• Anonym (Rädd Y)

fluoxetin - din erfarenhet?

Snälla ni med erfarenhet av fluoxetin mot depression och ångest, berätta hur den fungerat för er! Jag har fått den utskriven efter lång depression som lättat men inte ger med sig. Men har inte vågat ta den :( Är rädd för biverkningar eller att depressionen ska bli kronisk. (Har läst att antidep in leda till kronisk depression)

• Svar på tråden fluoxetin - din erfarenhet?
  • karet

Jag har ätit fluoxetin till och från i fem år och den har dunkat alldeles ypperligt bra för mig.
    Äter den idag också och jag behöver den. Mår inte bra utan den.

Har inga biverkningar.

• Anonym (Pia)

Ätit det i cirka 2 år, nu uppehåll pga graviditet. Mått bra hela tiden bortsett från lite biverkningar vid insättande (2-3 veckor i början). Kommer ev börja igen efter amningen, medicinen håller mig mer stabil.

• Anonym (ina)

lite jobbig insättning men fick atarax att ta då vid behov. men sen dess är det bra. trappade upp väldigt försiktigt, o efter några månader giock jag från 30 till 40 o ligger nu där sen nåt halvår. jag är väldigt glad att jag vågade ta beslutet, det har hjälpt mig mycket,

• Maralina

Jag har använt fluoxetin i flera år och det funkar jättebra. Klart värt att prova. :)

• Anonym (Co. N Fused)
    Maralina skrev 2014-01-15 23:38:49 följande:

Jag har använt fluoxetin i flera år och det funkar jättebra. Klart värt att prova. :)

I flera år? Men då har det väl inte hjälpt? Det ska man väl trappa ner när det hjälpt?
  • Anonym (depp)
    Anonym (Co. N Fused) skrev 2014-01-29 23:06:12 följande:
    I flera år? Men då har det väl inte hjälpt? Det ska man väl trappa ner när det hjälpt?
    Om jag förstått det hela rätt så finns det de som kan sluta helt men också de som får äta livet ut, om än en liten dos. Det är klart den hjälper, annars hade ju inte människor käkat den i flera år. Min sambo har ätit den i över 8 år (vi träffades då). Han har trappat ner under tiden men han har även gått i terapi under tiden. Hade han inte gjort det hade han antagligen inte kunnat trappa ned lika mycket.
  • Två år

Hej!

Jag har ätit Fluoxetin i 1 1/2 för depression. Det var först när jag ansåg mig inte ha något annat val som jag gick med på att ta medicin. Insättningen var jobbig, d.v.s. de två-tre första veckorna, men efter det har det fungerat fantastiskt! Inga biverkningar, ingen abstinens (har glömt att ta ngn gång utan att det påverkat), ingenting. Är frisk från depressionen idag (med terapi) men har valt att fortsätta ta lägsta dosen av Flouxetin då jag upplever att den stabiliserar mina känslor/humör utan att för den skull ta bort dem.

Om du väljer att ta Flouxetin - lita INTE på utskrivarna som säger att insättningsperioden (när man kan må mycket dåligt) är 10 dagar. För mig var den snarare 3 veckor, och hade jag inte haft vänner med tidigare erfarenheter av medicinen hade jag nog avbrutit efter 1 1/2 - vilket jag är oerhört glad att jag inte gjorde!

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Hej)

Blev jättedålig av SSRI, det hjälpte när jag åt det ett tag men sen fick jag ingen effekt. Istället började få mer ångest, hjärtklappning, tvångstankar, självmordstankar, minskad matlust och många fler symtom. Har nog aldrig mått så dåligt och detta kom alltså under tiden jag åt dom. Sen skulle jag sluta, det vill jag inte ens skriva här hur jag mådde. Tog i alla fall 5 år innan kroppen och hjärnan kändes normal igen. Detta är min erfarenhet, men det behöver ju inte bli så för dig. 

Svar på tråden fluoxetin - din erfarenhet?