• tikki masala

Influensa vaccin eller inte?

Jag är gravid nu i vecka 20 och hade väl egentligen inte tänkt vaccinera mig. Jag tycker att allt sånt är så överdrivet. Jag vaccinerade mig inte för sju år sedan med mitt första barn heller och blev aldrig sjuk.
    Men nu har min pappa börjat tjata på mig att jag måste ta den för annars kan jag dö. (Måste jag tillägga att han vaccinerade sig mot svininfluensan och varken jag, min man eller dotter vaccinerade oss och vi klarade oss utmärkt. Då var det också så stor risk att vi skulle dö enligt honom. 
    Annars har jag ett jobb där jag är mycket ute och träffar i princip inga människor. Så jag känner heller inte att smittrisken är så himlans stor.
    Hur tänker ni gravida över detta? Jag tycker det är så jobbigt att bli pressad på sånt här. Så funderar på om jag ska vaccinera mig bara för att han ska sluta tjata. 

• Svar på tråden Influensa vaccin eller inte?
  • Jacqueline

Jag har inte vaccinerat mig mot svininfluensan ,inte heller mina barn blev vaccinerade för den...blev inte erbjuden influensavaccin när jag väntade mina två första barn och undrar därför varför jag skulle behöva vaccinera mig nu för bara för jag väntar 3an?!

• tikki masala

Ja det undrar jag med. Det var ingen som pratade om att det skulle vara en "risk" för sju år sedan. 
    Så jag undrar också varför det är så himla viktigt nu bara för att det fanns ett utbrott med svininfluensa. 

• Cassandrian

Anledningen till att det ändrats NU är att man efter de senaste årens utbrott upptäckt att gravida (som lättare drabbas av infektioner) inte bara har lätt att dra på sig influensan, utan också lättare blir ALLVARLIGT sjuka av inföuensan - så sjuka att det krävs sjukhusvård. Forskning visar också att det är högre risk för fosterdöd om en höggravid kvinna får säsongsinfluensan. Studier visar också efter förra året, att skyddet från pandemrix inte längre skyddar oss lika bra. Så alla gravida från vecka 16 får nu rådet att vaccinera sig. Läste nånstans (googlade influensavaccin gravid) att 45-46% av sjukhusvårdade influensapatienter nåt år var just gravida. Gravida löper högre risk att bli sjuka pga minskat immunförsvar, och avsevärt högre risk för att drabbas av komplikationer som kräver vård. så om inte för din skull så kanske för bebis. sen kan man ju alltid ha tur o komma undan. Jag hade dock inte riskerat det..

• Jacqueline

Jag är dock en sådan person som i princip alltid får någon utav dem mindre vanliga biverkningarna man varnas för när det gäller mediciner och läkemedel i ren allmänhet så jag är faktiskt mer rädd för eventuella biverkningar av ett vaccin....

Sen talar min egen statistik emot att ta vaccin då jag aldrig haft influensa ,inget utav mina barn eller någon i den närmsta umgängeskretsen har haft influensa och som jag skrev tidigare så har jag genomgått två graviditeter utan några som helst konstigheter eller tjat om vaccin.

• tikki masala

Ja jag är också rädd för eventuella biverkningar. Jag är också aldrig sjuk. Kanske får lite ont i halsen nån gång per år som försvinner efter en halv dag typ. Jag har haft väldigt bra immunförsvar enligt mig själv iallafall.
    Min barnmorska har inte heller sagt någonting om vaccinering. 

• jag7

Ja, jag ska vaccinera mig. Har åkt på influensa och kan bara föreställa mig hur sjuk jag skulle bli som gravid. Jag låg i en vecka med 40 graders feber, helt borta sist. Och då var jag inte gravid! Och sen helt slut i två veckor till. Det tog en månad att bli normal.

• SandraP81

Jag har vaccinerat mig. Är nu i v 34 och gjorde det kanske i v 24. Kände absout ingenting av biverkningar etc. Gjorde det mest för bebisens skull, den kommer ju födas om några veckor och om jag blir jättesjuk i influensa under slutet av graviditeten eller efter förlossningen är det rätt stor risk att bebisen far illa/blir smittad. Även maken ska vaccinera sig nu.

Svar på tråden Influensa vaccin eller inte?