• Anonym (Snart dags)

Planera föräldrarpenning

Hejsan!

Ska ha barn 1 feb och ska snart ansöka om föräldrarpenning. Har skickat in alla papper så det är klart. Har en SGI som beräknas på årsinkomsten 288 000, har nu några funderingar.

1. Hur mycket pengar får jag i månaden om jag är hemma 4 heldagar/vecka respektive 5 heldagar/vecka??

2. Hur länge kan jag vara hemma med barnet om jag tar ut 4 respektive 5 dagar/vecka? Kommer ha delad vårdnad, men då jag är arbetslös just nu så kan en del av pappans dagar komma att skrivas över till mig.

3. När börjar man ta ut lägsta nivå dagarna??

4. Eftersom jag är arbetslös nu, hur ska jag tänka för att skydda mitt SGI om jag fortfarande är arbetslös när barnet fyllt 1år? 

5. Kommer barnbidraget betalas ut enbart till mig som mamma eller måste man anmäla vem som ska ha den utbetalningen?

• Svar på tråden Planera föräldrarpenning
  • Försäkringskassan

Hej! Gällande fråga 1 och 2 hänvisar jag till vårt planeringsverktyg där du kan testa olika alternativ: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/foraldrakollen Ni kan börja ta ut lägstanivådagar efter att ni har tagit ut 180 dagar på barnet. När barnet är över ett år måste du ta ut 5 dagar i veckan för att skydda din SGI om du inte är anmäld på Arbetsförmedlingen och arbetssökande på heltid. Om ni är gifta kommer ni att få välja vem barnbidraget ska betalas ut till, har du ensam vårdnad kommer det att gå till dig. Hälsningar Rose, handläggare

Svar på tråden Planera föräldrarpenning