• Pernillajonsson

Föräldraledig och enskild firma?

Jag har en enskild firma som jag jobbar med på fritiden (är annars anställd på heltid). Snart går jag på föräldraledighet och kommer att ta föräldrapenning 3-5 dagar i veckan.

Är det då fritt fram att jobba med min egna verksamhet (alltså den enskilda firman) de dagar jag inte ansöker om ersättning? Säg att jag söker föräldrapenning mån-tors, och jobbar med firman fre och lörd.

Behöver jag redovisa detta någonstans? Särskilda papper som ska skickas till skatteverket/försäkringskassan etc? Någon gräns för hur mycket man får tjäna?

Mvh Pernilla

www.itsteatimedarling.se, personliga posters på nätet
  • Svar på tråden Föräldraledig och enskild firma?
  • Försäkringskassan

Hej!

De dagar du inte söker föräldrapenning för kan du arbeta som du vill.

Har vi utrett klart din SGI är det den som ligger till grund till din föräldrapenning. Nu kan vi inte se här om den är beräknad enbart från din anställning eller om det både det och som egen företagare.

Det är när barnet blir 1 år vi tittar på hur du skyddar din sjukpenninggrundande inkomst (SGI).

Här kan du läsa mer under rubriken Du kan behålla din sjukpenning.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning120320.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Föräldraledig och enskild firma?