• Thildasmamma09

Någon mer som har problem med Klarna?

Ja som rubriken lyder har jag problem att handla hos webshopar som använder sig av Klarna!
    Fruktansvärt irriterande! 
    Jag bör tillägga att jag inte har några anmärkningar, inga skulder och jag har även en inkomst!
    Jag har varit i kontakt med Klarna flertalet tillfällen, och nu senast lade jag fram frågan såhär:
    "Ja det är ju väldigt konstigt att jag får ha två telefonabonnemang i mitt namn, men handla för en sketen hundring på faktura hos Klarna - det får jag inte, varför?".
    Då skulle han göra en "manuell uppdatering", vilket jag trodde betydde att han skulle beställa en ny kreditupplysning på mig. Men istället ordnar han så att jag kan lägga beställningen på max 500:- på den webshop jag försökte lägga beställningen ifrån?! 
    Saken är den att jag hade bara testat att göra en beställning där för att kolla om det gick igenom.
    Vilket det inte gjorde.. och nu när jag trodde att jag äntligen fick handla på faktura/konto/delbetalning så gick jag in i en annan webshop, handlade för 359:- och det gick inte igenom!!
    SÅ jag chattade med Klarna igen, där de säger att de kan göra en manuell uppdatering hos DENNA webshoppen för att sen se om det går igenom.....
    förstår de inte att det inte handlar om det, utan att jag vill kunna lägga en beställning från vilken webshop som helst när jag vill? 

Och som svar får jag alltid: 

Varje gång du försöker handla genom Klarna görs en bedömning för att avgöra om du kan handla för det valda beloppet. Bedömningen baseras bland annat på tidigare betalningshistorik och aktuella köp hos Klarna samt extern information som vi hämtar från en kreditupplysningsbyrå. Den externa informationen visar till exempel den senaste deklarerade årsinkomsten och eventuella skulder eller betalningsanmärkningar. Det är alltså en kombination av flera olika faktorer som avgör om köpet går igenom.

Och jag svarar alltid: Jag har inga betalningsanmärkningar, inga skulder och jag har även en inkomst.. så vad är problemet? 

Men jag får aldrig svar på det.. vad ska jag göra???

• Svar på tråden Någon mer som har problem med Klarna?
  • Thildasmamma09
    Susanne 977 skrev 2014-01-18 17:19:46 följande:

Jag hade inte märkvärdig inkomst förra året pga sjukskrivning samt studier men får alltid handla hos klarna.
    Nyligen handlade jag för ett par tusen hos en webshop samtidigt som jag beställde från 2-3 andra och inga problem alls trots mager inkomst.

Har du andra skulder, tagit kreditupplysningar (tex kreditkort, Ellos osv)?
    Att de bara satte taket på 500kr tyder ju på att du inte är särskilt kreditvärdig, fråga Klarna varför?

Jag har inga andra skulder, och jag har aldrig haft kreditkort någonstans. Som jag skrev som svar till Esz så var min mamma inte så snäll precis när jag fyllt 18 och försatte mig i skulder, så som telefon och smink-ordrar som hon sedan inte betalade.. här gick en av räkningarna till inkasso, dvs en Klarna-räkning.. denna har jag betalt 2006, men pga det är jag inte så trovärdig längre. Dock har jag en chans att beställa och betala för ett lägre belopp nu för att visa min trovärdighet, så i framtiden kommer jag att kunna handla för högre belopp.
  • Thildasmamma09
    Ja varför skrev 2014-01-18 18:03:17 följande:

Antalet försök kan oxå påverka.
    Om man sökt kredit på flera olika ställen inom en kort tid så kan det tas med vid en bedömning, som ett tecken på att man kanske inte har möjlighet att betala.

Jag råkade ut för det när jag skulle separera och sökte bolån hos alla banker, nya bankkonton och bensinkort och det på väldigt kort tid... Men när jag förklarade läget så löste det sej

Jag har inte sökt kredit på flera olika ställen, jag har inga lån och jag äger inte ens ett kreditkort.
    Det enda jag "gör" är att handla olika saker på faktura/konto/delbetalning och då oftast för belopp under 1000:- jag brukar alltid skriva ner hur mycket jobb jag får, och sedan räkna ut vad min lön kommer att bli efter skatt så att jag vet på ett ungefär hur mycket jag har råd att handla för, så jag är väldigt noga och försiktig så sett.
  • Thildasmamma09
    milkimi skrev 2014-01-18 18:06:15 följande:
    Jag har hört mycket skit om Klarna. Har fått berättat om fler som har bra inkomst, inga anmärkningar osv. som inte får handla där. Samtidigt hör jag om andra med en mycket mager inkomst som inte alls har problem med att handla på faktura. Jag får inte heller handla via Klarna trots att det inte finns några prickar osv. Men på ställen som inte använder sig av dem så funkar det alltid hur bra som helst. Synd, nästan alla använder sig av den där jäkla Klarna. Skrikandes
    Ja, jag har också hört mycket skit om dem, ja och plus att jag själv blev drabbad. Nu äntligen har jag fått svar från dem. Läs gärna svaret jag gav till Esz. 

