Att vara "bonusmamma" när man ogillar barn...
Nybliven medlem som läst här i forumet under många år, men först på senare tid börjat intressera mig för denna avdelning, av förekommen anledning.. Blev nämligen bonusmamma för ca 1 år sedan.
Jag har alltid ogillat barn. Att "hata" känns fel att säga men har verkligen aldrig känt det minsta för barn jag träffat, aldrig heller ens tänkt tanken på att skaffa egna barn. Tycker bebisar är fula och har aldrig fått "moderskänslor" för något barn på samma sätt jag kan få för djur t.ex.
Så för drygt ett år sedan träffade jag mannen med stort M, och trots att jag levde i ett lyckligt äktenskap beslöt jag mig för en framtid tillsammans med honom, trots det faktum att jag fick två ungar på köpet. Lyckat beslut? Nej.
Mina vänner skrattade åt mig när jag, som alltid sagt att jag ALDRIG ska ha barn, nu plötsligt är styvmor till två. Kan inte fatta det själv heller.
Det är fråga om två flickor (3 och 10 år, olika mammor). 10-åringen och jag har en riktigt bra relation, hon är så pass empatisk, förståndig och "lillgammal" så vi har riktigt roligt ihop (speciellt då vi gaddar ihop oss mot sambon).
3-åringen däremot kan jag inte alls med.. Hon uppför sig faktiskt också bra för att vara i den åldern, även om lite trots nu och då skiner igenom givetvis, men lyder för det mesta och kan underhålla sig själv och så. Men jag känner ändå stor avsmak för henne. Tro mig, om jag kunde ändra dessa känslor skulle jag göra det, men jag kan inte..
Har ofta dåligt samvete för att hon kommer att minnas mig som den där elaka styvmorsan.. OBS, jag är på inget sätt elak mot henne, men jag märker ju själv att hon märker jag håller en viss distans, även om jag försöker bete mig naturligt...
3-åringen är här varannan helg och 10-åringen på skolloven, eftersom hon bor så långt borta. Skulle vi ha 3-åringen mer än varannan helg skulle jag aldrig i livet stanna kvar här..
Allt detta är ju förbjudet att känna och jag har inga konkreta frågor, annat än finns det andra som verkligen ogillar småbarn och lärt sig tycka om bonusen? Tycka om på riktigt alltså och inte bara stå ut och acceptera, såsom jag gör nu..
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-16 13:58
Tack för era svar! Har nu bestämt mig för att sluta fundera på vad jag kan göra för att börja tycka om flickan och istället fokusera på att träffa henne så lite som möjligt, för hennes skull.