• Zara Z

Förbannade klasskassa och skolresa !!

Jag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket innebär att vi måste få in otroliga 226 000 kronor till klasskassan för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan. Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

ZaraJag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket ger 226 000 kronor för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan.Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

Zara

• Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!
  • Lindsey Egot the only one

Man kan ju sätta sig ner och kolla fonder och söka ur dom. Tex ska deglar en studieresa till Rom så kanske de kan söka stöd för det. Men då måste de även ha en studieplan för resan tex museum, besöka Vatikanstaten osv

Min brorsdotter ska till Argentina med sin klass i studieresa och de har fått pengar från nån fond. De ska arbeta/göra studiebesök på ett barnhem/förskola och sedan ska de bo hos sin lärares släkt (hon är från Argentina) de läser iof barn och fritid på gymnasienivå. Men det finns ju massor av olika fonder man kan söka ur. Man måste bara hitta dom.

• Maria S

Tycker det låter helt vansinnigt med de summorna. Över 200000 kr! Herregud! Jag tycker oxå att det har gått till överdrift det här. Köpa korv som man inte gillar, godis som är både dyrt och onyttigt.... hade jag varit i din situation så hade jag tagit ett snack med läraren om att inte vara så "på"! Verkar ju som om han själv vill ha en betald semester på arbetstid?!

Ett litet tips ska jag ge! Min dotters klass har sålt något som heter Tvättmästarn, det är såna grejor som man ändå behöver och bra kvalitet och vettiga priser. Det tjänade 22000 kronor men det viktigaste av allt var det som köparna sa " vad skönt att inte köpa bara för att vara snäll". Sen tjänar de pengar på det efterhand som det kommer in beställningar. Har varit riktigt lättsålt. Min dotter "knackade dörr" och drog in 2500 kronor till klassen själv på 4 timmars arbete.

Sen var det en av klasskompisarnas pappor som hade lantbruk som lovat att skänka 1000 kilo morötter som de skall sälja på torget.....

Men de skall INTE dra in 200000 kr! Tack och lov!

• aefsedf

HUR TÄNKER DOM !!!!
    vi går i 5an och till och med vi har sålt olika saker i 1 år och har fått ihop ca 9000kr  (vi var 24 individer som kämpade)  vi undrar hur 1 barn kan samla ihop till över 8000 var jag tycker att du borde komma till klassen dom går i och bärrätta vad du tycker om detta

• Sedna

Det är ett jätteproblem det där, att de tongivande föräldrarna bestämmer en massa saker som de andra inte vågar säga nej till. Och trots att det är förbjudet för skolor att samla in pengar, så kommer de runt det genom att det - på papperet - är föräldrarna som samlar in pengarna enligt en "frivillig" överenskommelse. Jag tycker att skolorna borde sätta stopp! Klasslärarna vet ju för det mesta om vad som sker! Kommunerna och Skolverket borde också ta itu med oskicket!

• Mooomin

Men är det ett tvång att följa med? Jag gjorde inte det minns jag..

• jahele

Har inte läst hela tråden så kan hända att detta redan sagts, men det är ju för det första olagligt att samla in sådana summor eftersom skolan ska vara gratis och familjens ekonomi inte ska spela någon roll. 

För det andra, jag är förvånad att detta med klassresor fortfarande lever kvar, det är så otroligt otidsenligt och jag har genom alla år (som elev, förälder, jobbat i skola samt pratat med vänner och bekanta) varit med om/hört så extremt mycket mer negativt än positivt om dessa klassresor. Tycks bara vara så att man gör "som man alltid gjort" utan att tänka efter själva.

Det som många elever skulle behöva, istället för att ränna runt och störa grannar med att sälja saker som ingen vill ha (så att föräldrarna sedan ändå får betala för allt...) är ju att fokusera på skolan, att bli godkända i alla ämnen, nå så långt de kan och lägga en bra grund för framtiden. Den tid som blir över sedan tid lagts på skolarbete, ska väl ungdomarna få ha ledigt, vila, vara med kompisar, syssla med sina fritidsintressen och träffa familjen?? Hur har dessa klassreseförespråkare tänkt att redan stressade ungdomar ska hinna med allt? Eller ska de strunta i skolan, sina vänner, familj eller fritidsintressen för att gå runt och sälja äckliga bullar eller strumpor som ingen vill ha? 

