• LoveJagDuVi

Dricka Cola light eller vanlig Cola under graviditet ?

Är det farligt att dricka Cola light eller vanlig Cola under sin graviditet.??

• Svar på tråden Dricka Cola light eller vanlig Cola under graviditet ?
  • The past is now

Jag dricker aldrig lightprodukter vare sig gravid eller ogravid. Är du sugen så drick vanlig cola.

• Selfish Geene

Mamma82: se flesta av oss VILL faktiskt veta vad som är farligt och i vilka mängder och nöjer oss inte med att chansa med vår och våra barns hälsa utan vill fatta informerade beslut i frågor som rör allt omkring oss.

Att bara konstatera att "allt är farligt" är lika meningslöst som att hävda att INGET är det!

Men ditt ursprungspåstående var inte att allt är farligt i viss mängd utan att aspartam orsakar cancer och att vanlig Coca-Cola är mindre onyttigt än Cola light.

Båda påståendena visade sig vara helt ogrundade (nej, din "känsla" har inget värde öht!)

Felaktig information skapar onödig oro och gör människor rädda för fel saker, en anständig människa skulle skämmas över att bidra till sådant!

• Mamma82
    Selfish Geene skrev 2014-01-18 15:38:44 följande:
    Mamma82: se flesta av oss VILL faktiskt veta vad som är farligt och i vilka mängder och nöjer oss inte med att chansa med vår och våra barns hälsa utan vill fatta informerade beslut i frågor som rör allt omkring oss.

Att bara konstatera att "allt är farligt" är lika meningslöst som att hävda att INGET är det!

Men ditt ursprungspåstående var inte att allt är farligt i viss mängd utan att aspartam orsakar cancer och att vanlig Coca-Cola är mindre onyttigt än Cola light.

Båda påståendena visade sig vara helt ogrundade (nej, din "känsla" har inget värde öht!)

Felaktig information skapar onödig oro och gör människor rädda för fel saker, en anständig människa skulle skämmas över att bidra till sådant!
    Och vad har du för anledning till att gå ifrån ts fråga?
  • Selfish Geene

Ts vill veta ifall Coca-Cola och Cola light är farligt att dricka under graviditeten, DU påstod att aspartam orsakar cancer och att Coca-Cola är mindre onyttigt än Cola light.

När jag och några andra frågade hur du vet det visar det sig att du inte alls vet utan bara rapar upp gamla myter och "känslor"!

Tror du att det var det ts var ute efter??
    Om inte: varför svarar inte DU på ts fråga??

• Mamma82
    Selfish Geene skrev 2014-01-18 15:53:14 följande:
    Ts vill veta ifall Coca-Cola och Cola light är farligt att dricka under graviditeten, DU påstod att aspartam orsakar cancer och att Coca-Cola är mindre onyttigt än Cola light.

När jag och några andra frågade hur du vet det visar det sig att du inte alls vet utan bara rapar upp gamla myter och "känslor"!

Tror du att det var det ts var ute efter??
    Om inte: varför svarar inte DU på ts fråga??
    Jag svarade ts efter vad jag hade hört och gav ts mina åsikter.
    Och jag sa att cola light är mindre nyttigt än "riktig" cola. Menar du att båda är lika nyttiga/onyttiga?
  • LoveJagDuVi

Jag kan inte dricka vanlig Cola :( och dricker inte kaffe och te. Min last är Cola light. Röker och snusar inte heller.

• Mamma82
    Selfish Geene skrev 2014-01-18 16:16:12 följande:
    Mamma82: jag "tycker" ingenting, till skillnad från dig uttalar jag m
    Selfish Geene skrev 2014-01-18 16:17:31 följande:
    mig inte tvärsäkert i frågor jag inte har kunskap i (och det borde inte du heller göra!)
    Och hur mycket av det man läser här på fl sant?
    Av det man hör av andra, hur mycket äv det är sant?
    Den infon som bm får är nya saker hela tiden. Ena året är den ena saken livsfarlig att äta eller utföra, nästa år så är en annan sak livsfarlig.
    Så att enligt min åsikt så får man ta till sig den infon man tycker låter mest realistisk av en person som låter pålitlig.

• La Lola
    Mamma82 skrev 2014-01-18 16:25:27 följande:
    Den infon som bm får är nya saker hela tiden. Ena året är den ena saken livsfarlig att äta eller utföra, nästa år så är en annan sak livsfarlig.
    Så att enligt min åsikt så får man ta till sig den infon man tycker låter mest realistisk av en person som låter pålitlig.

Nja, en sån BM skulle jag inte ge så mycket för. Kostråden uppdateras med flera års mellanrum. Nu har de tex sett likadana ut sen 2008.
    En BM ska kunna hänvisa till kostråden från Livsmedelsverket.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Sorbus
    LoveJagDuVi skrev 2014-01-18 16:23:00 följande:
    Jag kan inte dricka vanlig Cola :( och dricker inte kaffe och te. Min last är Cola light. Röker och snusar inte heller.
    Någon last ska man ju få ha. Förutsatt att det inte innebära stora risker förstås, då kan det ju vara klokt att välja en annan last... Den enda risken förknippad med graviditet är som tidigare sagts koffeinhalten. Rekommendationen är att inte få i sig mer än 300 mg koffein/dag

"Kaffe och svart te innehåller koffein, som i höga doser kan öka risken för missfall. När man är gravid bör man därför inte få i sig mer än 300 milligram koffein per dag. Det motsvarar antingen tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2 dl/kopp). Även coladrycker och energidrycker kan innehålla koffein."
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/gravida/

En burk cola (33cl) innehåller 30-50 mg koffein. Så man kan dricka en del innan det innebär någon risk för graviditeten i alla fall
  • Selfish Geene

Mamma82: när någon ber om fakta och du serverar åsikter brukar det höra till god intellektuell sed att inte försöka förklä åsikterna som fakta

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mamma82 skrev 2014-01-18 16:25:27 följande:
    Och hur mycket av det man läser här på fl sant?
    Av det man hör av andra, hur mycket äv det är sant?

Det är ju precis det här som är problemet. Tänk dig att någon faktiskt tror på det du säger, att aspartam orsakar cancer. Tänk om de tror att du är pålitlig och att det är mest realistiskt. Vilka konsekvenser kan det få?

I det här fallet, kanske inte. Det värsta som kan hända är att en person väljer ett skadligare ämne, som förmodligen inte är särskilt farligt. Men i andra fall där du och andra sprider felaktiga myter som de "hört". Där kan det faktiskt ha stora konsekvenser.

Du tar ju inte ditt ansvar för spridandet av informationen utan framhäver att det handlar om "den info du fått". Jag förstår inte riktigt hur du tänker där.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Dricka Cola light eller vanlig Cola under graviditet ?