• Anonym (slumpen)

borde nyfödda få namn tilldelade slumpmässigt från ett register?

jag hör titt som tätt att det blir lite strul med namn på nyfödda. man är osäker på vilket man ska ta. kompisen snodde det namn man själv hade tänkt sig osv. jag tycker det vore bra om en slumpgenerator valde namn ur en stor samling namn. givetvis internationella namn också för då skulle man inte kunna diskriminera människor vid typ jobbansökan. vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden borde nyfödda få namn tilldelade slumpmässigt från ett register?
  • Queenie70

Spännande idé faktiskt. Men nej....

• Anonym (nej)

Nej, absolut inte. Varför skulle man skaffa barn om man inte får namnge dem själva? Det är ju det roligaste. Flört

Kul dessutom om slumpgeneratorn skulle välja samma namn som mitt taskiga ex eller mobbaren under högstadiet hette. Eller om syskon råkar få nästan samma namn, t ex. Elin och Elina. Eller om namnet inte alls passar med efternamnet, t ex. Ann Ahl. Eller om föräldrarna har något talfel och deras barn får ett namn de inte kan säga. Eller om barnet bara får ett namn föräldrarna hatar i allmänhet. Nej, ingen bra idé! 

• Amanda84

Kanske lite OT, men hur går det egentligen till om föräldrarna inte kommer på ett namn till barnet? När min bror, född på 80-talet, var tre månader så fick mamma ett brev från skatteverket där det stod att om hon inte inkom med ett namn inom två veckor så skulle han tilldelas ett namn. Min mamma insåg att hon var tvungen att sluta vela så hon skrev helt sonika ett pojknamn på blanketten (även om hon var osäker på om det var det namn hon verkligen ville att han skulle heta) och så fick det bli hans namn.

Om hon inte hade skrivit ett namn, hur hade skatteverket gått tillväga då? Är det likadant nu som på 80-talet? Vem "tilldelar" ett namn till det barn vars föräldrar inte kan bestämma sig och hur bestäms vilket namn som skall tilldelas?

• Anonym (nej)
    Amanda84 skrev 2014-01-13 15:36:17 följande:
    Kanske lite OT, men hur går det egentligen till om föräldrarna inte kommer på ett namn till barnet? När min bror, född på 80-talet, var tre månader så fick mamma ett brev från skatteverket där det stod att om hon inte inkom med ett namn inom två veckor så skulle han tilldelas ett namn. Min mamma insåg att hon var tvungen att sluta vela så hon skrev helt sonika ett pojknamn på blanketten (även om hon var osäker på om det var det namn hon verkligen ville att han skulle heta) och så fick det bli hans namn.

Om hon inte hade skrivit ett namn, hur hade skatteverket gått tillväga då? Är det likadant nu som på 80-talet? Vem "tilldelar" ett namn till det barn vars föräldrar inte kan bestämma sig och hur bestäms vilket namn som skall tilldelas?
    Vad jag vet får man en påminnelse efter tre månader. Om det går väldigt lång tid utan att välja namn får man betala böter. Om man nu ändå skulle vägra har barnet inget namn, helt enkelt.
  • Amanda84
    Anonym (nej) skrev 2014-01-13 15:38:40 följande:
    Vad jag vet får man en påminnelse efter tre månader. Om det går väldigt lång tid utan att välja namn får man betala böter. Om man nu ändå skulle vägra har barnet inget namn, helt enkelt.
    Fast vad jag förstår så måste alla som är födda i Sverige ha ett förnamn och ett efternamn. Att gå namnlös hela livet kan väl knappas vara lagligt? Om inte annat så strider det ju mot FN:s konvention om de mänskliga rättigheterna och kanske till och med mot barnkonventionen, om jag inte har helt fel för mig.
  • Anonym (nej)
    Amanda84 skrev 2014-01-13 15:43:29 följande:
    Fast vad jag förstår så måste alla som är födda i Sverige ha ett förnamn och ett efternamn. Att gå namnlös hela livet kan väl knappas vara lagligt? Om inte annat så strider det ju mot FN:s konvention om de mänskliga rättigheterna och kanske till och med mot barnkonventionen, om jag inte har helt fel för mig.
    Man kanske får heta "Namnlös" i passet? Flört Grejen är väl att det inte ens händer att föräldrar vägrar ge barnet ett namn i längden, så det finns kanske inga ordentliga regler för hur det skulle gå till om det mot all förmodan skulle hända. Myndigheterna väljer inte ett slumpmässigt namn i alla fall.
  • fluu

Givetvis inte.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Amanda84
    Anonym (nej) skrev 2014-01-13 15:48:50 följande:
    Man kanske får heta "Namnlös" i passet? Flört Grejen är väl att det inte ens händer att föräldrar vägrar ge barnet ett namn i längden, så det finns kanske inga ordentliga regler för hur det skulle gå till om det mot all förmodan skulle hända. Myndigheterna väljer inte ett slumpmässigt namn i alla fall.
    Du hade rätt! Man blir utan förnamn!

www.skatteverket.se/download/18.d1afd3103d689ac2a80002259/780901.pdf

Svar på tråden borde nyfödda få namn tilldelade slumpmässigt från ett register?