• Justus

Panikångest/frånvarande

Hej! Lång historia kort.

Lider av panikångest/frånvarande känslor konstant, har gjort det i c:a 3 månader. Själva panickattackerna har lagt sig lite men är fortfarande ett problem i vardagen. Inte så jätte stort egentligen. kan göra saker, umgås med vänner jobbar som vanligt. Men nu till problemet. I och med dem här känslorna konstant i 3 månader så har jag fått en så sjuk frånvarande känsla. nästan som ja lever i mitt egna från och till. Nu får jag panick för det istället för dem andra problemen som succesivt har blivit bättre. Overklighetskänslorna är för j*vliga. vad ska man göra?

Har inte sömnproblem, inte social fobi eller liknande men en frånvaro känsla och till och från så får jag overklighetskänslor psykiskt men inte fysiskt. svårt att förklara.

Och i och med dom så har jag panik för det,

vad ska man göra?

kram på er!

• Svar på tråden Panikångest/frånvarande
  • JanaN

Jag tycker du ska gå och prata med någon på din vårdcentral. Be att få kontakt med en kurator eller psykolog.

En förklaring kan se ut så här: när man får panikattacker har man nästan alltid en hög grundläggande stressnivå ihop med att man andas på "fel" sätt. Detta utlöser en massa saker i kroppen som ger symtom. Om du fortfarande har kvar din felaktiga andning men inte får panikattacker, kan det vara så att hjärnan inte syresätts riktigt som den ska och du kan då få overklighetskänslor. Det är inte farligt på något sätt.

Du kan prova att andas i fyrkant (googla), att observera din egen andning i olika situationer (bröstkorgen står still och magen rör sig ut och in när man andas på "rätt" sätt) för att se om det gör någon skillnad.

Det finns andra skäl till overklighetskänslor som man kan tänka sig, jag kan inte komma på något som är "farligt" utan mest är det obehagligt och så kan det bli som du beskriver att oron för detta blir det som blir det stora problemet.

• folisifieran

hej jag lider själv av PANIKÅNGEST, tvångstankar, derealisation 
    ok eventuell depression PGA ångesten!

allt började med en hel helg med festande mycket alkohol och sånt! sen när jag satt på jobbet efter den där helgen så fick jag en tanke på att jag är yr när man tittade fort åt nåt håll! och tankarna och hjärtat började rusa, adrenalinet pumpade och det började pirra i hela kroppen! Jag trodde för en kort stund att jag skulle bli galen och få psykos! eller typ dö av att hjärta skulle få en attack! 
    och just i detta ögonblicket PANG overklighetskänsla! jag fick den alldeles efter panikattacken! den höll is sig väldigt mycket den första månaden i somras men då gick jag ut och sprang och levde lite bättre än va jag gjort tidigare! och det hjälpte till att få ner den på bättre nivåer! 
    har haft den här känslan lite till och från sedan jag fick den första panikattacken! nu har jag nästan alltid oro och att jag har tvångstankar dämpar ju inte en overklighetskänsla direkt! men jag har Kbt nu! 

overklighetskänslor//derealisation//depersonalisation skulle jag vela säga är ångesten så som man känner den! så för att bota overklighetskänslor så ska man hitta roten ur ångesten för det är DEN som framställer den! 

man ska acceptera känslorna! låt dem komma! tänk inte på dom mer så kommer dom försvinna! har du tvångstankar som säger (fan kommer det va såhär för alltid nejnej hhh fyfan)
    tänk såhär istället efter ett djupt andetag (hhh kom då jag bryr mig inte!) sen tänker man inte på det nå mer då brukar det släppa för mig! 

det brukar se ut så här i ångestcyckeln (Panikångest-->derealisation--->ångest -->derealisation-->ännu mer ångest--->ännu mer overklighetskänsla! man startar liksom en hemsk cykel som bara kan brytas om ångesten försvinner!

Tack för mej Skrattande

• folisifieran

overklighetskänslor blir när hjärnan är överhettad av all ångest så den lägger sig i dvala till ångesten är borta! 
    tar du bort ångesten tar du bort derealisation/overklighetskänslan! kan rekommendera KBT kostar lite men är väl spänderat Glad

Svar på tråden Panikångest/frånvarande