• Anna J01

Avskyr BVC! Finns det något allternativ?

Jag har 2 barn och väntar det tredje.
    Har gått till BVC med båda barnen och med första så brydde jag mig inte så mycket om deras trångsynthet, oengagemang och okunskap. Mycket för att jag själv inte visste men också för att vi aldrig hade några problem.
    Med andra barnet fick jag förlossningsdepression och sonen hade extrema problem med matvägran och förstoppning.
    Jag vart till slut helt uppgiven och förtvivlad över bvc's agerande (eller icke agerande) och blir nu fortfarande 2 år senare så arg när jag tänker på det att jag inte vet var jag ska ta vägen.
    Ett av problemen var att det aldrig gick att få tag i någon och sen tog det över en vecka!! Innan nån ringde upp. Trots desperata meddelanden på telefonsvararen.
    Ex när sonen hade sån förstoppning att han börjar spy och få feber så ringer hon upp 8 dagar senare och säger "Ja du hade visst ringt om någonting.." Vi hade självklart vänt oss till annan vård långt innan dess.
    Försökte såklart byta bvc men ingen svarar och ingen ringde upp. Då gav jag upp. Känns som att det är likadant överallt.

Å jag blir helt tokig!!! Dom stirrar på sina kurvor från stenåldern och kan inte se utanför sin pyttelilla box. Dom sprutar in vaccin utan att ens fundera över det eller fråga om man ens vill vaccinera...

Nu när jag är gravid för tredje gången har jag sån ångest och vill inte gå dit.

Finns det något alternativ????
    Jag vill ändå att mitt barn ska kontrolleras om ni förstår vad jag menar.

Såg att det finns antroposofisk bvc på rosenlunds sjukhus, vilket lät intressant. Hittade dock nästan ingen info alls om det men ganska myket kritik..

• Svar på tråden Avskyr BVC! Finns det något allternativ?
  • Eleonor01

Kan man inte bara gå till vanliga vårdcentralen? Det e väl fritt vård sökande ?!?! :)

• JAG är BÄST

Du bestämmer ju som förälder om ditt barn ska vaccineras mot något. Å du kan ändå gå dit å väga å mäta själv och bokföra in allt i boken.

• Dixie

Var bor du? Har sett en del privata BVC, kan tänka mig att de är mer "serviceminded"??

• Whitetrash86

Har du tänkt på att kanske byta BVC? Alla är ju inte likadana... 

Vård är ju frivillig och man kan gå till en vanlig VC.

• Natulcien

Jag förstår dig. Många BVC-sköterskor är väldigt opålästa och dåligt uppdaterade. Vårt BVC var inget undantag. Gav konstiga råd och hummade lite.
    Men jag läste själv det jag behövde veta. Gick dit för att väga och mäta. Andra frågor tog jag reda på själv.

• lennartsdotter

Byt vårdcentral? Låt bli att gå öht? Väga och mäta kan man göra hemma och vill man vaccinera kan man väl vända sig till vilken mottagning som helst.

• Anna J01
    Natulcien skrev 2014-01-14 20:53:46 följande:

Jag förstår dig. Många BVC-sköterskor är väldigt opålästa och dåligt uppdaterade. Vårt BVC var inget undantag. Gav konstiga råd och hummade lite.
    Men jag läste själv det jag behövde veta. Gick dit för att väga och mäta. Andra frågor tog jag reda på själv.

Ja precis så har det blivit. Går dit och nynnar nån trevlig låt i huvudet.
  • Anna J01
    Whitetrash86 skrev 2014-01-14 20:21:58 följande:

Har du tänkt på att kanske byta BVC? Alla är ju inte likadana... 

Vård är ju frivillig och man kan gå till en vanlig VC.

Kanske var lite vimsig i trådstarten.

Jag försökte byta men fick inget svar på den andra mottagningen heller. Dom ringde heller inte upp så då gav jag upp att försöka.

Fick känslan av att det är likadant överallt.
  • Anna J01
    JAG är BÄST skrev 2014-01-14 20:18:27 följande:

Du bestämmer ju som förälder om ditt barn ska vaccineras mot något. Å du kan ändå gå dit å väga å mäta själv och bokföra in allt i boken.

