• helena29

    Pergotime - när släpper ägget?

    Hej,

    Jag är inne på min första enkelkur med Pergotime. På dag 14 var jag på gyn och gjorde ett VUL. Läkaren sa då att jag borde få positivt LH-test när som helst. En äggblåsa var ca 20 mm och en annan var ca 17-18 mm.

    Idag, på cykeldag 16 så var ÄL-testet fortfarande negativt. Borde inte ägglossning ske snart? När släpper normalt ägget när man äter Pergotime? Kan man missa LH-ökningen när man testar med LH-tester?
    Anledning till att jag ska testa med ÄL-tester är för att veta hur lång lutealfasen blir med Pergotime. Den har varit för kort tidigare, ca 9-10 dagar.

    Någon som vet något om detta??

  • Svar på tråden Pergotime - när släpper ägget?
  • Jacqueline

    Asså man bör testa efter kl 10 på dagen för LH har en tendens att inte stegra förrän kroppen kommit igång ordentligt.

    Man bör testa samma tid varje dag för att kunna se ett mönster.

    När man testar med ÄL tester så bör det gå 3-4h mellan testtillfällena ,jag körde exempelvis 12:00-15:00-18:00 för att vara säker på att inte missa stegringen eftersom den kan ske när som helst under dagen och för en del är stegringen jätte snabb både när LH stiger och när det sjunker.

    Och ett ÄL test är bara positivt när både teststreck och kontrollstreck är lika starka eller om teststrecket är starkare än kontrollstrecket.

  • helena29

    Ok! Jag använder CB digital så behöver inte tyda streck...
    Jag har tidigare, utan pergotime, fått positivt på cd 19 ungefär. Men eftersom äggblåsan var redan 20 mm och 17 mm på cd 14 så borde Äl ske tidigare??

  • Jacqueline
    helena29 skrev 2014-01-16 10:31:54 följande:

    Ok! Jag använder CB digital så behöver inte tyda streck...
    Jag har tidigare, utan pergotime, fått positivt på cd 19 ungefär. Men eftersom äggblåsan var redan 20 mm och 17 mm på cd 14 så borde Äl ske tidigare??


    Ja de tycker man ju ,men samtidigt kan ju äggblåsor återbildas...sen är det inte alla som får ÄL tidigare av pergo
  • helena29

    Ja, vi får väl se... Kan ju vara att ägget släpper vid 24 mm tex?
    Har fortfarande Äl- sekret så borde inte missat...
    Har tidigare alltid kunnat testa med Äl test tidigt på morgonen och fått positivt.
    Av vilken anledning använde du pergo?

  • Jacqueline
    helena29 skrev 2014-01-16 10:41:49 följande:

    Ja, vi får väl se... Kan ju vara att ägget släpper vid 24 mm tex?
    Har fortfarande Äl- sekret så borde inte missat...
    Har tidigare alltid kunnat testa med Äl test tidigt på morgonen och fått positivt.
    Av vilken anledning använde du pergo?


    Jag hann inte börja ,min cykel gick från 29 dagar till 47 dagar helt plötsligt under förra året och när det hade gått ett år utan att vi blev gravida sökte jag hjälp hos gyn som skrev ut 4 kurer pergo men jag plussade med hjälp av munkpeppar på försök 12 och det var sista innan jag skulle börjat med pergo.
  • Jacqueline
    helena29 skrev 2014-01-16 10:53:48 följande:

    Åh, vad bra! Grattis! När kommer bebisen?


    Var på rul i tisdags och blev flyttad till 20/6 så det blir en liten sommar pojke

    Hoppas det tar sig för er snart
  • Jacqueline
    helena29 skrev 2014-01-16 11:10:14 följande:

    Hoppas jag med! Har en som på 2 år mha av pergotime och han blev till på första kuren!


    Oh va spännande :) men kör på varannan dag så lär ni ju inte missa det iaf
  • helena29

    Ska försöka med det!! Gyn sa varannan dag och vissa säger att man ska köra varje dag. Vet inte vad som är bäst...

  • Jacqueline
    helena29 skrev 2014-01-16 11:36:49 följande:

    Ska försöka med det!! Gyn sa varannan dag och vissa säger att man ska köra varje dag. Vet inte vad som är bäst...


    Vi körde varje dag utom dagen jag fick positivt ÄL test och sen körde vi dagen efter med.

    Sexade 20-21-22-23 Fick ägglossning 24 och sex igen 25
  • Jacqueline
    helena29 skrev 2014-01-16 21:19:18 följande:

    Inget utslag i morse, men nu ikväll fick jag glad gubbe!!ð???ð???ð???ð??ð??ð??


    Yaay :D kör på!!Och lycka till
Svar på tråden Pergotime - när släpper ägget?