• Anonym (Hjälp)

hur går man vidare tillsammans efter svek?

Efter ett väldigt trassligt år så kom sanningen om början på våran relation ut, första halvåret var konstigt. Jag kunde inte lägga fingret på vad det var, men magkänslan sa att något inte stämde.

Sanningen kom fram, han hade legat med två andra, samtidigt som vi nyss hade inlett en relation.. Varför? Jo för han var osäker på sina känslor, istället för att vara ärlig så valde han att ljuga mig rakt i ansiktet upprepade gånger... Varför? Jo för annars skulle han ju förlora mig.

Mycket har hänt, när sanningen kommer fram så gör den det för att han säger sig ha förändrats, han vill bryta upp med den personen han har varit senaste åren. Han vill vara en snäll, omtänksam, ärlig och lojal människa enligt honom själv. Det insåg han på grund av mig påstår han, han insåg en dag att han faktiskt älskar mig och att jag betyder allt. Och han ville då lägga korten på bordet för att därefter förhoppningsvis kunna gå vidare även om han var övertygad om att jag skulle lämna honom.

Det har gått 4 månader sedan sanningen kom fram, 4 månader där vi båda två har mått oerhört dåligt. Han gör allt dagligen för att vinna tillbaks min tillit och kärlek. Bla så slutade han självmant att använda facebook, för att jag ska slippa oroa mig för att han pratar med någon bakom min rygg där enligt honom. Han går aldrig ut på krogen, spenderar all sin tid med mig, förutom ibland då han möjligtvis kollar på sport med en nära vän. Vi umgås även tillsammans med hans vänner då och då. Han visar mig oerhört mycket kärlek dagligen, och närhet trots att jag blir stel som en pinne av det.

4 månader, där jag dagligen har mått skitdåligt. Det han har gjort upptar större delen av min tankeverksamhet varje dag. Jag drömmer om det på nätterna, och ältar om och om igen på dagarna. Jag jämför mig med dem två, självförtroendet är på botten. Han säger flera gånger om dagen saker som bör förstärka mitt självförtroende, men det hjälper inte.

Nu har jag blivit likgiltig till allt, jag är inte mig själv längre. Jag känner ingen glädje och lycka inför något, inget är bra eller dåligt, allt spelar ingen roll, jag bryr mig inte. Jag känner inte igen mig själv, jag var så otroligt positiv och glad tidigare, problem som uppstog löstes med attityden "det fixar sig på något vis, det gör det alltid!" Nu spelar det ingen roll längre.. Jag är arg på mig själv för att jag var så dum och naiv, som litade så blint på honom.

Jag är arg på honom, känner avsky, ångest, frustration, men framför allt så är jag så otroligt ledsen för att han förstörde allt.

Jag ser på honom dagligen hur dåligt han också mår, vissa dagar försöker jag vara gladare än jag är, det hjälper inte honom, jag ser att han ändå mår dåligt. Jag har pratat med honom om det, varför han mår så dåligt, han svarar att det är för att han vet hur dåligt jag mår varje dag över det han har gjort, för att han har gjort mig så otroligt illa, och för att han mår dåligt i sig själv för att han gjorde som han gjorde mot mig. Han ser ner på sig själv.

Idag är han annorlunda, en annan person. Jag önskar att jag hade träffat den han är idag istället.. Så vad gör man nu? Kan man ens lösa det här? Vi älskar varandra, jag ser förändringen i honom, men det förändrar inte den förnedringen han utsatte mig för, att behöva gå och testa sig och svara på varför jag var där för testning. Sära på benen för en främling för att han inte kunde hålla kuken i byxorna.

Han ljög för mig även om det, när vi träffades så sa han att han precis hade testat sig. Jag trodde hela första halvåret att jag var utom fara för könssjukdomar. Men även det var en lögn, han hade inte testat sig.

Ska vi göra slut nu? Och båda må ännu sämre utan varandra, sakna varandra och älska varandra men inte kunna ha ett förhållande? Eller kan man lösa det här? Och hur isåfall?

Jag har försökt, med varenda cell i min kropp att inte tänka på det, att försöka lägga det bakom mig, att gå vidare. Försöka tänka positivt, och fokusera på det som är bra.. Men det går inte, de räcker med att jag hör en av deras namn på tv, läser det i en tidning, eller liknande, så börjar tankarna snurra igen..

