Anonym (mamma + bm) skrev 2014-01-16 15:58:51 följande:
(Du anonym (mamma + bm) frågade vad ni skulle säga: Jag förstår att ni gärna vill ge hopp till den gravida. Jag vet ärligt talat inte vad man ska säga. Men när jag själv var i situationen så var det så oerhört skönt att bli tagen på allvar. Det var så skönt när någon sa "jag tycker vi tar och kollar upp det - kan du komma imorgon". Istället för "det är nog helt normalt, ring igen om du blöder mera". Sen förstår jag att inte alla regioner har tid/resurser att direkt kolla upp all oro och blödningar med vul. Men jag är så glad för att min region tillhör en av dem där de har tid och man är välkommen och de jobbar efter principen "hellre en gång för mkt, än att du ska må dåligt över oro". Det känns enormt skönt och jag är så tacksam för det. Sen hade jag önskat att det fanns någon rutin på att kolla upp alla graviditeter vid tex inskrivning. Så att man vet att det sitter där det ska, ser ut att växa och ser ut som en normal graviditet. Det kändes så fel att gå på inskrivning med vetskapen om att man inte ens kan säga säkert att där finns "något att skriva in".... Men ja - också det är en resursfråga såklart.) Ja det Är jätresvårt, och eftersom att även jac har v arit medom båda sakerna så vet jav oxå vad det handlar om och oron är inte nådig. Ul kan lindra oron mkt. Samtidigt om man skulle kolla alla på inskrivningen så skulle även det väcka oro hos vissa. Om man tex räknat fel eller om befruktningen skett senare kan man ej se om det är en levande grav så då får man kanske göra fler ul och detblir oxå en oro. Sedan kan ul staven oxå orsaka små blödningar då man är extra känslig. Kan oxå skapa mer oro. Jag tycker som du att det är viktigast att bekräfta pat och visa att man lyssnar och bryr sig. Sedan oxå att, som jag skrev tidigare, lyssna på vad det är för person jag talar med och just hennes historia och ta det utifrån det.
Fast det vore väl verkligen rimligt att göra vul vid alla inskrivningar. Jag och många med mig går nu privat och gör vul i v 7-8 och sen inskrivning på mvc därefter just för att man vill veta att allt är ok just då i alla fall. Alltså tillhandahåller den normala vården inte en grej som många känner stort behov av.
Visst, allt kan ge oro men ett vul ger ändå oftast mindre oro.