Jag vill vaccinera barnen mor allvarliga sjukdomar och jag vet att all vaccinering är frivillig. Det som irriterar mig är att jag inte en enda gång har blivit tillfrågad eller informerad. Bara fram med sprutan och "nu är det dags för 3 månaders sprutan" typ.
  • Anna J01
    Dixie skrev 2014-01-14 20:20:02 följande:

Var bor du? Har sett en del privata BVC, kan tänka mig att de är mer "serviceminded"??

Bor i stockholm. En bit söder om stan.

Jag är inte alls säker men jag har för mig att min bvc är privat. Vårdcentralen är det i alla fall så jag tror tyvärr inte att privat alltid = bättre..
  • glassen

Tycker absolut du ska byta BVC. Även om du har haft otur så är inte alla BVC dåliga. Vet inte hur många som finns runt dig, men kolla upp vilka alternativ som finns. Du kan ju ringa runt och höra hur de svarar så får du säkert en känsla för vilken som är bra.

• hghg

Byt BVC eller sköterska. Men, BVC hanterar frågor kring barns utveckling. De hanterar inte barns sjukdomar även om de säkert kan svara på frågor. BVC undanber ju sig t.ex barn som är förkylda eller smittar på annat sätt. Om barnet är förstoppat är det VC man ska ringa, inte BVC.

• Kattflickan

Antroposofiskt BVC???? Inte undra på att de fått kritik, låter som humbug för mig.

Ha inte så höga förväntningar. Gå dit och väg/ mät och ta annars hjälp från vanliga vården och googla svar. Jag har låga förväntningar och då blir jag inte heller besviken

• Anna J01
    hghg skrev 2014-01-16 11:02:53 följande:

Byt BVC eller sköterska. Men, BVC hanterar frågor kring barns utveckling. De hanterar inte barns sjukdomar även om de säkert kan svara på frågor. BVC undanber ju sig t.ex barn som är förkylda eller smittar på annat sätt. Om barnet är förstoppat är det VC man ska ringa, inte BVC.

Nej det förstår jag också. Bvc kan inte behandla ett sjukt barn men dom kan och bör däremot boka in tid med barnläkare om det behövs.

Just i vårt fall var ju förstoppningen ihållande och då vill man ju gärna ha råd om kost och sånt. Och till exempel tips om när det är dags att åka in akut.

Deras kostråd var att fortsätta propsa på gröt och välling vid 6-8 månader trots att det var det som orsakade problemet från början.
  • mammalovis

Det låter som att du har hamnat väldigt snett i systemet. Sedan kan jag av erfarenhet säga att det är ju enorm skillnad på vilket bemötande man får av olika bvc-sköterskor, även på samma ställe.

Byt tills du hittar någon du trivs med.

• lillan72

Håller med. Tycker min bvc är natta, urgammal ssk som bara lever i sin box och sina kurvor och är inte det minsta flexibel. Som tur är klarar vi oss bra utan de ordinarie besöken då jag är spec.ssk och min man är spec.läk.

Viktigt att minnas är att bvc bedriver barnhälsovård- inte barnsjukvård. Är barnet sjukt ska man söka till barnmottagning/alt vårdcentral. Du kan ringa sjukvårdsrådgivningen och fråga vilken barnmottagning som tillhör din bvc! Ofta har de även jouröppet kvällar/helger. Ja, barnmottagningarna menar jag.

• Anna J01

Tack för alla svar!!

Har inte riktigt tänkt på det där att man ska kontakta annan sjukvård när barnen är dåliga.

Har någ lite tagit för givet att det är bvc man ska prata med först och sen "slussas" man vidare.

Visserligen säger dom ju hela tiden att man ska höra av sig om det är nåt och till och med närakuten frågade nästan irriterat varför vi inte vänt oss till bvc den där gången sonens förstoppning blev riktigt illa..

Aja. Har nu bestämt mig för att jag i alla fall ska byta bvc och sen inte ha några förväntningar. Tänker inte gå mer än jag anser nödvändigt bara för att dom säger att man "ska"

• Bling1975

Vi bytte BVC och vår nya är toppen.

Men jag skulle nog inte använda BVC för "akuta" saker. Då kan man söka på vanliga VC istället där det alltid finns läkare. BVC är för mig inte sjukvård utan mer tips och råd vid behov samt lite förebyggande kontroller och vaccinationer. Givetvis kan man passa på att ta upp funderingar på läkarbesöken också. Vi fick t ex bra hjälp med dotterns allergi mot mjölkprotein.

Svar på tråden Avskyr BVC! Finns det något allternativ?