• regnskogen

Vad kan jag ge min son i mellanmål?

Hallå! 

Har en son på sju månader här hemma, och jag tycker att det hela med mat till de små är så förvirrande. Vad får de äta, och vad får de inte äta? 

Min lilla pojke har precis börjat med små, små bitar smörgås med smör på. Men det tar ju tid innan han kan äta en hel smörgås, så jag tänkte ge honom något annat som kan vara bra för honom. Jag har både läst och sett att många andra mammor ger sina barn under ett år turkisk yoghurt, kan man göra det? 

Jag behöver all tips och råd jag kan få, för jag tycker fortfarande att detta med mat till de små är en ren djungel! 

kram på er! 

• Svar på tråden Vad kan jag ge min son i mellanmål?
  • The Fugly

Vi gav turkisk yoghurt ibland, ibland lite gröt, fruktmos eller ersättning.

• veh

Jag har ammat eller gett ersättning som mellanmål till mina barn i den åldern? Möjligen, om vi är någonstans och fikar på em/tidig kväll kan jag ge mellanmål i"näthållarnappen" vi har. Banan, avocado, päron och vattenmelon har det blivit hittills. Till första barnet minns jag att jag gav äpplepure med litet turkisk youghurt och kanel i. Men jag tror det var litet senare...

• Natulcien

I den åldern ammades det mest, så man kan väl säga att amningen var "mellanmål", även om vi inte hade några fasta tider för målen.

Från ca 8 månader fick han ibland lite banan eller någon melon- eller nektarinklyfta att äta på som mellanmål. Turkisk (eller ännu hellre rysk) yohgurt med frukt eller bär fick han från ca 9 månader.

• HWR

Turkisk yoghurt med fruktpuré, mosad banan/avokado, gröt..det fick mina barn i den åldern som mellanmål.

• Ioanna

Trodde man rekommenderad att vänta med mjölkprodukter i någon större utsträckning till framemot året? Vi har gett havregurt, naturell och osötad som smakar lite vanilj. Rätt rinnig men med rivet äpple/mosad banan blir det super. Annars mixade frysta bär/smörgåsrån med leverpastej/egengjord
    risifrutti (googla recept) och liknande...

Så småningom hellre rysk yoghurt, med högre fetthalt!

• lennartsdotter
    Ioanna skrev 2014-01-17 19:57:46 följande:
    Trodde man rekommenderad att vänta med mjölkprodukter i någon större utsträckning till framemot året? Vi har gett havregurt, naturell och osötad som smakar lite vanilj. Rätt rinnig men med rivet äpple/mosad banan blir det super. Annars mixade frysta bär/smörgåsrån med leverpastej/egengjord
    risifrutti (googla recept) och liknande...

Så småningom hellre rysk yoghurt, med högre fetthalt!
    Numera säger väl rekommendationerna att man bör införa mjölprodukter under tiden man ammar (om man ammar). Inga särskilda restriktioner där. Att dricka mjölk som måltidsdryck brukar man dock rekommendera att man väntar med fram till året ungefär.

TS. I den åldern skulle jag nog säga att bröstmjölk eller mjölkersättning fortfarande är bra mellanmål, men det går att ge turkisk yoghurt, frukt, bär, gröt och liknande.
  • chiapudding

Jag mosade banan o blandade med turkisk yoghurt i en glasburk. Droppade i lite mixade bär och skruvade igen. Hade sedan färdigt mellanmål att plocka fram varhelst vi var.

• Ioanna

Nja, det är väl gluten som är klokt att införa under amning då det har visat sig minska risken för glutenintolerans?!

• regnskogen

06.00 vaknar och får ersättning.
    09.00 gröt med fruktpure och vatten till.
    12.00 ???
    15.00 en burk mat, vatten och ibland kan han få en liten efterrätt som består av majskrokar eller fruktpure.
    18.00 välling och bums i säng.

Så där vid 12.00 ska jag ge ersättning istället för mellanmål? Eller vad ska jag ge honom där? 

Svar på tråden Vad kan jag ge min son i mellanmål?