• Anonym (nallelina)

Leker med gosedjur efter sorgen!!! skäms : (

efter att ha förlorat en jag älskar mycket I oktober hittade jag en nalle I mitt föräldrarhem och den sov jag med som  liten, sedan dess sover jag med den och leker" med den (pratar med den och för den och bäddar om den osv)  o kan inte sova utan den

jag är 27 år, bör jag söka hjälp eller är det en normal reaction vid sorgen o varför??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-15 06:30
    alltså jag har inte lekt med gosedjur sen jag var liten o började I oktober efter förlusten o sorgen, först sov jag bara med den men sen efter några veckor börja jag prata med den o behandlar den nästan som om den levde o va ett djur eller så

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-15 06:48
    I övrigt lever jag som vanligt och den har hjälpt mig att klara vardagen efter sorgen. nallen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-15 06:52
    ps jag lägger inte så mycket tid men sager godmorgon, stoppar om den och sover med den...

• Svar på tråden Leker med gosedjur efter sorgen!!! skäms : (
  • Anonym (nallelina)

nån mer som känner igen sig? känns som jag är ensam  om detta I hela världen, känns sååå  pinsamt, ingen mer än min kille vet

• Anonym (nallelina)

kan jag fortsätta eller är det dåligt för mig? känns som nallen hjälper mig I sorgen på nåt vis

• Anonym (nallelina)

ingen? : (

• Anonym (snart 3 barnsmor)

Jag har inga erfarenheter av det men tror nog du ska aöka upp en psykolog å få prata inte för den saken att du pratar å vårdar en nalle utan för att det alltid är bra att få prata av.sig efter å under sorgearbetet lycka till

• augustisten

Det är inget att skämmas för och helt normalt, men känner du själv att det blir jobbigt - som en tvångstanke - tycker jag du ska prata med någon.

En god vän till mig som förlorade sin pojkvän hade också under lång tid efteråt ett gossedjur på samma sätt som du. Det är över tio år sedan nu och den hänger fortfarande kvar och är viktig för henne men inte på samma sätt. Den sitter på hennes säng och mina ungar vet att de ska vara rädda om den.

Ta hand om dig. Sök hjälp om du behöver.

• Anonym (nallelina)

alltså jag klarar  sorgen förvånansvärt bra, med hjälp av nallen, den blev en trygghet o tröst o jag lever som vanligt I övrigt

• Anonym (nallelina)

för mig känns det inte konstigt eller egentligen som problem, utan mest bara skönt men pinsamt, men det känns som ALLA andra skulle tycka jag var helknäpp om de visste

• Chocoholica

Folk behöver inte veta om du inte vill. Alla har olika sätt att hantera sorg. Du gör det på ditt sätt och du är inte konstig.

Anonym (nallelina) skrev 2014-01-15 06:51:09 följande:
    för mig känns det inte konstigt eller egentligen som problem, utan mest bara skönt men pinsamt, men det känns som ALLA andra skulle tycka jag var helknäpp om de visste

I'd give up chocolate but I'm no quitter
  • Anonym (ts igen)

tack för fina svar, men jag känner mig lite konstig, ibland känns det som jag leker att nallen är den som är ledsen och att jag är den som tröstar den, killen tycker jag ska skaffa ett riktigt djur istället, är det en bra idé? (vi vill inte ha barn än på  några år)

• Irie

Alla sätt att hantera en kris är okej så länge det inte skadar personen eller omgivningen. Det är en naturlig reaktion när livet gör ont att vi längtar tillbaka till barndomens trygghet,och i ditt fall låter det som om du gör det igenom att söka den tryggheten i ditt gamla gosedjur..

• Anonym (ts igen 2)

hej, tack, så är det nog, jag kände att det vore skönt att bli ett barn igen utan sorger o bekymmer o kan få lite av det I min nalle, hmmm, tank vad en liten nalle kan betyda egentligen

har ju faktiskt sett manga idrottsmän som hardet som maskotar, hehe, helt öppet 

Svar på tråden Leker med gosedjur efter sorgen!!! skäms : (