• Mellanmjölkens land

Snölåset innanför eller utanpå skorna?

Som rubriken säger, var sätter ni snölåset på täckbyxorna/overallen? Motivera gärna!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Snölåset innanför eller utanpå skorna?
  • Saian

Om snölåset är det lite tunnare tygstycket med resår som sitter inuti byxan, så stoppar jag det i skon och drar byxan över skon.

• emma enhörning

Aldrig ens tänkt tanken att man kan stoppa ner det i skon, då borde ju snön följa efter?!! Utanpå skon gäller alltså här!

• kixan

Utanpå så klart, de är ju till för att snön inte ska ta sig in i skon över skoskaften.

A -03, F -05, V -10
  • puss
    Rocket Mania skrev 2014-01-17 17:30:01 följande:
    Utanpå såklart, varför tror du det heter "snölås"?

men eller hur, typ som " tampongen utanpå eller inuti fittan?"
    *puss puss puss puss*
  • Mellanmjölkens land
    Rocket Mania skrev 2014-01-17 17:30:01 följande:
    Utanpå såklart, varför tror du det heter "snölås"?
    Tja, resåren i det där tyget är slappare än resåren längst ned på dotterns overall så utanpå skorna känns det inte som att det gör nån nytta. Åker den vanliga resåren upp dras snölåset med om man har det utanpå skorna.

Jag har visserligen ingen resår på mina täckbyxor men snölåsets resår är så slapp att det lätt skulle slinka in snö mellan kängorna och snölåset och då gör det ju ingen nytta...
  • Natulcien
    Mellanmjölkens land skrev 2014-01-17 18:28:31 följande:
    Tja, resåren i det där tyget är slappare än resåren längst ned på dotterns overall så utanpå skorna känns det inte som att det gör nån nytta. Åker den vanliga resåren upp dras snölåset med om man har det utanpå skorna.

Jag har visserligen ingen resår på mina täckbyxor men snölåsets resår är så slapp att det lätt skulle slinka in snö mellan kängorna och snölåset och då gör det ju ingen nytta...
    Då är det ju ett kass snölås, för syftet är ju att man inte ska få snö i skon, vilket förutsätter att man "låser" utanpå skon.
    Är det en nyinköpt overall så kan du ju reklamera.
  • cloudberry79

Jag tror en del missförstår syftet med elastiska snölås (typ som Reima har). De ska sättas alldeles INNANFÖR skon/pjäxan och täta mellan skon och byxan. Sedan sätter man ytterbyxan utanpå och ev skoremmar under foten.

(M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79

Båda är Reima, den ena sorten är för längdåkning, man sätter ner snölåset i pjäxan. Den andra är den vanliga täckbyxan, med utanpåliggande snölås som har knäppning i det här fallet, men det har de ju inte alltid. Så, är det fastslaget?

(M)amma till V -07 och E -12
  • silhuett
    Mellanmjölkens land skrev 2014-01-17 18:28:31 följande:

Jag har också varit med om overaller med för lös resår, och de har jag stoppat ner i skorna för att de överhuvudtaget ska göra NÅGON nytta. Men annars är det utanpå som gäller.
  • Johan70

Om jag har höga gummistövlar till overallen och regnställ utanpå, så är overallen nedstoppad i stövlarna och regnbyxan utanpå och fastknäppt mot stöveln. Annars gäller förstås att overallen och dess snölås sitter utanpå kängorna.

Den typ av snölås som skall vara innanför som Cloudberry79 pratar om, har jag nog aldrig använt själv, men hade man ett sådant så skulle det väl vara innanför.

Svar på tråden Snölåset innanför eller utanpå skorna?