De som skriker högst på föräldramöten om att barnen ABSOLUT ska ha "sin" klassresa, är enligt min erfarenhet totalt socialt inkompetenta människor som inte tycks vara kapabla att skapa sitt eget vän-nätverk utan de tar denna slumpvis ihopsatta klass och tvingar på dem deras idéer och sociala närvaro. De flesta reser ju hellre med sin familj eller några få vänner än en hel grupp. Blir ändå oftast väldigt grupperat när det är skolresor, mer bråk än sammanhållning. Har inte de som vill tvinga på andra sin närvaro (via klassresor) förmåga att hitta egna vänner eller familj att resa med?

Nej, detta med klassresor är överspelat, inte minst även för att det är så vanligt nuförtiden att byta skola. Ska man slita med att samla ihop pengar i flera år för att sedan flytta till en annan skola och inte få följa med på resan? Eller åka snålskjuts då på det den nya skolan samlat ihop? Nej, det blir bara bökigt och krångligt detta, en kvarleva från en svunnen tid och inte en positiv sådan. Låt eleverna fokusera på vad skolan är till för - skolarbete, och tiden som är över låt dem ta det lugnt med vänner och familj eller satsa på sitt fritidsintresse istället för att tvinga på grannar gamla bullar

• legomum

Jag vet att r sonen åkte med spanskaklassen till spanien en weekend så betalade vi föräldar 500 spänn +del av mat och fickpengar. Var inte ens någon försäljning av koev eller kakor.

Skolan sökte stipender för hela resan.

Samma sak för italenresan och englandsresan.

• Anonym (Kommenterar ändå)

Nu är det här en gammal tråd, jag råkade bara få upp den när jag sökte på något helt annat, men jag vill svara ändå. Jag fullkomligt HATAR denna typ av kvinnor (ja det är alltid kvinnor) som alltid ska vara klassmammor, och som ser som sin mission i livet när de nu en gång har fått lite makt någonstans, att hitta på "roliga" aktiviteter på fritiden som kostar pengar och som nästan ingen annan än de - och ibland deras egna barn - tycker ÄR roliga. Säger man ifrån så får man höra: "LITE kan du väl ställa upp för ditt barn!" Fast detta inte är något som mitt barn vill göra heller. 

Vi hade sådana kärringar bland föräldrarna i min egen grundskoleklass, och långt senare när mina barn började skolan fanns deras dubbelgångare bland föräldrarna i samtliga mina barns klasser också. Det verkar vara en naturlag...

Det finns hur många argument som helst emot klassresor: 

- det tar upp tid som borde läggas på skolarbetet respektive elevernas fritt valda fritidsaktiviteter och kamrater

- det kostar pengar, för i slutändan brukar det bli föräldrarna som får betala ändå. Man vet inte vilken ekonomisk situation familjerna är i, det är OFÖRSKÄMT att komma med sådana krav - avgiften som måste betalas till klassresan (plus utrustning, ibland ska det även vara tält, sovsäckar, liggunderlag, ryggsäckar...), entrér till nöjesfält, museer o.s.v. kan mycket väl vara det som knäcker en viss familjs ekonomi. För något som deras barn kanske inte ens vill vara med på, utan helst hade velat slippa

- för barn som är utanför i klassen blir det ett rent lidande. De ska då gå för sig själva på resmålet, sitta ensam på bussen, sova ensam i ett tält/rum eller tilltvinga sig att få sova med några i ett tält eller rum ("vi vill inte ha honom - ni vår ta honom"); det kan bli  förnedrande scener som individen aldrig glömmer under sin livstid. Detta är för övrigt ett stort problem även vid de grupparbeten som lärarna envisas med utan att tänka sig för, men vilka som ska dela tält/rum på skolresan är mycket större och mycket värre - det allra värsta för en ensam unge

- det finns även barn som sängväter, som pratar i sömnen, som inte kan somna utan sitt gosedjur, som är mörkrädda, som har svår hemlängtan, som tar någon medicin som de inte vill att klassen ska veta om, men som blir svår att smussla med på skolresan. Tiden fram till skolresan då de ska samla in pengar till  något de har ångest för, blir som förr i tiden när barn skickades att samla ris till sin egen rygg...