Var hon bättre än mig, var han mer attraherad av henne, skrattade han åt hur dum jag var? Han behandlade inte mig superbra under den tiden som det här hände, struntade i att dyka upp ibland när vi hade bestämt att träffas, lät mig aldrig träffa familj eller vänner, han höll mig "hemlig" kan man säga.. Men en av dessa tjejer stog han tydligen och kysste och höll om helt öppet bland sina vänner, sen gick han hem med henne den kvällen.

Sen han insåg att han faktiskt älskade mig så öppnades han upp helt plötsligt, träffade hans vänner, hans familj, och han gjorde allt för mig helt plötsligt, 2 månader senare kom sanningen fram.. Och det är 4 månader sen nu.

Hjälp mig..?

• Svar på tråden hur går man vidare tillsammans efter svek?
  • Anonym (hade)

Hade det känts bättre om du inte fått veta nåt alls om detta? Tycker iaf inte att du har varit naiv här.

Det låter också som att det var han som hade övertaget i början av relationen, men nu är det tvärtom. Dvs du har makten på din sida! Hoppas du kan se att det är så.

• Anonym (Börja om?)
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-01-16 11:27:56 följande:
    Efter ett väldigt trassligt år så kom sanningen om början på våran relation ut, första halvåret var konstigt. Jag kunde inte lägga fingret på vad det var, men magkänslan sa att något inte stämde. Sanningen kom fram, han hade legat med två andra, samtidigt som vi nyss hade inlett en relation.. Varför? Jo för han var osäker på sina känslor, istället för att vara ärlig så valde han att ljuga mig rakt i ansiktet upprepade gånger... Varför? Jo för annars skulle han ju förlora mig. Mycket har hänt, när sanningen kommer fram så gör den det för att han säger sig ha förändrats, han vill bryta upp med den personen han har varit senaste åren. Han vill vara en snäll, omtänksam, ärlig och lojal människa enligt honom själv. Det insåg han på grund av mig påstår han, han insåg en dag att han faktiskt älskar mig och att jag betyder allt. Och han ville då lägga korten på bordet för att därefter förhoppningsvis kunna gå vidare även om han var övertygad om att jag skulle lämna honom. Det har gått 4 månader sedan sanningen kom fram, 4 månader där vi båda två har mått oerhört dåligt. Han gör allt dagligen för att vinna tillbaks min tillit och kärlek. Bla så slutade han självmant att använda facebook, för att jag ska slippa oroa mig för att han pratar med någon bakom min rygg där enligt honom. Han går aldrig ut på krogen, spenderar all sin tid med mig, förutom ibland då han möjligtvis kollar på sport med en nära vän. Vi umgås även tillsammans med hans vänner då och då. Han visar mig oerhört mycket kärlek dagligen, och närhet trots att jag blir stel som en pinne av det. 4 månader, där jag dagligen har mått skitdåligt. Det han har gjort upptar större delen av min tankeverksamhet varje dag. Jag drömmer om det på nätterna, och ältar om och om igen på dagarna. Jag jämför mig med dem två, självförtroendet är på botten. Han säger flera gånger om dagen saker som bör förstärka mitt självförtroende, men det hjälper inte. Nu har jag blivit likgiltig till allt, jag är inte mig själv längre. Jag känner ingen glädje och lycka inför något, inget är bra eller dåligt, allt spelar ingen roll, jag bryr mig inte. Jag känner inte igen mig själv, jag var så otroligt positiv och glad tidigare, problem som uppstog löstes med attityden "det fixar sig på något vis, det gör det alltid!" Nu spelar det ingen roll längre.. Jag är arg på mig själv för att jag var så dum och naiv, som litade så blint på honom. Jag är arg på honom, känner avsky, ångest, frustration, men framför allt så är jag så otroligt ledsen för att han förstörde allt. Jag ser på honom dagligen hur dåligt han också mår, vissa dagar försöker jag vara gladare än jag är, det hjälper inte honom, jag ser att han ändå mår dåligt. Jag har pratat med honom om det, varför han mår så dåligt, han svarar att det är för att han vet hur dåligt jag mår varje dag över det han har gjort, för att han har gjort mig så otroligt illa, och för att han mår dåligt i sig själv för att han gjorde som han gjorde mot mig. Han ser ner på sig själv. Idag är han annorlunda, en annan person. Jag önskar att jag hade träffat den han är idag istället.. Så vad gör man nu? Kan man ens lösa det här? Vi älskar varandra, jag ser förändringen i honom, men det förändrar inte den förnedringen han utsatte mig för, att behöva gå och testa sig och svara på varför jag var där för testning. Sära på benen för en främling för att han inte kunde hålla kuken i byxorna. Han ljög för mig även om det, när vi träffades så sa han att han precis hade testat sig. Jag trodde hela första halvåret att jag var utom fara för könssjukdomar. Men även det var en lögn, han hade inte testat sig. Ska vi göra slut nu? Och båda må ännu sämre utan varandra, sakna varandra och älska varandra men inte kunna ha ett förhållande? Eller kan man lösa det här? Och hur isåfall? Jag har försökt, med varenda cell i min kropp att inte tänka på det, att försöka lägga det bakom mig, att gå vidare. Försöka tänka positivt, och fokusera på det som är bra.. Men det går inte, de räcker med att jag hör en av deras namn på tv, läser det i en tidning, eller liknande, så börjar tankarna snurra igen.. Var hon bättre än mig, var han mer attraherad av henne, skrattade han åt hur dum jag var? Han behandlade inte mig superbra under den tiden som det här hände, struntade i att dyka upp ibland när vi hade bestämt att träffas, lät mig aldrig träffa familj eller vänner, han höll mig "hemlig" kan man säga.. Men en av dessa tjejer stog han tydligen och kysste och höll om helt öppet bland sina vänner, sen gick han hem med henne den kvällen. Sen han insåg att han faktiskt älskade mig så öppnades han upp helt plötsligt, träffade hans vänner, hans familj, och han gjorde allt för mig helt plötsligt, 2 månader senare kom sanningen fram.. Och det är 4 månader sen nu. Hjälp mig..?
    Egentligen har det kanske ingen betydelse men var det två ons han hade eller hade han relationer även med dessa båda kvinnor?

