• Äldre 16 Jan 21:36
    4176 visningar
    5 svar
    5
    4176

    En pojke i sonens klass är så ensam

    Hej. Jag har en snäll kille i 6an. Han har berättat hemma att det finns en kille i klassen som är så ensam. Han och ett gäng killar har frågat honom om han vill vara med och spela biljard, fika, och pingis men svarat att han inte vill. Min son har berättat för läraren som också försökt ta tag i saken genom att ordna aktiviteter osv. Men pojken vill inte. Vi i familjen har även bjudit hem honom för att leka och spela dator. Han får inte ha farliga spel och de spelen spelar kompisarna i klassen. Han drar sig undan med sin mobiltelefon och spelar och spelar. Själv och talar inte med någon. Jag vet att han har svårt i skolan. Pojkens föräldrar har nu sagt att killarna fryser ut honom och hotat anmäla skolan för bristande åtgärder. Utredningar har skett och de har visat att killarna faktiskt inte mobbat men däremot har de olika intressen. Jag lider med pojken och hans familj, men hela situationen har gjort så ingen vill tala med pojken längre eftersom hans mamma anklagat alla killarna för mobbning och krävt att tre av killarna ska byta klass för att de inte längre vill vara med honom. Lärarna har faktiskt gjort ett jättejobb och arbetat med detta och engagerat sig. Mamman har svårt att se verkligheten då killen är ganska omogen. Mm. Den ensamme lille killen är snäll och fin men tar inga egna initiativ. Jag ävill hjälpa men vet inte hur jag som förälder ska kunna vända situationen. Pojken har adhd, dock ingen grav. Idag är barnen oroliga för att föräldern ska splittra klassen där barnen trivs tillsammans. Alla utom den lille killen. Vad skulle ni göra? Vill göra rätt. Självklart har vi talat med sonen och grabbarna om hur det förhåller sig. De har svarat att han är superkonstig men ingen är dum.


    Just a mom..
  • Svar på tråden En pojke i sonens klass är så ensam
  • Äldre 16 Jan 21:43
    #1

    Skulle du kunna prata med pojkens mamma om att sonen ska komma hem till er på typ filmkväll? Pojkarna kan gotta sig i chips och popcorn och ni vuxna kan fika om mamman vill vara med kanske första gången. Om det nu är som så att pojken verkligen inte blir mobbad så låter ju mamman lite speciell..... så kanske kan hon vara med första gången sonen är hos er.

    Tycker det är fint att du engagerar dig och bryr dig!!

  • Äldre 16 Jan 21:49
    #2

    Ja, han vill kanske om mamma är med. Ska fråga imorgon.hoppas hon tar det på rätt sätt och ser det positivt. Lite rädd för att bli skälld på är jag nog, men ja, jag ska fråga. Tack.

  • Äldre 16 Jan 21:51
    #3

    Det jag i första hand tänker på är om pojken anser att han lider av sin ensamhet eller om den faktiskt är självvald? Det kan ju inte du direkt ta reda på, möjligen din son eller läraren.

    Föräldrarna är säkert oroliga över sitt barn då han avviker från mönstret, men samtidigt kan ju ingen tvinga pojken att vara med andra. Är det sådan han är måste ju även föräldrarna så småningom förhoppningsvis acceptera det.

    Det du som förälder kan göra är väl möjligen att prata med mamman och nämna att ni försökt bjuda hem pojken, men att han inte velat. Då visar du ju att det finns välvilja åtminstone från ett håll, men att det inte hjälpt. Om sedan mamman är mottaglig är ju svårt att veta.

    Kanske behöver ni ha ett föräldramöte och prata om situationen, det blir ju inte bra stämning (indirekt) mot pojken om de andra barnen är oroliga för att detta ska splittra klassen.

  • Äldre 16 Jan 22:00
    #4
    Drömtjejen skrev 2014-01-16 21:49:59 följande:
    Ja, han vill kanske om mamma är med. Ska fråga imorgon.hoppas hon tar det på rätt sätt och ser det positivt. Lite rädd för att bli skälld på är jag nog, men ja, jag ska fråga. Tack.

    Ja det handlar ju inte om att pojken och din son ska bli bästa vänner. Men de flesta barn tycker nog att det är kul att någon gång umgås med något annat barn. Smöra lite för mamman...om du förstår hur jag menar ;) så kanske hon går med på det!
  • Äldre 16 Jan 22:10
    #5
    mammalovis skrev 2014-01-16 21:51:38 följande:
    Det jag i första hand tänker på är om pojken anser att han lider av sin ensamhet eller om den faktiskt är självvald? Det kan ju inte du direkt ta reda på, möjligen din son eller läraren. Föräldrarna är säkert oroliga över sitt barn då han avviker från mönstret, men samtidigt kan ju ingen tvinga pojken att vara med andra. Är det sådan han är måste ju även föräldrarna så småningom förhoppningsvis acceptera det. Det du som förälder kan göra är väl möjligen att prata med mamman och nämna att ni försökt bjuda hem pojken, men att han inte velat. Då visar du ju att det finns välvilja åtminstone från ett håll, men att det inte hjälpt. Om sedan mamman är mottaglig är ju svårt att veta. Kanske behöver ni ha ett föräldramöte och prata om situationen, det blir ju inte bra stämning (indirekt) mot pojken om de andra barnen är oroliga för att detta ska splittra klassen.

    Hej och tack. Vi har haft föräldramöten och då kom pappan och han var arg och skällde och gick sedan. Första gången kom mamman. Hon sa inget. Det verkade så mysko.ska försöka nå mamman.
Svar på tråden En pojke i sonens klass är så ensam