantar under dom andra vantarna om det är minusgrader. Blev visst mer än tre vantar när jag räkna upp dom.

• Mamma till Philip Nova Elliot

Jag skickar med 2 tunna (fingerk) och 2 tjocka (tum) och ett gäng mössor. Bättre för mkt än för lite. Vi har iofs varken snö eller så kallt här nere.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • glassen

Jag brukar skicka med minst 2 par fodrade vantar och 2 par tunna vantar, gärna fler om jag får i väskan. Vantar är ofta på vift , de tappas, hamnar på fel hylla och en period stals det massor av vantar på dagis.

Svar på tråden Hur många par vantar ska med till dagis?