• MorUggla

Kan detta vara ett missfall? Ser ni några konstigheter?

Jag var på ett tidigt UL förra torsdagen, mannen och jag hade förväntat oss att få se ett litet pickande hjärta.

Men tråkigt nog så fanns det inte några hjärtslag, och det lilla fostret på 5 mm. beräknades endast vara i vecka 6 + 0.  Har fått en ny tid för UL den 23/1.

Vet ni hur vanligt det är att hjärtat inte slår alls i vecka 6 +0? 

Bifogar en bild från skärmen på hur det såg ut  i livmodern.

Hoppas på det bästa just nu, men kan i bakhuvudet inte sluta oroa mig för ett missfall heller... Någon som har erfarenhet/kunskap om något liknande fall?

• Svar på tråden Kan detta vara ett missfall? Ser ni några konstigheter?
  • Fördärvad

Jag var på vul i v 7+0 och då såg man inget hjärta, en vecka senare i 8+0 syntes det ordentligt. Ägget kan ju fäst senare osv.

• The Fugly

Vi såg i 6+2 med vårt första barn men barnmorskan sa att hade vi bara kommit en dag tidigare så hade vi kanske inte sett några hjärtslag alls och att man därför vanligtvis vill vänta till närmare 8+0 innan man tittat. Så det är nog inte så konstigt att ni inte såg, verkar vara många här på FL som sett först senare.

• Jag är bara jag

Hjärtat slår efter 21 dagar,men syns kanske inte förrän v.8,därav många gynläkares/klinikers avrådan från tidigare VUL än så. 

• Dohgon

jag såg bebisens hjärta i 5+5 men det är fruktansvärt ovanligt att man ser någonting alls då egentligen.
    men den 23 är du ju mer än 7 fulla veckor och då bör ni kunna se något, om inte annat så ser ni om det växt eller inte sen dess =)

• MorUggla

Tack för era svar The Fugly, jag är bara jag och Dohgon! Det lugnade mig något enormt.

Någon som vet hur ser fosterhinnan ser ut i förhållande till fostret (och eventuellt gulesäcken) uppe till höger? Är den inte lite för stor?

• Dohgon

har en bild från mitt vul 5+5 och man ser en liten prick som är fostret bara där =) så tror säkert det ser ut som det ska.
    men trodde ni att ni var längre gångna än 6+0? hur långt i så fall?

• Bigarreaux

Jag gjorde ul med andra barnet i v.6+3. Såg tydligt hjärtslagen. Barnmorskan var tydlig med att det ÄR ovanligt att se så bra så pass tidigt. Hoppas det går vägen för er!

• MorUggla
    Dohgon skrev 2014-01-13 20:54:53 följande:
    har en bild från mitt vul 5+5 och man ser en liten prick som är fostret bara där =) så tror säkert det ser ut som det ska.
    men trodde ni att ni var längre gångna än 6+0? hur långt i så fall?

Vilken härlig känsla det måste vara att få se det där lilla hjärtat picka!

Min barnmorska  och vi trodde att vi åtminstone var gångna i vecka 8. Kan vara så att utvecklingen har stannat av i vecka 6... 

Nu är det ju så att nästan alla mina graviditetssymtom också har försvunnit. Inga ömma bröst, inget illamående, inga flytningar, och mindre aptit. Det känns som en lång väntan det här... Att inte veta tar nästan all min energi.

• MorUggla
    Bigarreaux skrev 2014-01-13 20:59:14 följande:
    Jag gjorde ul med andra barnet i v.6+3. Såg tydligt hjärtslagen. Barnmorskan var tydlig med att det ÄR ovanligt att se så bra så pass tidigt. Hoppas det går vägen för er!

Tack, det hoppas jag med! Verkligen. 

UL barnmorskan misstänkte att fostret kan ha stannat av i utvecklingen i vecka 6. Det fanns inga som helst hjärtslag. Men... hoppet är det sista som dör ut. Obestämd

• Bigarreaux
    MorUggla skrev 2014-01-14 14:24:37 följande:

Tack, det hoppas jag med! Verkligen. 

