• Justus

Panikångest/frånvarande

Hej! Lång historia kort.

Lider av panikångest/frånvarande känslor konstant, har gjort det i c:a 3 månader. Själva panickattackerna har lagt sig lite men är fortfarande ett problem i vardagen. Inte så jätte stort egentligen. kan göra saker, umgås med vänner jobbar som vanligt. Men nu till problemet. I och med dem här känslorna konstant i 3 månader så har jag fått en så sjuk frånvarande känsla. nästan som ja lever i mitt egna från och till. Nu får jag panick för det istället för dem andra problemen som succesivt har blivit bättre. Overklighetskänslorna är för j*vliga. vad ska man göra?

Har inte sömnproblem, inte social fobi eller liknande men en frånvaro känsla och till och från så får jag overklighetskänslor psykiskt men inte fysiskt. svårt att förklara.

Och i och med dom så har jag panik för det,

vad ska man göra?

kram på er!

• Svar på tråden Panikångest/frånvarande
  • JanaN

Jag tycker du ska gå och prata med någon på din vårdcentral. Be att få kontakt med en kurator eller psykolog.

En förklaring kan se ut så här: när man får panikattacker har man nästan alltid en hög grundläggande stressnivå ihop med att man andas på "fel" sätt. Detta utlöser en massa saker i kroppen som ger symtom. Om du fortfarande har kvar din felaktiga andning men inte får panikattacker, kan det vara så att hjärnan inte syresätts riktigt som den ska och du kan då få overklighetskänslor. Det är inte farligt på något sätt.

Du kan prova att andas i fyrkant (googla), att observera din egen andning i olika situationer (bröstkorgen står still och magen rör sig ut och in när man andas på "rätt" sätt) för att se om det gör någon skillnad.

Det finns andra skäl till overklighetskänslor som man kan tänka sig, jag kan inte komma på något som är "farligt" utan mest är det obehagligt och så kan det bli som du beskriver att oron för detta blir det som blir det stora problemet.

• folisifieran

hej jag lider själv av PANIKÅNGEST, tvångstankar, derealisation