Jag tycker visserligen att det är dumt att de ska se så långt bakåt som till 2006, och att inte anmärkningar försvinner som hos "vanliga" kreditbolag efter 3 år.. som de sa "den försvinner aldrig.." 
  • Thildasmamma09

Jag vill även tillägga att jag igår beställde 2 par örhängen från Lyko till min dotter för 309:- och det gick igenom! :D jag vet att min "kreditgräns" inte är så hög, men det gör inget för jag vet att det blir bara bättre ju mer jag handlar, och jag handlar ju en hel del över internet så det kommer nog inte ta så lång tid :) Nu äntligen kan jag släppa detta! 

• Thildasmamma09

För att ni ska förstå bättre så postar jag svaret jag fick över mailen: 

Hej Emelie,

Tack för ett bra samtal idag. Jag har hört mig för kring ditt ärende och i dagsläget har vi ingen möjlighet att radera något ur din historik och därför kommer köpet från 2005 räknas med i bedömningen som tidigare.

Det jag kunde göra för dig var så att beloppet du senast blev godkänt för nu kommer att godkännas i samtliga butiker, och inte enbart fyndiq.se. Detta är dock fortfarande en manuell bedömning vilket betyder att det är en engångsförelse. Som jag förklarade för dig i telefonen får du en bättre historik ju fler köp du gör och min erfarenhet säger att det då kommer att vara enklare för dig att lägga köp i framtiden. Jag rekommenderar dig sedan att försöka lägga köp runt detta belopp, då det tidigare har godkänts av oss. Det är då större chans att det ska gå igenom automatiskt än om du provar med ett högre belopp än över ca 500 SEK.

Hoppas att detta hjälper dig en aning och är det så att du har fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss. Är det så att du i framtiden får ett nekat köp igen får du även då kontakta oss igen så att vi kan se efter möjligheten att godkänna just det beloppet.

Ha en fin dag!

Med vänliga hälsningar / Best regards

Fanny 
    Kundservicerepresentant

• Jill 79

Jag hade problem med klarna. Skulle beställa från Claes Olsson tror jag. Funkade inte så jag ringde klarna och tydligen hade jag betatalt in en faktura på 19 kr försent. Sen hade de skickat en påminnelse avgift, som jag aldrig sett skymten av. Dessutom hade de lämnat över det till ett inkassobolag och nu låg skulden på över 300 kr. Ringde inkassobolaget ich betalade. Då var räkningen över ett år gammal, men ingen hade hört av sig. Men efter jag betalt allt har jag kunnat handla på klarna efter det.

• Thildasmamma09
    Jill 79 skrev 2014-01-24 12:34:39 följande:
    Jag hade problem med klarna. Skulle beställa från Claes Olsson tror jag. Funkade inte så jag ringde klarna och tydligen hade jag betatalt in en faktura på 19 kr försent. Sen hade de skickat en påminnelse avgift, som jag aldrig sett skymten av. Dessutom hade de lämnat över det till ett inkassobolag och nu låg skulden på över 300 kr. Ringde inkassobolaget ich betalade. Då var räkningen över ett år gammal, men ingen hade hört av sig. Men efter jag betalt allt har jag kunnat handla på klarna efter det.
    Det där med uteblivna fakturor är visst också ganska vanligt, min sambo beställer ibland från Klarna och tar oftast faktura.. dock har han full koll på varenda grej han beställer och ser så sett till att få fakturan genom att ringa eller maila dom och fråga var den är.
    Jag förstår att man kanske inte alltid "tänker" på det.. man glömmer kanske lätt, speciellt om det är en skitsumma som 19:- :D men jag tycker ändå att det är deras ansvar att skicka ut fakturan i tid! 
    Men utebliven faktura har hänt kanske 2 av 5 gånger som han har beställt! 
  • Thildasmamma09
    Jill 79 skrev 2014-01-24 12:34:39 följande:
    Jag missförstod dig lite insåg jag :D haha.. men vad störande att skicka ärendet vidare bara för att du betalat för sent? Men det bästa är väl kanske att ringa dem och fråga om man kan betala vid ett senare tillfälle, det har jag gjort en gång (detta var dock inte klarna) men det var inga problem! Så bara man ringer innan brukar man kunna lösa saker ganska bra faktiskt :)
  • Jill 79

Ja larvigt för en liten skitsumma. 19 kr fakturan fick jag via mail ocj betaladen in försent. Då ficl jag tydligen en förseningsavgift på 60:-, som jag aldrig fick. Denna sände de till ett inkassobolag som la på sina avgifter. Det läskiga var att räkningen bara låg där hos inkassobolaget i nästan ett år. De hade inte skickat något överhuvudtaget och hade ingen förklaring till det heller. Känndes som jag lika gärna kunnat få en monsterfaktura eftet några år till. Man kanske inte kan göra så, men kändes obehagligt.