Om det är det förstnämnda så är det kanske lättare att förlåta och hantera. Jag vet inte. Jag har aldrig varit i den sitsen.

Om det är så att han nu menar allvar och vill ha dig kvar så borde han föreslå att ni går på parterapi så att ni tillsammans kan bearbeta det som hänt. Sen vore det kanske bra för dig att gå i enskild terapi så att du får möjlighet att bygga upp dig själv igen. Det låter som om hans handlingar har fått dig att börja tvivla på dig själv och ditt egenvärde.

Kanske skulle du må bättre av att separera. Att bryta helt ett tag för att du ska få chansen att hitta dig själv igen. Kanske kan ni sedan hitta tillbaka till varandra - du säger att du önskar att ni hade träffats nu. När han är den han är. Och kanske är det just det ni behöver göra. Bryta och börja om.

{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (hade) skrev 2014-01-16 11:40:54 följande:

Hade det känts bättre om du inte fått veta nåt alls om detta? Tycker iaf inte att du har varit naiv här.

Det låter också som att det var han som hade övertaget i början av relationen, men nu är det tvärtom. Dvs du har makten på din sida! Hoppas du kan se att det är så.

Jag vet faktiskt inte, jag hade önskat att han hade berättat där och då inte flera månader senare..

Och att jag har övertaget just nu är jag väl medveten om, och det känns inte bra. Jag skulle velat att vi var jämnlika. Mest av allt önskar jag väl att det här aldrig hade hänt..
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Börja om?) skrev 2014-01-16 11:52:03 följande:
    Egentligen har det kanske ingen betydelse men var det två ons han hade eller hade han relationer även med dessa båda kvinnor?

Om det är det förstnämnda så är det kanske lättare att förlåta och hantera. Jag vet inte. Jag har aldrig varit i den sitsen.

Om det är så att han nu menar allvar och vill ha dig kvar så borde han föreslå att ni går på parterapi så att ni tillsammans kan bearbeta det som hänt. Sen vore det kanske bra för dig att gå i enskild terapi så att du får möjlighet att bygga upp dig själv igen. Det låter som om hans handlingar har fått dig att börja tvivla på dig själv och ditt egenvärde.

Kanske skulle du må bättre av att separera. Att bryta helt ett tag för att du ska få chansen att hitta dig själv igen. Kanske kan ni sedan hitta tillbaka till varandra - du säger att du önskar att ni hade träffats nu. När han är den han är. Och kanske är det just det ni behöver göra. Bryta och börja om.