Kort sagt: det finns hur mycket problem som helst med skolresor. Jag fattar inte ens hur de fortfarande kan förekomma? Även när det gäller detta har friskolorna varit en välsignelse, för där kan man ta reda på i förväg vilken policy de har - om de tillåter skolresor och klasskassor eller inte, och välja en till sitt barn som inte gör det

EllisBell skrev 2014-01-14 18:50:57 följande:

Louise: De har ju 2,5 år på sig att få in pengarna. Och grejen med sånt här är ju att man hjälps åt. Tex kan man fixa loppis, ordna disco för yngre barn baka och sälja etc. Alla behöver inte göra allt men alla kan göra något, det de är bra på. Och alla pengar är gemensamma och går in i klasskassan.

Ja men fattar du inte att det finns barn som inte vill tillbringa en enda timme mer än nödvändigt med sina klasskamrater? Hört talas om mobbning t.ex.? Och här ska de alltså i flera år tillbringa ytterligare tid med sina plågoandar för att samla in pengar till något som de har magont för flera år i förväg...

Jag var den ungen. Jag var livrädd för klassresan i 6:an, jag hade ångest för den hela mellanstadiet, men två kärringar (klassmammor) drev på. Det SKULLE vara skolresa för DET HÖR TILL. Till slut berättade jag för min mamma och hon bokade en resa till Mallis för henne och mig samma vecka, så att jag skulle ha något att skylla på och slippa åka på skolresan. Men pengarna som jag samlat in fick jag aldrig tillbaka. Det var också kymigt, för de pengarna kunde jag ha behövt bättre. 

Sedan i 7:an blev det lägerskola med samma klass, och den kom jag inte undan. Vi skulle tälta och paddla kanot. Då blev det "aktion till lägstbjudande" när jag inte hade någon självklar kamrat att paddla med eller dela tält med. Alla sa typ att "vi vill inte ha henne" och detta fick de göra helt öppet. Ingen vuxen sa ifrån, varken klassföreståndaren eller gymnastikläraren som var med eller representanten från företaget som arrangerade "vildmarksupplevelsen". Det slutade med att jag fick paddla och dela tält med klassföreståndaren! DEN förnedringen önskar jag ingen tonåring... Gråter 

Jag känner nästan att den här frågan är ett lackmuspapper. Man kan skilja agnarna från vetet med den. Om man t.ex. tar upp de problem med skolresor för vissa barn/ungdomar som jag nämnde i inläggen ovan, med någon, och får svar som "bara för att det finns en eller två som har speciella problem i en klass, så kan man inte förbjuda allt som är ROLIGT för alla de andra"... så vet jag vad den personen går för. Och fasar ut den ur mitt liv om jag bara kan. 

kaffeamanda skrev 2014-01-14 12:50:33 följande:
    I vår kommun kan man söka pengar om det är så att nån i klassen inte har råd att följa med.
    Men fattar du inte hur förnedrande det är? För "diskretion" brukar inte direkt vara ett honnörsord i sådana här sammanhang, utan alla i klassen kommer att få redan på det. 
  • Anonym (.)

Ambitiöst men det låter inte som att det var någon vuxen i rummet när beslutet togs. Några brasklappar:

Det är kutym att bjuda klasslärare/mentor trots att de inte har något ansvar för att bidra till planeringen. 

Skolan är inte skyldig att ge en minut av lektions- /mötestid till planering av klassresa.

Alla som ska med behöver få ledighet beviljad och beroende på kommunens regler kan det innebära att alla i klassen måste  avstå andra resor sista läsåret.

Det är smaklöst att neka deltagande även om olika elever tjänat olika och det gör de alltid.

Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!