• plutten02

Kräksjuka som kommer tillbaka

Fredagen den 3 januari började vår dotter på 1 år att kräkas... Hon höll på sen att kräkas i ca 9 timmar.... Vid 06 på lördag morgon kommer vår andra dotter upp och käks och håller på ca 9 timmar hon också.

På tisdagen spyr sonen på morgonne och han kräks bara två ggr. Sen pigg igen...  Natten mellan onsdag/torsdagen kräks han igen, men bara en gång... Det gick då ca 40 timmar mellan... Sen var han bra och pigg igen.
    Lördag kvällen så kräks han igen också bara en gång och då hade det gått ca 60 timmar...

Vi tvättar och skurar med klorin... Kör tvätten i 90 grader... Byter handdukar varje dag... Vad mer kan man göra för att det ska försvinna???

Nu går man och räknar ner timmarna igen... Ikväll vid 23 är det 48 timmar.

• Svar på tråden Kräksjuka som kommer tillbaka
  • menjag

Gå på apoteket köp sådana "bra bakterier" (vet inte namnet på rak arm) som gör gott för magen. Kanske att det kan hjälpa att bygga upp ett skydd i magen för er.

Krya på er och hoppas verkligen att ni sliper detta nu.

• jojjo78

bifiform  tabletter heter det. Finns tusentals goda mag bakterier som magen behöver...

• pigglet

Det är inte så ovanligt att barnen börjar om att kräkas igen. Händer oss här hemma både nu och då. En gång när det hållit på i flera veckor ringde jag vårdcentralen och frågade om vi behövde flytta hemifrån ett tag och i så fall hur länge. Men sköterskan trodde inte att det skulle vara någon vits - vanlig städning ska räcka och det är bara vänta ut det.

• plutten02

Den lilla  hsr ff diaree ovh det är ju 11 dgr sen hon hade kräksjukan. hur länge kan dom ha diaree

• FireLady

Diarré och kräk är ungefär samma, kan hålla på från en dag till flera. Avslagen CocaCola är bra, ger energi och tar emot av magen bra. Jag är nog ochsjukeexpert nu. Sonen har haft ALLA magsjukor som går att ha denna vinter. Helt jävla sjukt! Ska till apoteket denna vecka inför fredag och köpa goda magbakterier. Hoppas det hjälper.

• plutten02
    FireLady skrev 2014-01-14 08:05:02 följande:
    Diarré och kräk är ungefär samma, kan hålla på från en dag till flera. Avslagen CocaCola är bra, ger energi och tar emot av magen bra. Jag är nog ochsjukeexpert nu. Sonen har haft ALLA magsjukor som går att ha denna vinter. Helt jävla sjukt! Ska till apoteket denna vecka inför fredag och köpa goda magbakterier. Hoppas det hjälper.
    ja man blir knäpp när man måste vabba dag efter dag efter dag.
  • plutten02

idag skickade jag stora sonen till skolan och mellan dottern ska till dagis idag då dom var hemma hela förra veckan och igår så dom klättrar på väggarna...

Var det dumt kanske eftersom den lilla fortfarande har diaree?

• hundtok

Kan vara rota-virus (ett vanligt magsjukevirus som mest drabbar barn) då det kan komma och gå.

Angående mat: låt dem dricka vatten eller möjligen svag saft/juice. Undvik cola då det innehåller mycket socker som kan förvärra diarrén om ni har otur. Osötad blåbärssoppa, vitt bröd, kokt potatis/ris och kokt kyckling/fisk. Undvik margarin och ge riktigt smör som är bra för slemhinnan i tarmen.

• hundtok

Småbarn kan ha diarré lite längre då deras magar är lite känsligare och de har svårare att komma tillbaka i rytm igen. Magdroppar (semper) brukar kunna hjälpa till lite.

• FireLady
    plutten02 skrev 2014-01-14 08:12:26 följande:
    Cocacola ska jag köpa och testa... Men hur gör man den lättast avslagen?

Häll i saftkanna, halvfull. Har du sockerbitar, lägg i ett. Strösocker lägger du i lite och vipsar ur.

Vatten, mjölk och annat verkar reta magen. Cola får man behålla i systemet och vätska är viktigt.
  • hundtok
    FireLady skrev 2014-01-14 09:22:57 följande:

Häll i saftkanna, halvfull. Har du sockerbitar, lägg i ett. Strösocker lägger du i lite och vipsar ur.

Vatten, mjölk och annat verkar reta magen. Cola får man behålla i systemet och vätska är viktigt.
    Vi har lite olika åsikter ser jag :) På mitt jobb rekommenderar vi alltid att låta bli socker vid magsjuka.

Vatten retar inte tarmen och är du orolig för uttorkning är vätskeersättning det bästa då blir det lagom med salt och socker.
  • Natulcien

Vissa personer är känsligare än andra för kräk- och magsjukor, och kan få magen sabbad fullständigt, och ha diarré och ont magen länge efteråt.

Både jag och sonen brukar mår bra något dygn efter en sån där omgång, medan min sambo som har känsligare mage känner av en magsjuka upp till två veckor efteråt...

• FireLady
    plutten02 skrev 2014-01-14 08:11:56 följande:
    ja man blir knäpp när man måste vabba dag efter dag efter dag.

Haha! Minns hur de var när mina var små. Så GLAAAD att de är över 12!
  • plutten02

dom två större är bra igen och är på skola dagis idag då vi inte kan hålla dom hemma bara för att...

Det är bara den lilla som har diarre eller inte diarre heller men ingen fast konsistens...

Hon äter det hon vill och dricker massor så uttorkad är hon inte... Inget jag är orolig för.

• hundtok
    plutten02 skrev 2014-01-14 10:41:19 följande:

dom två större är bra igen och är på skola dagis idag då vi inte kan hålla dom hemma bara för att...

Det är bara den lilla som har diarre eller inte diarre heller men ingen fast konsistens...

Hon äter det hon vill och dricker massor så uttorkad är hon inte... Inget jag är orolig för.

Låter bra! Om ni har magdroppar så ge henne det så kan magen komma i balans lite snabbare.
  • pigglet

Vid diarré ska man undvika allt för söta drycker, så ingen cola eller annan läsk. Utspädd äppeljuice är bra. Vätskeersättning bäst.

Stoppande:
    majs (puré, välling)
    kokta morötter /puré
    grön banan
    rivet grönt äpple

Smör är bra, fettfri kost kan förvärra diarrén. Så en extra klick i maten eller på mackan. Undvik frukt och grönsaker (annat än de stoppande) och fiberrikt bröd. Vitt bröd är bäst.

Hälsofil, proviva eller Sempers magdroppar tillför goda bakterier.

Diarré kan hålla i sig ett par veckor. Är det blöjbarn - smörj rikligt med inotyol.

Svar på tråden Kräksjuka som kommer tillbaka