• EllisO

Försvinner alla vänner så fort man har fött?

Jag är 27 och fick min dotter för snart fem veckor sedan. Mina vänner som inte har eller planerar barn tyckte det var så kul att ses o fika o klappa på magen och sånt. De flesta är runt 25-27 och letar fortfarande efter rätt kille men hävdar alltid att de inte vill ha något "svenssonliv", alltså ett sånt jag har nu enligt dem. De vill fortfarande festa och lägga alla sina pengar på supa-o-sola resor till Thailand. Nu har jag ju fött och sitter här i soffan med min vackra dotter och har insett att hon är meningen med livet, och om detta är ett sk Svennsonliv så älskar jag det ;) Problemet nu är att det var så mycket prat innan att efter jag fött så skulle vi ha tjejmiddagar osv o ta en liten paus nån kväll. I helgen som var så satt jag hemma och ammade och tittade in på instagram och där sitter de med höjda glas mot kameran på tjemiddagen vi pratat om.. Jag skrev och undrade vart min inbjudan tagit vägen och fick svaret att den "nog kommit bort på posten".. Sen dess har ingen av dem hört av sig.. Detta är några av de vänner jag umgås mest med och de har inte ens träffat min dotter än. En av tjejerna smsa jag med ett par dagar innan tjejmiddagen och frågade om hon inte ville komma förbi snart o träffa min dotter snart. Men fick svaret att hon var förkyld och skulle höra av sig denna veckan när hon mådde bättre. Nu är det redan torsdag och hon åker till Thailand på söndag (såklart..) Allt detta gör nig så himla ledsen.. Jag trodde faktiskt inte att det där med att vänner försvinner efter man fått barn stämde.. De som jag umgåtts med och som träffat henne är vänner med egna barn. Hur är det för er? Försvann många vänner? Slutade telefonen ringa och ni fick höra av er istället? Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Försvinner alla vänner så fort man har fött?
  • Evm

För mig försvann inga vänner, jag var först med att få barn.

Jag hade frågat henne/dom vad de håller på med om de hade varit viktiga för mig. Hade de inte varit det så hade jag struntat i dom och umgåtts med dom som behandlar mig bra istället.

• Saian

Låter inte riktigt normalt det här. Nåja, om de är viktiga för dig så kan vi ju kanske ursäkta dem med att de inte vet hur de ska hantera att du fått barn, fått andra prioriteringar och förmodligen förändrats.

Jag hade kvar alla vänner utom en som flippade helt och betedde sig jättekonstigt, men det hände redan under graviditeten.

• Fanny b

En orsak till att du inte blev inbjuden till tjejmiddagen kan ha varit för att de inte visste om du ville eller kunde ordna med barnvakt.  Jag menar inte att försvara dem, jag tycker det är fult gjort att göra så, men det kan vara en förklaring. Om du vill behålla dessa vänner i ditt liv skulle jag kontakta dem och säga att det var inte roligt att se att de hade en tjejmiddag och du inte var inbjuden. Vidhåller de sin förklaring att inbjudan kom bort med posten kan du svara att de kunde kontaktat dig när de inte fick svar ifrån dig. Du kan då också säga att även om ni lever olika liv så vill du ändå behålla kontakten med dig, så om de bjuder dig på tjejmiddagar kan du kanske inte alltid komma p g a barnet men du uppskattar en inbjudan ändå.  Du kan också anordna en egen tjejmiddag och bjuda in dem.

Eftersom de inte verkar vara så intresserade av ditt barn så skulle jag inte fråga dem om de vill komma och hälsa på det, utan istället fråga om de vill komma på en fika hos dig. Om du själv är intresserad kan du fråga om de vill följa med på stan och handla/fika/äta på restaurang.  Eller göra något annat du och dina vänner gillar. För en orsak till att din väninnan inte kom kan vara att hon vill inte komma i egenskap för att se ditt barn, för hon kanske tror att hon måste ägna tid åt det då. Men om du visar att du vill att de kommer för din skull kanske de kommer och på sikt ägnar uppmärksamhet åt ditt barn.

• Mon bébé 81

Jag tror att det är vanligare att det är tvärtom d.v.s. att den som fått barn drar sig undan och inte har lika mycket tid/intresse för vänner som är barnlösa. Men visst kan det vara även tvärtom.

Men det låter ju trist att dina vänner inte ens vill träffa dig och din bebis. Konstigt!

Det här med tjejmiddagen låter också konstigt. Samtidigt så kan jag tänka mig att de utgick ifrån att du inte skulle vilja lämna ifrån dig din bebis redan en månad efter att du fött för att gå på en tjejmiddag. Jag känner inte många tjejer som vill/kan vara ifrån sin bebis så tidigt. Men visst borde de ha frågat dig. Det är ju ditt val såklart.

• mammalovis

Jag håller med de föregående att du får ta reda på om de sk vännerna är villiga att vara en del av ditt liv i fortsättningen. Kanske var någon förkyld och de ville hålla er ifrån det och då var det lättare att utesluta dig än väninnan som ändå kunde följa med ut och festa. En annan teori är att de kanske innerst inne ändå har en vilja att bilda familj, men inte bli "tråkiga" för det och nu tror att du bara vill prata om barnet. Ja, som sagt ingen av oss vet hur de egentligen tänker utan kan bara spekulera.

Sedan skulle jag vilja tipsa om att lära känna nya människor i din egen situation då det blir väldigt mycket barnsnack. Ett tips är via babycaféer, bvc-grupp mm. Mina gamla vänner har jag också kvar, men på grund av lite avstånd så ser jag dem inte så ofta. Däremot träffar jag mammor (och enstaka pappor) i princip varje vecka under terminerna.

• Fanny b
    Mon bébé 81 skrev 2014-01-16 21:31:38 följande:
    Jag tror att det är vanligare att det är tvärtom d.v.s. att den som fått barn drar sig undan och inte har lika mycket tid/intresse för vänner som är barnlösa. Men visst kan det vara även tvärtom.

Men det låter ju trist att dina vänner inte ens vill träffa dig och din bebis. Konstigt!

Det här med tjejmiddagen låter också konstigt. Samtidigt så kan jag tänka mig att de utgick ifrån att du inte skulle vilja lämna ifrån dig din bebis redan en månad efter att du fött för att gå på en tjejmiddag. Jag känner inte många tjejer som vill/kan vara ifrån sin bebis så tidigt. Men visst borde de ha frågat dig. Det är ju ditt val såklart.
    De kanske vill träffa ts men inte hennes barn.  Nu menar jag inte att ts är sådan men som frivillig barnlös har jag träffat föräldrar som nyligen fått barn och när jag kommit för att hälsa på dem vill de att jag ska uppmärksamma barnet genom att t ex hålla i det. Jag kan gilla enstaka barn om jag själv får närma mig dem i min egen takt. Jag köper presenter till nyblivna föräldrar men jag vill inte hålla i deras barn. Det kan vara så att ts vänner tror att om hon bjuder in dem till henne för att se barnet förväntas de av dem att visa ett stort intresse för det. Ts kan då testa att bjuda in dem utan att nämna barnet.

Jag tror en rimlig orsak till varför de inte bjöd ts på tjejmiddagen är den du skrev nedan, de trodde inte hon ville lämna sitt barn.
Svar på tråden Försvinner alla vänner så fort man har fött?