{#emotions_dlg.flower}
    Det känns som att om vi separerar så är det slutet på något vis. Jag känner mig själv såpass väl att jag vet att även om jag skulle vara ifrån honom ett tag för att sen försöka börja om, så skulle jag ifrågasätta hur många han har legat med den här gången osv.

Jag inser ju att vi behöver hjälp, eller ja att jag behöver det. Vi har pratat om pareterapi, funkar det? Jag är rädd för att vi kommer gå dit och att jag får höra "äh släpp de där, lägg de bakom dig och gå vidare, tänk inte på det" för det är precis det jag har försökt göra men de går inte.
  • Anonym (Hjälp)

Finns det verkligen ingen mer som kan komma med en reflektion kring min situation? Skulle uppskattas oerhört mycket.. Vet inte alls hur jag ska hantera det här.

• Anonym (Hjälp)

Ingen?!

• Anonym (Hjälp)
    Katniss skrev 2014-01-17 12:54:33 följande:

Bra länk på hur man går vidare efter svek långt men givande läs denna tillsammans.
    bra-att-veta.se/ga-vidare-efter-otrohet/

Tack snälla för länken, jag läste igenom allt och allt stämmer in på mig och hur jag mår. Och alla dem saker som det står att den som varit otrogen kan göra, har min partner gjort dom här 4 månaderna.. Ändå känns det inte bättre? Känns som att det enda som kanske skulle kunna rädda den här relationen är tid. Och jag vet inte hur mycket längre vi båda orkar må såhär mer.. :(
  • Anonym (Börja om?)
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-01-17 15:37:23 följande:
    Tack snälla för länken, jag läste igenom allt och allt stämmer in på mig och hur jag mår. Och alla dem saker som det står att den som varit otrogen kan göra, har min partner gjort dom här 4 månaderna.. Ändå känns det inte bättre? Känns som att det enda som kanske skulle kunna rädda den här relationen är tid. Och jag vet inte hur mycket längre vi båda orkar må såhär mer.. :(
    Som sagt -sök hjälp. Du behöver prata med någon som kan hjälpa dig att reda ut dina tankar. 

Sen skulle nog er relation må bra av att gå på gemensam terapi också.
  • Anonym (Hjälp)

Det måste väl finnas flera människor som har suttit i samma situation? :(

• Fool

En viktigare fråga tyker jag är om man behöver gå vidare tillsammans öht.... jag hoppas du inser att det inte alls är en nödvändighet , utan ett val som DU gör baserat på vad som är bäst för DIG. Dvs du borde sluta fundera på vad HAN vill och vad HAN tänker och fokusera och vad mer på vad DU vill och vad DU tänker.

Att basera sina val på vad HAN kan tänkas vilja  eller tänka är inte att rekommendera.

• Anonym (Hjälp)
    Fool skrev 2014-01-18 10:54:22 följande:

En viktigare fråga tyker jag är om man behöver gå vidare tillsammans öht.... jag hoppas du inser att det inte alls är en nödvändighet , utan ett val som DU gör baserat på vad som är bäst för DIG. Dvs du borde sluta fundera på vad HAN vill och vad HAN tänker och fokusera och vad mer på vad DU vill och vad DU tänker.

Att basera sina val på vad HAN kan tänkas vilja  eller tänka är inte att rekommendera.

Saken är ju den att JAG vill fortsätta, jag vill få tillbaks det som fanns där förut. Jag vill känna likadant för honom igen, jag älskar honom och mår bra av honom som han är nu. Men jag plågas fruktansvärt mycket av det som har varit..
  • Anonym (Också bedragen)

Hej - läste din tråd.

Kände igen mig i väldigt mycket som du skrev.

Jag har lång historia med min man och två barn. Han svek mig och precis som du så klarar jag inte av att höra hennes namn. Sedan finns det mängder av andra triggers som sätter igång och jag hamnar där jag var för en tid sedan när allt kom fram. 

Vi går på parterapi idag - om det kommer att hjälpa vet jag inte - men det som känns bra är att båda får chansen att avsluta meningar och ta del av det som sägs. Det är viktigt. 

Jag går även hos en egen psykolog. Är på min andra nu - det är inte alla som riktigt är så insatta i svektrauma av den här sorten. Han som jag går hos nu - han har kunnat hjälpa mig. Egentligen har det handlat mycket om att kunna få ut det som tynger än och att faktiskt ha ett par öron och ögon som ser och hör dig. 

