• Sessan03

Magsjuk bebis-när bli bättre?

Min lilla tjej som snart är 2 1/2 månad drabbades (med resten av familjen) av magsjuka vid nyår.
    Det var verkligen jättetufft för oss alla, men efter tre dagar så var vi alla helt friska igen förutom hon. 

Hon kräks inte längre men har kraftig, grön diarré. Byter bajsblöja ca 1 gång i h dygnet runt.
    Så här har det alltså hållit på nu i mer än 2 veckor.
    Pratade med BVC och enligt dem så är det bara att vänta ut det. Hon sa att eftersom bebisens tarmar är så omogna så kan det sitta kvar i veckor. 
    Kan man lita på det?
    Någon som vart med om samma?

Det känns så himla frustrerande att se henne, hon är trött och det verkar som att hon har ont i magen också.
    Hon gnäller och krystar varje gång...

Kan tillägga att hon helammas, får semper magdroppar och har trots detta gått upp i vikt. 

• Svar på tråden Magsjuk bebis-när bli bättre?
  • kossamu

Japp du kan lita på vad BVC säger. Min dotter tog också väldigt lång tid på sig innan hon blev helt återställd efter magsjukan.

• emmisss

Jag antar att BVC undersökte henne oxå!?

kolla allmäntillståndet, äter hon bra mm
    Men blir hon slö,dåsig, hög feber, så kan det kanske vara en bra ide att åka till akuten, dom blir så lätt uttorkade de små...

Rotavirus påverkar inte stora barn och vuxna men så små kan det påverka rejält! Om det är det ni fått?

• emmisss

Men är hon pigg mellan varven och äter bra så är det nog bara att vänta ut...

• Sessan03

Jo hon blev undersökt av sköterskan men tycker mest att hon utgick från att min dotter gått upp bra i vikt. Så eftersom vikten stadigt går uppåt så tyckte hon att det var normalt.
    Själv tycker jag det är jobbigt eftersom hon verkar ha ont och hon är tröttare än vanligt. Vaknar till för att äta och så men hon orkar inte vara vaken mer än 1 timme, så hon sover i stort sätt hela tiden.
    (Också detta normalt enligt bvc)

• Fjärilslarv

vätskeersättning kanske?

• pigglet

Eftersom hon till och med lyckats gå upp i vikt (!) så är det säkert ingen fara. Då får hon i sig tillräckligt, och det stannar dessutom kvar så länge i kroppen att hon hinner tillgodogöra sig näringen. Perfekt.

När de var små hade de ofta diarré i 2 veckor. Det var visst "helt normalt". Så länge de kissar så har de inte blivit uttorkade och det är bara vänta ut det.

Man kan testa att ge Sempers magdroppar.

Svar på tråden Magsjuk bebis-när bli bättre?