• nikolean900

Förskola bara ibland

Jag har en fråga, jag väntar barn och jag har tänkt studera när vårt barn blivit lite äldre. Jag kommer dock studera på distans men ha längre praktikperioder på ca 5 veckor 1-2 ggr per år. 

Min man kan inte ta ledig så länge pga han är ansvarig på sitt arbete så min fråga är går det att ha sitt barn på förskola bara 1-2 månader om året?

Finns det annars något annat alternativ?

• Svar på tråden Förskola bara ibland
  • Duckan

Nej, du måste nyttja platsen mer än så för att få ha den kvar.

• Duckan

Annat alternativ är barnflicka de veckor du ska vara borta.

• Evm

Barnet får gå på fsk när du "bara" pluggar också, du kommer ju ha tentor och sånt tex så ha barnet där ibland de andra veckorna också och mer veckorna du har praktik. Studerar du på heltid

• En blå giraff

Om du ska studera 100 % behöver du troligen ha barnomsorg hela tiden. Och även om du inte behöver det så kan du väl nyttja platsen 15 timmar/vecka eller så. Man kan inte ha en dagsiplats bara ibland.

• nikolean900

Tack för alla svar, hur är det med tider på förskolan?

Måste man lämna och hämta speciella tider eller kan man få anpassa det efter sitt egna schema?

T ex lämna 12 och hämta 17 en dag och en annan dag lämna 8 och hämta 12?

Vill ta reda på så mycket som möjligt.

• Litet My

Hos oss har 15 timmarsvarnen fasta tider och de som jobbar/pluggar väljer tider själv. Nu vet inte jag hur gammalt ditt barn men överlag är det bra med kontinuitet, för små barn blir det annars som en nu jobbig inskolning om man har för långa uppehåll.

Svar på tråden Förskola bara ibland