• PiffigaPedagogen

Funderingar kring Endometrios

Var på gynakuten idag pga underlivssmärta på vänster sida som värk i vänster del av ryggen och upp i vänster sida av nedre magen, typ äggstocken,

Allt såg bra ut, fanns inga tecken på någon inflamation, blev undersökt med VUL och både livmoder och äggstockar såg bra ut.

Under undersökningen hittade hon 3 st blåsor inne i slidan som hon efter undersökningen trodde ev. kunde vara endometrios. Man kunde inte se dem men hon kunde känna dem med handen. De syntes inte heller på VUL.

Har under ungdomen fram till första graviditeten vid 26 års ålder (är i dag 31 och har genomgått ytterligare en graviditet)  haft rikliga menstrautioner och kraftig mensvärk men inget som inte har gått att behandla med värktabletter.

Vad tror ni kan detta vara endometrios? Äter idag P-piller Neoveletta och gyn.läkaren tyckte jag skulle äta ihop tre kartor och se om jag mår bättre. Hon kunde som sagt inte hitta något annat fel. Ska sen på uppföljning på "vanliga" gyn

Är det vanligt att endometrios hittas i slidan?

• Svar på tråden Funderingar kring Endometrios
  • Mar14

Endometrios kan finnas överallt, men det låter lite konstigt med "blåsor"?

Rent spontant känns det också som att endo i slidan inte borde vara ett problem för endo är ju livmoderslemhinna och problemet är när den sitter fel så att blodet inte kan komma ut, men det kan det ju i slidan?

Har verkligen inte något bra svar att ge, men det kändes inte som något solklart fall av endo. Kunde hon inte ta en biopsi på "blåsorna" och analysera dem? Det är ju det enda sättet att vara säker.

Bloggar om 'husmorstips' för att bli gravid. -> www.frejochfreja.se/fertilitetsbloggen/
  • Kanelgalen

När jag har haft endo-cystor har de upptäckts via VUL så det vore konstigt om det vore det när de inte syntes. Kan ju vara helt ofarliga cystor som man kan få som kommer och går. De kan nog sitta i slidan men det borde ju läkaren veta om tycker man...

Annars låter dina andra besvär som endo.

Hoppas du får svar på uppföljningen!

• PiffigaPedagogen

En av gynläkarna jag träffat trodde att knölarna var körtlar så de kanske inte har med endot att göra

Men är värk i själva slidn/blygdläpparna vanligt?
    Tycker det känns konstigt att endo yttrar sig helt plötsligt vid 31 års ålder trots att jag redan äter p-piller!
    Är inte helt trygg i den diagnosen

• Mar14

Hur har det gått?

Tycker du skall stå på dig och be om en second opinion, det låter inte som klassisk endo (och om det är det kanske det är något annat också).

Bloggar om 'husmorstips' för att bli gravid. -> www.frejochfreja.se/fertilitetsbloggen/
Svar på tråden Funderingar kring Endometrios