UL barnmorskan misstänkte att fostret kan ha stannat av i utvecklingen i vecka 6. Det fanns inga som helst hjärtslag. Men... hoppet är det sista som dör ut. Obestämd

Jag kan tillägga att jag gjorde det ultraljudet hos Ultraljudsbarnmorskorna, de har ju de snajdigaste modernaste apparaterna och mycket gedigen erfarenhet av ultraljudsundersökningar.. Jag menar alltså, återigen, det hör inte till absoluta vanligheter att se så bra i v.6+3.

Det händer ju definitivt att man missar hjärtljud i riktigt tidig graviditet, för att sedan finna dem någon/några veckor senare.. Får hoppas det är något sådant i ert fall.

Förstår att ovissheten är plågsam.
  • MorUggla
    Bigarreaux skrev 2014-01-14 16:31:34 följande:
    Jag kan tillägga att jag gjorde det ultraljudet hos Ultraljudsbarnmorskorna, de har ju de snajdigaste modernaste apparaterna och mycket gedigen erfarenhet av ultraljudsundersökningar.. Jag menar alltså, återigen, det hör inte till absoluta vanligheter att se så bra i v.6+3.

Det händer ju definitivt att man missar hjärtljud i riktigt tidig graviditet, för att sedan finna dem någon/några veckor senare.. Får hoppas det är något sådant i ert fall.

Förstår att ovissheten är plågsam.
    Jag gjorde också ultraljudet hos Ultraljudsbarnmoskorna. 1 vecka kvar nu till nästa... får hålla ut lite till!
  • Dohgon
    MorUggla skrev 2014-01-14 14:20:48 följande:

Vilken härlig känsla det måste vara att få se det där lilla hjärtat picka!

Min barnmorska  och vi trodde att vi åtminstone var gångna i vecka 8. Kan vara så att utvecklingen har stannat av i vecka 6... 

Nu är det ju så att nästan alla mina graviditetssymtom också har försvunnit. Inga ömma bröst, inget illamående, inga flytningar, och mindre aptit. Det känns som en lång väntan det här... Att inte veta tar nästan all min energi.

fast ni vet inte med säkerhet att du hade gått 8 fulla veckor? då finns det ju fortfarande hopp =) hoppas att det ser bra ut till veckan!
    när jag åkte på vul i 5+5 så visste jag inte alls hur långt gången jag var då jag inte var säker på senaste mens och den hade varit lite konstig. hade blödningar hela tiden från v 5+0 till 7+2 var på vul igen i 7+5 för att kolla att det såg bra ut och ingen fara alls då. nu väntar jag på KUB =)
  • Bigarreaux
    MorUggla skrev 2014-01-16 13:53:51 följande:
    Jag gjorde också ultraljudet hos Ultraljudsbarnmoskorna. 1 vecka kvar nu till nästa... får hålla ut lite till!
    Jaha.. Ja, de brukar ju kunna se det mesta..

Men som sagt, kanske kanske att du ändå inte är så långt gången som du trott..? Hoppas.
  • MorUggla
    Bigarreaux skrev 2014-01-17 09:18:02 följande:
    Jaha.. Ja, de brukar ju kunna se det mesta..

Men som sagt, kanske kanske att du ändå inte är så långt gången som du trott..? Hoppas.
    Tyvärr var det ett MA. :( Får hoppas på bättre tur nästa gång.
  • The Fugly
    MorUggla skrev 2014-01-24 14:44:15 följande:
    Beklagar TS! Hoppas ni snart får chansen igen och att det går bättre då!
    Ever stop to think, and forget to start again?
  • Bigarreaux
    MorUggla skrev 2014-01-24 14:44:15 följande:
    Så himla tråkigt

Missfall (och i synnerhet MA) är ett jä*la sk*t!
  • MorUggla
    The Fugly skrev 2014-01-24 14:49:42 följande:
    Beklagar TS! Hoppas ni snart får chansen igen och att det går bättre då!
    Tack!
Svar på tråden Kan detta vara ett missfall? Ser ni några konstigheter?