Ingen i min omgivning kommer någonsin att förstå vad det här har gjort mig - inte äns han. Jag tror på det här - "man vet inte förrän man själv har gått igenom det". 

Det låter som att han är ångerfull, det är bra. Jag lider med dig för jag förstår precis vad du menar, trots alla fina gester och kärleksförklaringar så har du fått erfara en hemsk sida av honom och det är det som är så otroligt svårsmält. Likaså den djupa rädslan som uppstår och tycks inte försvinna. 

Jag hoppas att du kommer över det här - jag hoppas att du mår bättre - du var inte naiv - du var inte dum. Ingen skall behöva få uppleva svek på det här viset. 

Lycka till! 

• Anonym (Mamma)

INGEN kan hjälpa dig! Det är bara DU som måste fatta ett beslut! För en utomstående är det ju enkelt att säga LÄMNA men du älskar väl eländet? I alla fall tror du ju det och inga argument biter på det😟

• Anonym (GÅ)

Ni ska göra slut till VARJE PRIS. 

Herregud. Sluta. Bara sluta. Ni förstör varandra och det kommer ta slut oavsett. Det är inte han som förnedrar dig utan du själv. SLUTA stanna med en man som gjorde såhär mot dig vare sig det är i början, nu eller han bättrat sig. Det finns SÅ många män där ute. Du har bara ett liv och du slösar med det! 
    Hade han älskat dig, respekterat dig och velat vara med dig hade han aldrig gjort så från första början. Att han ångrar sig nu spelar verkligen ingen roll. 

Ni kommer aldrig kunna reparera detta, tro mig. Jag har varit där. Önskar så jag kunde gå tillbaka till mitt yngre jag och säga det jag säger till dig. Att sluta kämpa för någon som inte är värd det. Det är ren bullshit att ni är gjorda för varandra...är det rätt är det lätt stämmer så jävla bra. Kärlek ska INTE vara komplicerat. 

Ni har en fruktansvärt toxic och ohälsosam relation. Avsluta den. Må dåligt några veckor och börja ett nytt liv. 

• Anonym (Asdfg)
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-01-16 13:56:34 följande:
    Det känns som att om vi separerar så är det slutet på något vis. Jag känner mig själv såpass väl att jag vet att även om jag skulle vara ifrån honom ett tag för att sen försöka börja om, så skulle jag ifrågasätta hur många han har legat med den här gången osv.

Jag inser ju att vi behöver hjälp, eller ja att jag behöver det. Vi har pratat om pareterapi, funkar det? Jag är rädd för att vi kommer gå dit och att jag får höra "äh släpp de där, lägg de bakom dig och gå vidare, tänk inte på det" för det är precis det jag har försökt göra men de går inte.
    Om du vet att du inte kan släppa det så gör slut. Er relation kommer ändå att ta slut förr eller senare. 
  • Anonym (2014)

Tråden är snart 11 år gammal.

• Anonym (Asdfg)
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-01-16 18:16:44 följande:

Finns det verkligen ingen mer som kan komma med en reflektion kring min situation? Skulle uppskattas oerhört mycket.. Vet inte alls hur jag ska hantera det här.

Vill du hantera det? Du vill ju inte söka hjälp. Du har redan bestämt att du inte kan släppa det. 

Då återstår ju bara att göra slut. 

• Virriga Vera
    Anonym (Asdfg) skrev 2025-07-25 10:52:15 följande:

Vill du hantera det? Du vill ju inte söka hjälp. Du har redan bestämt att du inte kan släppa det. 

Då återstår ju bara att göra slut. 

Du tror inte att det är löst på ett eller annat sätt efter 10 år? Inlägget är från 2014.
  • UngGubbeinorr

Något du måste inse, är att dina känslor är just det, dina egna! Man kan aldrig skylla dem på någon annan. Jag är snart 60 år, har dejtat en hel del, givetvis har alla jag träffat haft tidigare partners, att inte kunna hantera det är omoget. Du skulle kunna tänka på dem som lever i öppna förhållanden, går tillsammans på swinger-klubbar osv.. extremt javisst. Men en nyttig tanke, fatta vilket förtroende de måste ha till varandra. Finns få saker som människor växer så mycket av som just förtroende och tillit, medan misstro och misstänksamhet är sådant som spräcker förhållanden. Gälle fö alla förhållanden, från kompisar, affärsförhållanden till kärlek.

Svar på tråden hur går man vidare tillsammans efter svek?