• Thildasmamma09
    Jill 79 skrev 2014-01-24 13:13:38 följande:
    Ja larvigt för en liten skitsumma. 19 kr fakturan fick jag via mail ocj betaladen in försent. Då ficl jag tydligen en förseningsavgift på 60:-, som jag aldrig fick. Denna sände de till ett inkassobolag som la på sina avgifter. Det läskiga var att räkningen bara låg där hos inkassobolaget i nästan ett år. De hade inte skickat något överhuvudtaget och hade ingen förklaring till det heller. Känndes som jag lika gärna kunnat få en monsterfaktura eftet några år till. Man kanske inte kan göra så, men kändes obehagligt.
    Ja det förstår jag absolut att du tycker! 
    Jag tycker det känns lite obehagligt faktiskt att handla av Klarna även fast jag vill KUNNA det med tanke på att var och varannan webshop använder klarna.
    Men de har ju lite "egna" regler vad det verkar, eftersom även om jag inte har betalningsanmärkningar etc. så har jag det ändå (!) hos Klarna... Och att de skickar ärendet vidare för dig, utan att ens meddela detta.. ja det känns väldigt otryggt på något vis.. 

Jag kommer i alla fall vara riktigt försiktig när det gäller köp via Klarna! Jag kommer givetvis handla, men jag lovar att det också kommer att vara den första räkningen jag betalar.. för inte nog med att de är extremt noga med allt så har de en ganska fet ränta också. 
  • Jill 79

Ja, känns lite som det är deras grej. Hoppas att så många som möjligt missar någon betalning, så de kan ta ut extra avgifter. Handlar fortfarande med klarna ibland, då det ofta är enda alternativet. Men är supernoga med deras fakturor, så man inte råkar ut för nåt strul igen.

• Thildasmamma09
    Jill 79 skrev 2014-01-24 13:39:19 följande:
    Ja, känns lite som det är deras grej. Hoppas att så många som möjligt missar någon betalning, så de kan ta ut extra avgifter. Handlar fortfarande med klarna ibland, då det ofta är enda alternativet. Men är supernoga med deras fakturor, så man inte råkar ut för nåt strul igen.
    Ja, det kan ju bli vårat "råd" härinne till alla andra som tänker handla med Klarna :) 
    Självklart ska man ju alltid betala sina räkningar i tid, det är inte det det handlar om..
    men skulle man inte kunna av div. anledningar så tycker jag att man ska ringa och fråga om det går att flytta fram sina fakturor lite. Då har man ju gjort vad man kunnat, så slipper man kanske få en överraskning från inkasso så småningom.
  • KlarnaAB
    Esz skrev 2014-01-22 12:10:21 följande:

Nu blev jag intresserad, är det vanligt förekommande att det inte fungerar utan rimlig förklaring. Jag driver webbutik och använder mig av Klarna och om det är så här så duger det inte utan det måste ju fungera. Litar på Klarna då de är stora på det här, men om ni säger att ni inte får handla, och inte får någon förklaring till det så blir jag orolig.

Om ni vill får ni gärna berätta mer.

Hej!

Varje gång man försöker handla genom Klarna görs en bedömning för att avgöra om du kan handla för det valda beloppet. Denna bedömning baseras på en kombination av följande tre faktorer: Beloppet du vill handla för, den tidigare betalningshistoriken hos Klarna samt extern information som vi hämtat från en kreditupplysningsbyrå. I den externa informationen ingår exempelvis eventuella betalningsanmärkningar och deklarerad inkomst.

Skulle man uppleva att den bedömning som gjorts är felaktig är man självklart alltid välkommen att kontakta vår kundservice. Vi kan då titta närmare på det specifika köpet manuellt för att se om det kan godkännas.

Har du som butik ytterligare funderingar är du alltid varmt välkommen att kontakta vår butikssupport på 08-120 120 30 eller via merchant@klarna.se.

Mvh Rebecka på Klarna

• James 38

Kommer aldrig mera att försöka köpa  några varor från( Svenska postorder  internet företag)- som använder sig av och betalar via Klarna betalsystemet....

Jag försökta förra veckan beställa en ny vedklyv men fick då besked att klarna inte kunde godkänna affären.. Detta trots att jag aldrig- och inte har några betalnings anmärkningar,  och har en ordnad inkomst!! Så jag bojkottade detta vedklyv postorder Gävle företag, och  köpte en vedklyv  personligen med kredit via Jula Karlstad utan minsta problem.

Senare  nästa vecka så skulle jag köpa MC delar för den låga summan av 1300 kr via en firma i Helsingborg som också använder Klarna men möttes då att min gmail adress var ogiltlig.!!!!! Men min  gmail  adress funkar helt perfekt!!!!

Summa  summarum detta har jag lärt mig  att  företag  som använder sig av  Klarna betalsystemet- kommer att mista  många sköna affärer- och stora pengar från nya hypotetiska kunder som ju aldrig mera kommer att återvända till deras  postorder sajt!!

Svar på tråden Någon mer som har problem med Klarna?